Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Bir otomobilin sesi nasıl olmalı?

Otomotiv sektöründe farklı disiplinlerde uzman milyonlarca insan çalışıyor. İlk anda otomobille ilgisi yokmuş gibi görünen akustik mühendisleri ise tabir uygunsa el üstünde tutuluyor

Otomotiv sanayi önemli bir istihdam kaynagı. Bugün Türkiye'de 55 bin kisi otomotivden ekmek yiyor. Dünyada ise bu sayı 50 milyon. Otomotiv sanayinde üniversitelerin makina, imalat, mekatronik, endüstri, elektrik-elektronik gibi bölümlerinden mezun olmus mühendisler kolaylıkla is bulabiliyor. Ancak ne var ki, ilk bakısta otomobille iliskisi yokmus gibi görünen akustik mühendisleri el üzerinde tutuluyor. Çünkü, akustik mühendisleri sürücü ve yolcuların konforlu bir yolculuk yapmaları için kapı sesinden, motor sesine hatta silecek sesine kadar her ayrıntıyı inceliyor. cevaplama çalıstıkları soru su: "Bir otomobilin sesi nasıl olmalı?"

KAPI SESİNE DİKKAT
SEAT'ın Ispanya Barselona fabrikasında bulunan akustik departmanında çalısan mühendislerin görevi de iste bu soruya cevap bulmak. Burada çalısan mühendisler mesailerini, üretilen tüm modellerin her parçasından çıkan sesleri incelemek ve bu seslerin sürücüler ile yolcuların akustik konforunu saglamak için harcıyor. Böylece araçlar satısa sunulmadan önce kulaga hos gelmeyen sesleri, insan kulagına iyi gelen bir hale getirmeye çalısıyorlar. Mühendislere göre, örnegin araç sahiplerinin en dikkat ettigi seslerin basında kapı kapanma sesi geliyor. Ideal bir kapı kapanma sesi, kaliteli bir algı yaratan yumusak bir 'tık'lamadan ve sonrasında kapının sıkı kapandıgı hissi veren bir sesten olusmalı. Ses ve isitme duyusu her ne kadar insandan insana degisse de, mühendisler analizlerinde bilgisayar sistemlerini kullanıyor. Her iki kulagına yerlestirilmis birer mikrofon bulunan bir manken, otomobilin içine oturtuluyor. Insan kulagının tüm fonksiyonlarına sahip bu mikrofonlar, otomobilin içindeki sesleri kaydediyor. Sonrasında sesler, özel yalıtımlı odalarda dinlenerek, çesitli sistemler ile analiz ediliyor. Insan kulagını rahatsız edecek noktalar için yalıtım ve yeniden tasarım gibi iyilestirme süreçleri baslatılıyor.

Motor sesine orkestra şefi ayarı
SEAT Akustik Mühendisleri, olan sesleri analiz etme dışında, özel modeller için motor sesi de tasarlıyor. Örneğin, yarışçı genlere sahip spor modeli Cupra'nın kendisine has, güçlü sesini çıkarması için, egzoz sistemi özel olarak tasarlandı.

Elmas kaplamalı Rolls-Royce

Rolls-Royce, Uluslararası Cenevre Otomobil Fuarı'nda özel bir modelini tanıttı. Elmas kaplamalı boyayla boyanmış Ghost Elegance modelini sergileyen marka, lüks araç anlayışının geldiği son noktayı gösterdi. Böylece Rolls- Royce Ghost Elegance, elmas kullanılarak yaratılan bir boya ile boyanan dünyanın ilk lüks motorlu aracı oldu. Özel versiyonda şoför ve yolcu bölgeleri, lüks otomobil kullanımının ilk günlerinde olduğu gibi belirgin bir şekilde ayrıldığı görülüyor. Şoförün 'kokpiti', kapılar üzerinde Mugello Red dikiş vurgularıyla siyah deri ve şeritli koltuklara sahip. Parlak halı ve koyun yünü paspaslarda siyah renk hakimiyetini sürdürüyor. Arka kısmı süsleyen lounge koltuğu Selby Grey yumuşak deri ile konturlanmış ve aynı zamanda Mugello Red dikişleri ve şeritler ile tamamlanmış. Arka kapıların iç cepleri, sahibinin tercih ettiği malzeme ile kaplanmış.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA