Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Türkiye’ye Brexit piyangosu

Üretimlerinin çoğunu AB ülkelerine ihraç eden İngiltere’deki otomotiv üreticileri, Brexit sonrası maliyetlerin artışından endişe ediyor. Hem İngiltere hem de Türkiye’de yatırımları bulunan Toyota ve Honda gibi firmaların, gelecekteki yatırım kararlarında Türkiye’ye ağırlık vermesi bekleniyor

İngiltere'nin referandumda AB'den ayrılma (Brexit) kararı alması, dev otomotiv markalarında deprem etkisi yarattı. Otomotivciler Brexit sonrasında üretim ve satışların olumsuz etkilenmesinden endişe ediyorlar. Almanya'dan sonra Avrupa'nın ikinci büyük pazarı olan İngiltere'de, AB sonrası gümrük vergisi yüzde 10'a çıkacak. Bu durum İngiltere'ye ihracat yapan otomotivcilerin maliyetlerini artırırken, pazardaki rekabet gücünü zayıflatacak. İngiltere'de üretim yapan otomotiv firmalarının da aynı şekilde vergi nedeniyle, Avrupa ülkelerine yaptıkları ihracatın maliyeti yüzde 10 artacak. Nissan, Toyota ve Honda'nın İngiltere'de fabrikaları var. Üretimlerinin çoğunu Avrupa'ya ihraç eden firmalar, ihracatta sıkıntı yaşayacak. Bu nedenle İngiltere'deki otomotiv firmalarının, gelecekte yatırım kararları alırken daha dikkatli olmaları bekleniyor. Söylentilere göre, firmalar yatırımlarını azaltmayı ve Brexit sonuçlarına göre tamamen sonlandırmayı bile göze alabilir. İşte bu durumun, Türk otomotiv sanayi için fırsat yaratacağı konuşuluyor. Özellikle Toyota ve Honda gibi hem İngiltere hem de Türkiye'de yatırımı olan otomotiv firmalarının, Brexit sonrasında yatırım kararlarında Türkiye'ye ağırlık vermesi bekleniyor. Hem İngiltere'de hem de Türkiye'de yatırımı bulunan JaponToyota, Sakarya tesislerinde Corolla ve Verso modellerini üretiyor. Yıllık 150 bin adet olan kapasitesini yeni C-HR modeliyle birlikte 280 bin adete çıkaran Toyota, bu proje için 350 milyon euro yatırım yaptı. Bugüne kadar yaptığı toplam yatırım 1.7 milyar euroyu buldu. Japon Honda'da Gebze Şekerpınar'daki tesislerinde 123 milyon TL yatırımla, 10'uncu nesil yeni Civic'in test üretimine başladı. Yılın son çeyreğinde seri üretime geçilecek fabrikada, vardiya sayısı ikiye çıkacak.

MALİYET YÜZDE 10 ARTACAK
Toyota, İngiltere'de 190 bin araç üretiyor. Bunun yüzde 75'ini Avrupa Birliği ülkelerine satıyor. Üretimin sadece yüzde 10'u İngiltere'de satılıyor. İngiltere, AB'den çıkması halinde, vergi nedeniyle Toyota'nın ihraç ettiği araçların maliyeti yüzde 10 artacak. Nissan, İngiltere'nin en büyük ikinci üreticisi konumunda bulunuyor. Nissan, yılda 475 bin araç üretimi gerçekleştiriyor. Üretimin büyük bir kısmı Avrupa Birliği'ne ihraç ediliyor. Honda, İngiltere'deki fabrikasında yıllık 140 bin araç üretiyor. Londra'nın yakınlarındaki Swindon Fabrikası'ndaki üretimin yarısı AB'ye ihraç ediliyor.

ÜRETİMİN YÜZDE 57'Sİ İHRAÇ EDİLİYOR
İngiltere'de yılda 2.6 milyon adet araç satışı gerçekleşiyor. İngiltere'nin otomobil üretimi ise yılda 1.6 milyon adedi buluyor. Üretilen araçların yüzde 57'si Avrupa Birliği ülkelerine ihraç ediliyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA