5 günlük hava durumu
23 Haziran 2012 Cumartesi

Düşen uçağın karakutusu

  • yeni haber
  • Giriş Saati: 23.06.2012  13:40
    Güncelleme : 27.06.2012  09:37
Taha Dağlı - Suriye'deki rejimi Türk uçağını vurmaya kadar götüren nedenleri aramakta fayda var. Türkiye'nin de içinde olacağı bölgesel savaş ihtimali, Esat yönetiminin savaştan başka çıkar yol bulamaması, İran, Rusya ve hatta İsrail'in bu provokasyonun başrolünde olması gibi faktörleri görmek hiç de zor değil.

Elde düşen bir savaş uçağı var. Uçak Türkiye'nin, düşüren ise Suriye. Suriye yönetimi, "hava sahamıza giren yabancı bir cismi vurduk, düştükten sonra onun bir Türk uçağı olduğunu anladık" diyor. Kesin olan uçağı Suriye'nin düşürdüğü.

Buradan çıkarılacak iki sonuç var. Biri Suriye yönetimi içerde halkıyla savaş halindeyken dışarıdan gelecek tehlikelere karşı teyakkuz halinde. "Kim gelirse vururuz" mesajı veriyor. Suriye'nin bu savunmasını çürütecek benzer bir gelişme aylar önce yaşanmıştı. Amerikan medyası İsrail savaş uçaklarının Şam'da Esat'ın sarayının üzerinde uçtuğunu yazmıştı. Madem Suriye, hava sahasına giren Türk uçağını anında düşürme konusunda bu kadar hassas, o zaman niye İsrail uçaklarına ses çıkaramadı.

Uçak düşürme hamlesiyle akla gelen ikinci sonuç ise Esat yönetiminin içerdeki muhalefete göz dağı vermesi. "Bakın siz ayaklandınız ama ben Türklerin savaş uçağını bile düşürürüm" diyerek bunu kendi halkına karşı bir tehdit unsuru olarak kullanmayı düşünmüş olabilirler.

Suriye dışı faktörlere gelince. İran ve Rusya ilk akla gelenler ve sonrasında İsrail var. Bu üç ülkeden en az birinin, Suriye'yi Türk uçağını düşürme konusunda cesaretlendirmiş olma ihtimali çok yüksek. Peki neden? Bunun yanıtı ise Türkiye'nin de içinde olacağı bölgesel bir savaşa doğru atılan en büyük adım olabilir. Bunu Suriye'ye yaptıran güç, bölgesel savaş istiyor hem de Türkiye üzerinden.

Bölgesel savaşa Türkiye'yi sürüklerken, Suriye'yi maşa olarak kullanan birileri varsa, Esat yönetimini nasıl ikna etmiş olabilirler? Bunun yanıtı basit. Esat yönetimi artık sona geldiğini anladı tek çıkar yol savaş. Savaşı kurtuluş ihtimali olarak gören rejim, böyle bir tezgaha gönüllü ya da mecburi olarak girmiş denilebilir.

Suriye ya da Suriye dışı faktörlerin hesabı ne olursa olsun, Türkiye'nin hesabı bu süreci belirleyecek olan tek unsur. Öncelikle yaklaşık 2 ay önce sınırda Türk askerine ateş edilmiş sonrasında Türk sınırındaki ormanlar yakılmıştı. Amerika ve NATO'nun sınır ihlali konusunda Türkiye'ye verdiği mesajları unutmamak gerekir. Rasmussen o zaman Türkiye için 5. Maddenin devreye sokulabileceğini söylemişti. Türkiye o tezgaha gelmedi. Bugün uçak düşürme olayı tezgahsa yine gelmeyecektir. Bu işin ya NATO ile çözülmesini isteyecektir ya da kendi yöntemleriyle.

Kendi yöntemi asla tek başına sınır ötesi operasyon değil. Suriye muhaliflerine silah gönderilebilir, biri sorarsa tıpkı Hafız Esat'ın terör örgütü başını 20 sene saklayıp da 'benim haberim yok' dediği gibi, biri "Türkiye'den Suriye'ye silah gidiyor" derse, aynı cevabı verebilir.

Hava sahasını aynı Libya'da olduğu gibi kapatabilir, uçuş yasağı getirebilir. Bu durum Suriye rejiminin elini kolunu bağlamaya yetecektir. Tek uçak bile kaldıramazlar. Türkiye bu hamlelerle tek bir askerini bile sokmadan, kontrol ve baskıyı arttırarak Esat'tan düşürülen uçağın hesabını sorabilir.

kalan karakter 460

can can

Allah rızası için şunlara saldıralım.gönüllü gidecem askere. Herkes bizi vuruyor. Iyice ezik olduk

Aynı Görüşte misiniz?
evet95
hayır78
cevapla 23.06.2012 17:27
isimsiz isimsiz

bu oynadığın bilgisayar oyunu değil. kimsenin ölmesine gerek yok. yaşın kaç bilmem ama çocuk çocuk konuşmayın büyüğün artık öldürmek isteğin insanlarda müslüman. en başta insan !

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 24.06.2012 00:50
yusuf yusuf

Türkiye böyle sessiz kaldıkça daha çok ucagımız düşer dahada çok şehit,imiiz olur allah yardımcımız oısun

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 23.06.2012 23:10
Behlul Behlul

TAHA DAĞLI'nin yorumu oldukca mantikli. Akilli davranmak, tuzaga dusmemek lazim

Aynı Görüşte misiniz?
evet105
hayır16
cevapla 23.06.2012 17:18
deliormanli deliormanli

atalarim uc kitayi duman etmistir,sizi gidi korkaklar vurun gecin ya allah allaaaaa

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 24.06.2012 00:25
Serhat Serhat

Bence ince bir dokundurup; Şam şehrine bir nokta vuruşuyaparak sonra yanlışlık oldu diyerek stratejik hareket etmeliyiz.

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 23.06.2012 23:39
kerem cem kerem cem

israil canınıza okuyacak suriyeliler ödünüz kopuyor israilden deilmi.

Aynı Görüşte misiniz?
evet58
hayır32
cevapla 23.06.2012 17:49
adem adem

Şuan süreyi yi vuralım da hadi vurduk o zaman işte iranın israilin amerikanın oyununa gelmiş olacağız. Vurduğumuzda ne olacak? vurmak kolay 3-5 tane çapulcu bunlar kansızlar,suriye pkk nın 1 numralı yerleşim yerlerinden di,tamam vuralım edelim ama sonucunuda düşünerek ne yapacaksak yapalım. bizim bir askerimiz için onların ırkını kurutsak bedeli ödenemez ama bu üzerimize oynanan bi oyunsa bunu en iyi şekilde yönetmemiz gerekli. hava sahasını kapatmalıyız..

Aynı Görüşte misiniz?
evet35
hayır3
cevapla 24.06.2012 13:46
HAKAN HAKAN

BU İŞİN İÇİNDE SADECE 8 ŞEHİT 16 YARALININ ÜZERİNİ KAPATMA GİRİŞİMİ VAR EMİN OLUN.DİKKAT EDİN HER ŞEHİTTEN SONRA HEMEN GÜNDEM DEĞİŞİR BU ÜLKEDE.AYRICA BU ÜLKE ARTIK COK ACİZ DURUMLARA DÜŞMÜŞTÜR.ŞANLI TÜRK ORDUSU 8 YILDIR TÜM VASFINI KAYBETMİŞTİR.IRAKTA ASKERİMİZİN BAŞINA CUVAL GEÇİRDİLER SUSTUK.İSRAİL BAĞIRA BAĞIRA VATANDAŞLARIMIZI VURDU SUSTUK.DAĞDA 5 BİN SİDİKLİ YILLARDIR BİNLERCE İNSANIMIZI ÖLDÜRDÜ YILLARDIR SUSUYORUZ.BU ÜLKEYİ BU KADAR GÜÇSÜZ ACINACAK HALE GETİRİRSEN SURİYE UÇAĞINDA DÜŞÜRÜR BİLMEM NEDE YAPAR.BİR KURTULUŞ İSTİYORSAK TÜRK GENLİĞİ OLARAK BİRDE OSMAN PAMUKOĞLU PAŞAYI DENEYELİM BU DÖNEMDEN KÖTÜ OLMAZ EMİN OLUN.TÜRK MİLLİYETCİ KARDEŞLERİM ÜLKEMİZE SAHİP ÇIKALIM.AMERİKA KÖPEKLERİNDEN A.B SEVDALISI ŞEREFSİZLERDEN VAZGEÇELİM

Aynı Görüşte misiniz?
evet20
hayır19
cevapla 24.06.2012 03:05