Kültür sentezleri aslında iyidir. Ama ya kültür kargaşasına dönüşürse? Ve o günün en baskın kültürüne koşulsuz teslim olursa? Hong Kong yapımı bu filmde hem bu var hem de tam tersi. Yani bir yandan Batı filmlerine alışmış olduğumuz için, bu filmin özel kültürel iklimine ısınamıyoruz. Ama öte yandan, o iklimin zaten başında Batı (Amerikan diye okuyun!) kültürüne teslim olmasına da isyan ediyoruz. Böylece, gerçek bir olaya, ülkelerinin sefil koşullarından kaçıp zengin ülke Japonya'da yeni bir hayat kurmak isteyen Çinli göçmenlerin durumuna eğilirken, Çinli-Japon herkesi İngilizce konuşturan bu filme peşin bir antipati duyuyoruz. Öyle ki, yönetmeni Yee Tung-Shing bile adını değiştirip Batı için Derek Yee olmuş! Ama öte yandan, her ne kadar filmin klasik Jackie Chan imajını değiştirip biraz daha 'ciddi' bir hikâye anlatmak ve zaten artık iyice yaşlanma süreci yaşayan Chan'a bir kompozisyon fırsatı sunmak gibi amaçlarını takdir etsek de, bunu ticari Uzakdoğu sinemasının en klasik tavrı içinde yapmasını da onaylamak kolay değil. Egzotizm ancak sanatın büyülü giysisiyle gelirse eyvallah! Kurosawa, Ozu veya Won Kar-Wai da belki anlaması kolay sanatçılar değildi. Ama öylesine özel bir sinemaları vardı ki... Ama bu filmin sinema anlaşıyının sanatla hiç ilişkisi yok. Ne komik sahneler bize komik geliyor; ne aksiyon sahneleri tozlanmış kalıpları yenileyebiliyor ne de sözümona dram etkileyici olabiliyor. Hele filmin kadın kahramanı Xiu Xiu'nun kendisini deli gibi seven ve bir Yunan ilahı kadar yakışıklı yakuza lideri yerine, artık yaşlı bir kadına benzeyen Jackie Chan'ı seçmesi... Tamam, Chan hem star, hem de yapımcı. Ama, en basit mantık kurallarına göre, Xiu Xiu'nun bunu bilmesi gerekmiyor ki!
KANLI HESAPLAŞMA *
(San Sun Si Gin) Yönetmen: Derek Yee
Senaryo: D. Lee, Tin Nam Chun Görüntü: Nobuyasu Kita
Müzik: Peter Kam
Oyuncular: Jackie Chan, Naoto Tekenaka, Daniel Wu, Jinglei Xu/ Hong Kong filmi.