Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Yapılan araştırmalara göre her gün bir bardak suyu tüketmek, takip eden 24 saat boyunca tansiyonun düzenlenmesine yardımcı oluyor. Kereviz ise atardamar duvarlarını rahatlatabiliyor

Yüksek tansiyon, ani ölümle sonuçlanabilen son derece ciddi bir hastalık. Kontrol altına alınamaması durumunda damar yapısında geri dönüşü zor hasarlar bırakarak, tüm vücut sağlığını tehdit eder hale gelir. Tansiyon normalse damarlardaki kan akımı yavaştır, ancak yüksek tansiyonunuz varsa yüksek basınç ile adeta damar iç duvarınız yıpranmaya başlar. Bu ciddi duruma karşı önleminizi baştan almalısınız.

HAREKET ETMELİSİNİZ
Harvard'da yapılan araştırmalara göre, yüksek tansiyon Amerika'daki ölümlerin yüzde 15'inden fazlasında aktif rol oynuyor. Ayrıca yüksek tansiyon, kalp krizi ve felç gibi önde gelen ölüm nedenlerinin yanı sıra anevrizmalar, kognitif düşüş ve böbrek yetmezliği riskini de artırır. Hipertansiyon, genelde orta yaş üzeri kişilerde görülen bir hastalıkken malesef günümüzde gençlerde de görülmeye başlandı. Obezite sınırına dayanan fazla kilolar, hareketsiz yaşam, kötü beslenme ve stres bu durumun sebepleri arasında yer alıyor. İlaç kullanımı tansiyonu düşürürken, bacak krampları, baş dönmesi ve uykusuzluk gibi yan etkilere neden olabilir. Neyse ki hipertansiyonu doğal yöntemlerle azaltmak mümkün. Unutmayın, her kişi önce kendisinin doktorudur. İşte önerilerim:

HER GÜN BİR BARDAK
Yapılan araştırmalar pancarın, içeriğinde bulunan nitrik oksit adlı madde sayesinde damar esnekliğini artırdığını ve kan dolaşımını rahatlattığını gösteriyor. Pancarın damarlar üzerindeki bu etkisi, damar sertliği ve tıkanıklığı gibi hayati risk taşıyan hastalıkların seyrini yavaşlatmada faydalanılması gerekenler listesinin ilk sıralarına pancarın adını yazdırıyor. Yüksek tansiyon hastalığıyla mücadelede pancarın etkisi artık biliniyor. Yapılan araştırmalara göre her gün bir bardak suyu tüketmek, takip eden 24 saat boyunca tansiyonunuzun düzenli seyretmesine yardımcı oluyor.

TUZU AZALTIN
Düzgün beslenme, yüksek tansiyonla savaşmada çok etkili bir silahtır. Yüksek tansiyonun en yaygın nedenlerinden biri de vücuttaki sodyum fazlalığıdır. Sodyum alımınızı azaltmak yüksek tansiyonu düşürmede atacağınız ilk adımdır. Bu sebeple beslenmenizde daha az tuz tüketmeye özen gösterin.

DİYETLE TANSIYONU ÖNLEYİN
Türkçe'ye 'Hipertansiyonu durdurmaya yönelik besinsel yaklaşımlar' olarak çevirebileceğimiz DASH diyeti, tam tahıllar, yağsız et ve az yağlı süt ürünleri içeren dengeli bir beslenme düzenidir. Ayrıca, diyetinize dahil edebileceğiniz çok yararlı besinler var. Somon gibi soğuk su balıkları, yüksek tansiyonu düşürmeye ve kalp krizi riskini azaltmaya yardımcı, Omega-3 yağ asitleri bakımından oldukça zengindir. Tam yulaf ve börülce, kan damarlarını rahatlatan ve yüksek tansiyonu düşüren magnezyum zengini gıdalardır. Kereviz ise atardamar duvarlarını rahatlatmaya yardımcı ftalit adlı besin maddesini içerir.

GÜNDE 10 BİN ADIM ATIN
Aşırı kilolu olan kişilerin yaklaşık yüzde 40'ında yüksek tansiyon görülür. Genç hipertansiyon hastalarının ise yaklaşık üçte biri fazla kiloludur. Fazla kilonun kan basıncı üzerinde de olumsuz etkisi bulunmaktadır. Bu nedenle ideal kiloda olmak tansiyonu dengeleyen bir faktördür. Sürekli hareket halinde olmak kan basıncını düzenler. Bu nedenle günde 10 bin adım kuralına uyacak şekilde hem sağlıklı kişilerin, hem de tansiyon hastalarının hareket etmesi önemlidir. Düşük bir tansiyona sahip olmak için haftanın çoğu günde en az 30 dakika güçlü bir kardiyo egzersiz yapın.

DERİN NEFES STRESİ AZALTIR
Yavaş nefes alma, yoga ve meditasyon gibi uygulamalar, kan basıncını yükselten stres hormonlarını azaltır. Tansiyonu düşürmek için sabah ve akşam beş dakika nefes egzersizi yapmayı deneyin.

POTASYUM ALIN
Son yıllarda potasyumun yüksek tansiyon riski üzerindeki etkisini inceleyen bilim adamları, potasyum eksikliğini de bu listeye dahil ettiler. ABD'de bulunan Brigham Kadın Hastalıkları Hastanesi'nde görevli doktorlar, deney farelerini belirli bir süre boyunca düşük potasyumlu bir diyetle beslemişler ve sürenin sonunda, farelerin büyük kısmında yüksek tansiyona rastlanmış. Bu durumda potasyumdan zengin meyve ve sebzelerin tüketilmesi, tansiyonu doğal yollarla düşürmenin önemli bir parçasıdır. Günde 2 bin-4 bin mg. potasyum hedeflemeyi deneyin. Potasyum bakımından zengin ürünlerin en iyi kaynakları arasında tatlı patates, domates, portakal suyu, patates, muz, barbunya, bezelye, kavun, kuru erik ve kuru üzüm gibi meyveler bulunur.

TANSİYON DOSTU BİTTER ÇIKOLATA
Koyu çikolata çeşitleri, kan damarlarını daha elastik yapan ve düşük tansiyon riskini artıran flavanoller içerir. Bir çalışmada, her gün bitter çikolata yiyen hastaların yüzde 18'inde kan basıncını azalttığı görüldü. Tükettiğiniz çikolatanın en az yüzde 70 oranında kakao içerdiğinden emin olun.

KLASIK MÜZİK DİNLEYİN
İtalya'nın Floransa Üniversitesi'ndeki araştırmacılara göre sakin müzikler dinlemek tansiyonu düşürmenize yardımcı olabilir. Özellikle klasik müzik dinlemeyi tercih edin.

SEBEP MESAİ
Çalışma saatlerinizi kontrol edin. Kaliforniya Üniversitesi'nde yapılan bir araştırma; haftada 41 saatten fazla çalışmanın, yüksek tansiyon riskini yüzde 15 artırdığını gösterdi.

YÜKSEK TANSİYONLU KİŞİLERIN EN SIK YAPTIĞI HATA İLACI BIRAKMAK!
Yüksek tansiyon veya hipertansiyon, ciddiye alınması gereken tıbbi bir hastalıktır. Maalesef yüksek tansiyonu olan kişiler çoğu zaman hastalıklarıyla doğru düzgün mücadele etmeyi ihmal ediyorlar. Eğer kendinizi kötü hissetmiyorsanız iyi olduğunuzu düşünmeniz doğaldır ama yüksek tansiyonu olan kişiler için bu geçerli değildir. İyi hissediyor olmanız sorunun çözüldüğü anlamına gelmez. Bu, hiçbir şekilde tansiyon ilaçlarını bırakmak için bir bahane olamaz. İlaç tedavisini bırakmak için doğru zamanı yalnızca doktorunuz söyleyebilir. Yüksek tansiyonu olan kişiler bazen, aldıkları ilacın bütün sorunu çözdüğünü ve tansiyonlarını düşürmek için başka önlemler almalarına gerek olmadığını düşünebiliyor. Hipertansiyon ilaçları, tansiyonu düzenlemedeki unsurlardan sadece bir tanesidir.

KAHVE TÜKETİRKEN DİKKAT!
Çok fazla kafein tansiyonu yükseltebilir; kafeinsiz kahve tüketin. Bilim adamları kafeinin kan basıncı üzerindeki etkilerini uzun zamandır tartışıyorlar. Bazı çalışmalar kafeinin hiçbir etkisi olmadığını gösterdi. Ancak Duke Üniversitesi'nde yapılan bir araştırmada, 500 mg. kafein tüketiminin (kabaca üç fincan kahve) kan basıncını 4 mmHg kadar artırdığını ve bu etkinin uyuma zamanına kadar sürdüğünü buldu.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA