Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Kovulduktan sonra efsane oldu

Ford Motor Company'de başarılı işlere imza atan ve başkan yardımcılığına kadar yükselen Lee Iaccoca, Henry Ford II ile yaşadığı anlaşmazlıklar nedeniyle kapı önüne konur. Ve böylelikle otomotiv efsanesi olacağı Chrysler dönemi başlar

Otomotiv dünyasına yön vermiş birçok isim var. Bugün bir çoğunun adı unutuldu. Patronundan yöneticisine, tasarımcısından mühendisine otomotivi geleceğe taşıyan yüzlerce isim arasından ise az sayıda efsane çıktı. Lee Iaccoca gibi... Otomotiv efsanesi deyince akla ilk gelen isimlerden Lee Iaccoca'nın hikayesi çok ilginç. Onun yaşadıkları bugün bile yöneticiler için ders niteliğinde... İtalyan göçmeni bir ailenin çocuğu olarak doğan Iaccoca, Princeton Üniversitesi'nden makina mühendisi olarak 1946'da mezun oldu. Aynı yıl Ford Motor Company'nin parça üreten bir fabrikasında çalışmaya başladı. Ancak onun asıl çalışmak istediği satış bölümüydü. Başvuruları birkaç kez reddedilen Iaccoca, nihayet amacına erişti. Chester/Pennsylvania'da bir şubenin başına geldi. Sorumlu olduğu bölge satışlarda sonuncu sırada bulunuyordu. Bu onun gibi birisi için kabul edilemezdi.

56 DOLAR TAKSİTLE OTOMOBİL

Ford'da dikkat çekecek ilk başarısını '56 için 56' sloganı ile başlattığı satış kampanyası ile kazandı. Kampanyada 56 model Fordları yüzde 20 daha ucuza ve 3 yıl boyunca 56 dolar taksitle sattı. Kampanya öylesine başarılı oldu ki satışlar patladı. Planlandan 75 bin adet fazla satış gerçekleşti. Bölgesi, satış sıralamasında sonunculuktan birinci sıraya yükseldi. Bu başarı Ford yönetiminin de dikkatini çekti. Kısa sürede markanın, başkan yardımcısı ve genel müdürlüğe yükseldi. Iaccoca'yı zirveye taşıyan ise Mustang oldu. Uygun fiyatlı bir spor otomobil hayalini kuran Iaccoca, bugün efsane haline gelen Mustang'I 1964 yılında satışa sundu Yıllık satışı 125 bin adet olarak hedeflenen Mustang, ilk yılında 400 bin adetten fazla satış rakamına ulaştı. Iaccoca'nın başarısında yetenekli kişilerden oluşan bir ekip kurması, onların sözlerini dinlemesi ve pazar araştırmalarına göre karar vermesi anahtar rol oynadı. Böylece Iaccoca, 1970'de markanın zirvesine, yani başkanlığa oturdu. Onu zorlu bir dönem bekliyordu. Başkanlık görevi, bugüne kadar yaptığı işlerden farklıydı. Şirketin masraflarının kısılması ve karlılığın artırılmasının başkanın görevi olduğunu anladı. 'Shuck the Losers' adını verdiği bir program başlattı. Müdürlerine departmanlarını 3 yıl içinde kara geçirme süresi verdi. Aksi taktirde departmanlarını kapatma kararı aldı.

CHRYSLER'DEN GELEN TEKLİF

Ayrıca, Honda ile ortak otomobil geliştirmek için bir proje geliştirdi. Ayrıca bir minivan modeli üretmeyi planlıyordu. Ancak, her iki projede Henry Ford II tarafından rededildi. Bu iki projenin reddi sonrasında, patronla aralarındaki çatışma su yüzüne çıktı. Temmuz 1978'de Ford'dan kovuldu. Ancak, uzun süre işsiz kalmadı. Yaklaşık 4 ay sonra Chrysler'den gelen teklifi kabul etti. 1979'da Chrysler'in Başkanı olarak göreve başladığında, şirket iflasın eşiğindeydi. Chrysler, petrol krizi ve Japon otomotivcilerin rekabeti nedeniyle darboğazdaydı. Ayrıca, şirket içinde de yönetim bunalımı yaşanıyordu. Bölümler ve çalışanlar arasında iletişimsizliği gören Iaccoca, ekip ruhunu yeniden canlandırmak için mücadele etti. Birçok yöneticiyi işten çıkardı. Ancak, daha önce işten atılma deneyimi yaşadığı için bu tadsız olayı kimseyi incitmeden uygulamaya çalıştı Şirketin kurtarılması için herkesin fedakârlık yapması gerektiği mesajını verebilmek için yıllık maaşını bir dolara indirdi. Sendikalarla ücret pazarlığı için masaya oturdu. Ancak Chrysler'i düzlüğe çıkarmak için nakit akışı gerekliydi. Iaccoca, bunun için Volkswagen'e ortaklık teklif etti. Chrysler'in içinde bulunduğu krizi farkeden VW ortaklıktan vazgeçince Iaccoca, hükümete yöneldi. Hükümetten kredi alarak, nakit akışını sağladı. Yeni modeller, reklam kampanyaları, halkla ilişkiler çalışmaları işe yaradı. Yeni modellerle, şirketin satışlarını ve pazar payını artırdı. Yeniden yapılanma 1983 yılında sonuç verdi. Chrysler, devlete olan tüm borçlarını son kuruşuna kadar ödedi. Şirketin karını 2.3 milyar dolara yükseltti. Amerikan ekonomisi için çok önemli bir şirketi darboğazdan çıkarması, Amerikalıların gözünde Iaccoca'yı kahraman yaptı. Iaccoca, sadece Amerika'da değil, başarılarıyla otomotiv dünyasının da efsanesi haline geldi.

BAŞKANLIK TEKLİFİNİ KABUL ETMEDİ
ABD'nin en büyük şirketlerinden biri olan Chrysler'i darboğazdan çıkarması ve ayağa kaldırması Iaccoca'yı iş dünyası ve kamuoyunda popüler yaptı. ABD'nin en tanınmış simalarından biri haline geldi. Bu popülariteden yararlanmak isteyen Demokrat Parti'nin başkanlık teklifine hayır dedi.

BİYOGRAFİSİ 8 MİLYON SATTI
1992'de emekli olduktan sonra Chrysler'de yaşadığı tecrübeleri yazan Iaccoca, bu işte de başarılı oldu. Otobiyografisi dünya çapında 8 milyondan fazla sattı. Iaccoca'nın tecrübelerini paylaştığı başka kitapları da bulunuyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA