Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Havayı temizleyen otomobil dönemi

Havayı kirleten değil aksine havayı temizleyen otomobil üretildi. Hidrojen yakıtlı Mirai modelinin ikinci neslinde havayı temizleyen teknolojiye yer verildi. Böylece 13 yıl önceki rüya gerçek oldu

Dünyayı tehdit eden en önemli sorunlardan biri hava kirliliği. Katı yakıtlar, termik santraller, endüstri ve ısınma için kullanılan yakıtlar, endüstriyel işlemler ve ulaşım hava kirliliğine neden oluyor. Motorlu taşıtların hava kirliliğinde önemli bir rolü var. Ancak bu değişmek üzere. Japon otomotiv devi Toyota, havayı kirleten değil aksine havayı temizleyen bir teknolojiye imza attı. Şirket, hidrojen yakıtlı Mira modelinin ikinci neslinde bu teknolojiye yer verdi. Adı Japonca gelecek olan Mirai'de kullanılan sistemin otomotiv dünyasında devrim yaratması bekleniyor. Toyota, ilk kez bu teknolojiyi 2019 yılındaki Tokyo Otomobil Fuarı'nda LQ adını verdiği konsept modelinde tanıtmıştı. Mirai'de kullanılan sistem şöyle çalışıyor: Toyota'nın bir yeniliği olarak aracın hava girişine katalizör tipi bir filtre eklendi. Yakıt hücresi sistemini beslemek için araca hava çekilirken, dokunmamış kumaş filtre elemanı üzerindeki bir elektrik yükü, kükürt dioksit (SO2), nitrit oksitler (NOx) ve PM 2.5 parçacıklar dahil olmak üzere çevreyi kirleten mikroskobik parçacıkları yakalıyor. Sistem, hava yakıt hücresi sistemine geçerken 0 ile 2.5 mikron çapındaki partiküllerin yüzde 90-100'ünün uzaklaştırılmasında etkili oluyor. Hidrojeni elektrik enerjisine çevirerek egzozundan yalnızca su buharı çıkaran Mirai, aynı zamanda havayı temizliyor. Hidrojen altyapısının ve istasyonların çoğalmasıyla birlikte hükümetler ve yerel otoritelerin çevreci yeni teşvikler sunması, hidrojen yakıt hücreli araçların kullanımının giderek artış göstermesinin önünü açacak. Buradan yola çıkan Toyota, Toyota yeni Mirai ile birlikte satış adetlerinde 10 kat artış ile daha fazla pazar payı hedefliyor. Şirketin bu iddialı hedefinin altında ise Mirai'nin fiyatının yüzde 20 düşmesi ve daha ulaşılabilir bir otomobil olması yatıyor. 1992 yılında hidrojen yakıt hücreli araçlar üzerinde çalışmaya başlayan Toyota, Mirai sedanı ilk kez 2014 yılında dünya pazarına sundu. Ancak, otomobil yüksek fiyat ve yeterli hidrojen istasyonu olmaması nedeniyle beklenen ilgiyi görmedi.


Eski başkanın rüyası 13 yılda gerçek oldu

2007 yılında Tokyo Otomobil Fuarı için Japonya'daydım. Fuarda Toyota'nın o dönemki başkanı Katsuaki Watanabe ile tanışma ve soru sorma fırsatı bulmuştum. Watanabe, en büyük rüyasının havayı temizleyen otomobiller olduğunu söylemişti. Ar-Ge'den sorumlu Başkan Yardımcısı Kazuo Okamoto da, Başkan Watanabe'nin rüyasını gerçekleştirmek için çalıştıklarını söylemiş, "Bugün olmasa da bunu çok yakın bir gelecekte gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Bunu yapmak mümkün. Şu anda laboratuvar ortamında testler yapıyoruz" demişti. Aradan geçen 13 yılda eski başkanın havayı temizleyen otomobil rüyası gerçek oldu.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA