Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Efsane CEO’nun bilinmeyenleri: Japonya’da kahramandı

Nissan’ı iflastan kurtarması iş dünyasında büyük takdir topladı. Japonlar Ghosn’u çizgi roman kahramanı bile yaptılar. Lübnan Cumhurbaşkanlığı için adı geçti

Otomotiv dünyasının son 20 yılına damgasını vurmuş üç efsane yöneticiden biri olarak gösteriliyordu. Fiat-Chrysler CEO'su Sergio Marchionne'nin ani ölümü sonrasında, Daimler CEO'su Dr. Dieter Zetche ile tek başlarına kalmışlardı. Ancak emekliliğine az bir süre kala, adı öyle bir olaya karıştı ki, bugüne kadar yaptığı tüm başarıları adeta çöpe attı. Bu isim Renault CEO'su Carlos Ghosn, namı diğer "Cost Killer-Maliyet Katili"…
Yolsuzluk iddiasıyla Japonya'da tutuklanan Carlos Ghosn'a isnat edilen suçlamalar arasında gelirini 44 milyon dolar düşük göstermek ve kendi özel kullanımı için şirkete yurtdışında gayrimenkul aldırması bulunuyor. Dünyada şok etkisi yapan yolsuzluk soruşturması sonrasında Carlos Ghosn'un akibeti ne olacak, hep birlikte göreceğiz.
İddiaları ve soruşturmayı bir kenara bırakıp, Ghosn'un yöneticilik başarılarına göz atarsak ona neden 'efsane' denildiğini daha iyi anlarız.
64 yaşındaki Lübnan asıllı Fransız vatandaşı Ghosn, kariyerine 1978'de Fransız lastik devi Michelin'de başladı. Yaklaşık 10 yıl gibi kısa bir sürede markanın Kuzey Amerika CEO'luğuna kadar yükseldi.



1996'da Renault'ya transfer olan Ghosn, şirketi yeniden yapılandırarak, kârlı hale getirdi. 1999'da Renault ve Nissan ortaklığına öncülük yaptı. Nissan'ın Operasyon Direktörü olarak Japonya'ya geldi. Böylece onu efsane yapan süreç başladı.
Bir dizi tasarruf tedbirini devreye aldı. Bazı fabrikaları kapattı. Çok sayıda çalışanı işten çıkardı. 37 kişilik yönetim kurulunu 10'a indirdi. Şirketin rresmi dilini İngilizce yaptı. Bu radikal kararlar işe yaradı. Nissan'ın 20 milyar dolarlık borcu iki yıl içinde yüzde 50 azalırken, Ghosn 2001'de yönetim kurulunun ortak kararıyla CEO'luğa yükseldi.

CUMHURBAŞKANI ADAYI
İflasın eşiğindeki markayı kısa sürede kârlı hale getiren Ghosn, otomotiv dünyasının en popüler ismi oldu. Bu başarı Japonya'da büyük takdir topladı. Hatta Ghosn'u çizgi roman kahramanı yaptılar. Bir ara Lübnan Cumhurbaşkanlığı adayları arasında adı geçti. Ghosn, 2005'te Renault-Nissan İttifakı'nın CEO'su oldu. O sırada otomotiv dünyasında ortaklıklarda sıkıntılar yaşanırken, Renault-Nissan İttifakı büyüyerek devam ediyordu.
2012'de Rus AvtoVaz'a ortaklığıyla ittifakı genişletti. 2016'da ise Mitsubishi ile ortaklık yaptı. Böylece, Renault-Nissan- Mitsubishi ittifakı dünyanın en büyüğü oldu.

BILL FORD UNVANDAN VAZGEÇMEDİ
Amerikan otomotiv devi Ford Motor da kurtarıcı olarak Carlos Ghosn'u gördü. Ford, 2006'da Ghosn'a resmi bir teklif yaptı. Ancak, Bill Ford CEO ve Yönetim Kurulu Başkanlığı unvanlarını bir arada vermeyi istemedi. Bunun üzerine Ghosn teklifi geri çevirdi.

GM'DEN GHOSN'A CEO'LUK TEKLİFİ
2005'de Carlos Ghosn, ilginç bir olay yaşadı. Milyarder işadamı Kirk Kerkorian, General Motors'un yaklaşık yüzde 10'luk hissesini alarak, yönetim kuruluna girdi. GM'ye Renault-Nissan ile ortaklık kurulması ve başına da Ghosn'un getirilmesini teklif etti. Ancak GM, bu teklife sıcak bakmadı.

BEYNİ TURBO MOTOR GİBİ ÇALIŞIYOR
İttifakın başarısında kuşkusuz 7 gün 24 saat çalışan Ghosn'un rolü büyük. Ancak bugün ilginç bir süreç yaşanıyor. Ghosn'un başarıları değil, yolsuzluk yaptığı konuşuluyor. Bakalım yakın çalışma arkadaşlarının tabiriyle beyni turbo motor gibi olan Ghosn, bu sorunların üstesinden gelebilecek mi?

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA