Türkiye'nin en iyi haber sitesi
YEŞİM TABAK

Festivalin en çok tartışılan filmleri

Antalya Festivali'nin ulusal bölümünde yarışan Kıskanmak, Mın Dit, İki Dil Bir Bavul, Kara Köpekler Havlarken, Bornova Bornova filmleri üzerine...

Bu yıl Altın Portakal'da eski Yeşilçam yıldızları, 'pilav günü'nde bir araya gelen lise arkadaşları gibiydi; 'neredeyse hepsi' oradaydı. Ulusal yarışma ise tam tersine, neredeyse yıldızlardan 'muaf'tı. Gelgelelim magazin eksikliği paparazziler dışında kimsenin umrunda olmadı, zira yarışmanın kendisi yeterince meraka tabiydi. Reha Erdem'in Kosmos'u ile Zeki Demirkubuz'un (biz baskıya girerken henüz gösterilmemiş olan) Kıskanmak'ı, bu anlamda başı çektiler. Açıkçası merak ettiğimize değdi. Sembolik, durağan resimlerle dolu bir önceki filmi Hayat Var'da, gerçeküstüyle flört halinde bir kurmaca anlayışının içine bir tür sosyal gerçekçilik baharatı da karışmıştı. Anlatımı, bu defa sadece fantezi dünyasından besleniyor. Üstelik Kars'ta geçen filmde 'Ermenistan sınırı açılsın mı?' meselesinin sıkça gündeme gelmesi bile bunu değiştirmiyor. 'Sanat filmi sembolleri'nin yerinde de, tamamen duygusal tasvirler var. Hakiki bir aşk filmi Kosmos; gündelik hayatın işlevselliğinin karşısına, 'boş gezenin boş kalfası' olmanın sanatını icra eden bir karakteri koyuyor: Aşk peşinde koşarken hesapsız, zamansız ve sistem dışı bir hayat süren, bunu yaparken türlü bela ve daha da fazla mucizeye yol açan, hırsız Kosmos (Sermet Yeşil). Kars, yakın zamanda başka filmlerde de karşımıza çıkmıştı. Ancak ücra bir Anadolu kenti olarak. Zamanın durmuş gibi göründüğü, trafik lambalarını yakmaya bile ihtiyaç duymayan şehrin benzersiz atmosferi, sinemada ilk defa karşılığını bulmuş. 'Belgeselvarilik'in küresel yükselişine inat, Reha Erdem masal diyarından seslenmeye devam ediyor.

DUYGU SELİ ARAYIŞI
Masallardan medet uman bir diğer film ise, 'Kürt sorununun Kürtçe filmi' Mın Dit / Gözlerimin Önünde. 90'ların Diyarbakırı'nın sosyal ve politik gerginliği üzerine bir film izleyince, 'ölü ele geçirilenler', 'şehit olanlar' ve 'faili meçhuller' hakkındaki haberler dışında, aslen 'sorun'un gündelik hayattaki tezahürü hakkında hiçbir şey bilmediğini hatırlıyor insan. İki Dil Bir Bavul, konuya dil meselesi üzerinden, zarifçe girmişti. Mın Dit daha ağır bir yerden, 'JİTEMcilik'le birlikte ele alıyor. İyi de ediyor ama 'gerekli bir film' olmanın ötesine geçemiyor. Anne-babası bir JİTEM operasyonuna kurban gidince sokaklara düşen iki küçük kardeşin macerasında, en kolaycı cinsten bir duygu seli arayışı ve inandırıcılığı hayli düşük bir intikam hikâyesi var. Sokakların yuttuğu gençlerin hikâyeleri ise, Kara Köpekler Havlarken ve Bornova Bornova'da. Ödüllü kısa filmleriyle tanınan Mehmet Bahadır Er'in (Maryna Gorbach'la birlikte yönettiği) ilk uzun metrajlısı, diyalogları, oyunculukları ve olay örgüsüyle, epey gerçekçi bir kenar mahalle ortamı kuruyor. Akıcı kurgusuyla da, zorlanmadan sürükleniyor. Ne var ki, güvercin besleyen iyi niyetli oğlan ve saflığının göstergesi olarak anaokulu öğretmenliği yapan kız arkadaşla, tanıdık formüllerden zaten çok uzak olmayan hikâyesini, klişe sularına biraz daha yaklaştırmış oluyor. Bornova Bornova, Kara Köpekler Havlarken'den daha küçük çaplı bir hikâyeye odaklı; tehlikenin izini mafya yerine, eş-dostla sınırlı bir mahalle ortamında sürüyor ve şaşırtıcı bir sona doğru ilerliyor. İnan Temelkuran, ilk filmi Made in Europe'da olduğu gibi, belgesel gözlemciliğine yakın bir anlatım dili kurmuş, ama bu sefer dramatik malzemesi daha sağlam. (Gerçi hikâye en kritik virajı biraz hızlı alıyor). Hem Kara Köpekler hem Bornova Bornova, alt ve orta sınıftan, eğitimsiz, mesleksiz delikanlıların, kentte var olmaya çalışırken zincirleme talihsizlikler sonucu şiddetin içine çekilişinin, saatli bomba gibi işleyen öyküsü. Tıpkı, yine bu yıl izlediğimiz, Gazi Mahallesi'ni mekân tutan Başka Semtin Çocukları gibi. Kısacası, Türk usulü bir La Haine arayışı sürüyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA