Gündemdeki soruları Ceza Hukuku Uzmanı Prof. Dr. Ersan Şen yanıtladı. Şen Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün 7 yıllık görev süresi ve ikinci kez seçilebilmesi ile ilgili açıklamalar yaptı.
GÜL, 2014'DE KADAR ÇANKAYA'DA
Gündemdeki Cumhurbaşkanı'nın görev süresi ve nasıl seçileceğiyle ilgili konulara Prof. Dr. Ersan Şen açıklık getirdi. Şen şöyle konuştu "On birinci Cumhurbaşkanının görev süresi 28.08.2012 tarihinde değil, 28.08.2014 tarihinde dolacaktır. Onbirinci Cumhurbaşkanı, seçildiği tarihteki Anayasaya göre yedi yıl görev yapmak üzere Meclis tarafından seçilmiş olup, bu sürenin sonuna kadar görevine devam edecektir. Bundan başka, Onbirinci Cumhurbaşkanı Anayasanın 101. maddenin ikinci fıkrasında bir kimsenin iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilmesi hakkından da lehe olması sebebiyle yararlanabilecektir. Cumhurbaşkanının görev süresini kısaltan düzenlemelerin aleyhe etki etmemesi, ancak görev süresi ve yeniden seçilebilmesi ile ilgili lehine olan düzenlemelerin ise, Onbirinci Cumhurbaşkanına da uygulanması gerekmektedir. Onbirinci Cumhurbaşkanının ikinci kez seçilememesi halinde yedi yıl ve ikinci kez seçilebileceğinin kabulü halinde de 5+5 yıl görev yapacağını iddia etmek de doğru değildir. Anayasa m.101'in yeni düzenlemesi uyarınca Onbirinci Cumhurbaşkanı, yedi yıllık görev süresini doldurduktan sonra artık iki kez değil, fakat beş yılla sınırlı olmak kaydı ile ikinci kez ve bir defaya mahsus olmak üzere yeniden Cumhurbaşkanı seçilebilecektir. Anayasa ile yapılan bu değişiklikten yararlanacak olan Onbirinci Cumhurbaşkanının, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından çıkarılacak bir kanunla bu haktan mahrum edilebilmesi de mümkün değildir. "Normlar hiyerarşisi" ilkesi uyarınca, kanunla Anayasasının üstüne çıkılamayacağı gibi (1982 Anayasası m.11/2), "lehe düzenlemenin ileri etkisi" ilkesi gereğince de ikinci kez aday olabilme ve seçilebilme hakkı Onbirinci Cumhurbaşkanının elinden alınamaz. Daha önce Cumhurbaşkanı olup da bu göreve ikinci kez seçilmek isteyen kişi, 1982 Anayasası'nın 101. maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan Cumhurbaşkanlığına aday gösterilme şartı aranmaksızın kendiliğinden aday olabilmelidir. Çünkü 101. maddenin ikinci fıkrası bu tespite elverişlidir. Bununla birlikte, Cumhurbaşkanlığı seçimine kadar aday gösterilebilme ve olabilmenin şartları ile Cumhurbaşkanının görev ve yetkilerini düzenleyen Anayasanın 101, 102 ve 104. maddelerinde değişikliğe gidilebilir. Bu konularda "kazanılmış hak" savunması yapılamamakla birlikte, yukarıda açıkladığımız gerekçelerle Onbirinci Cumhurbaşkanın yedi yıllık görev süresine ise dokunulamayacaktır.Meclis tarafından seçildiği dönem itibariyle yedi yıl görevde kalma hakkını elde etmiş olan Onbirinci Cumhurbaşkanının görev süresinin, Anayasada sonradan yapılan değişiklikle kısıtlanması hukuka aykırıdır. Hukuk devletinde, yürürlükteki hukuk kurallarına göre özel hukuk veya kamu hukuku alanlarında hak elde etmiş olan kişilerin hakları ile statülerinin korunması, hukuka duyulan güven ve hukuk alanında olması gereken istikrarın beklenen bir sonucudur. Bu nedenle, süreye bağlı olarak veya olmaksızın elde edilen statülerin yeni şart ve süre getirilmek suretiyle kişi aleyhine tüketilmesi kabul edilemez."
İKİNCİ DEFA SEÇİLEBİLİR
"Anayasa m.101'in yeni düzenlemesi uyarınca Onbirinci Cumhurbaşkanı, yedi yıllık görev süresini doldurduktan sonra artık iki kez değil, fakat beş yılla sınırlı olmak kaydı ile ikinci kez ve bir defaya mahsus olmak üzere yeniden Cumhurbaşkanı seçilebilecektir. Anayasa ile yapılan bu değişiklikten yararlanacak olan Onbirinci Cumhurbaşkanının, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından çıkarılacak bir kanunla bu haktan mahrum edilebilmesi de mümkün değildir. "Normlar hiyerarşisi" ilkesi uyarınca, kanunla Anayasasının üstüne çıkılamayacağı gibi (1982 Anayasası m.11/2), "lehe düzenlemenin ileri etkisi" ilkesi gereğince de ikinci kez aday olabilme ve seçilebilme hakkı Onbirinci Cumhurbaşkanının elinden alınamaz. Daha önce Cumhurbaşkanı olup da bu göreve ikinci kez seçilmek isteyen kişi, 1982 Anayasası'nın 101. maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan Cumhurbaşkanlığına aday gösterilme şartı aranmaksızın kendiliğinden aday olabilmelidir. Çünkü 101. maddenin ikinci fıkrası bu tespite elverişlidir. Bununla birlikte, Cumhurbaşkanlığı seçimine kadar aday gösterilebilme ve olabilmenin şartları ile Cumhurbaşkanının görev ve yetkilerini düzenleyen Anayasanın 101, 102 ve 104. maddelerinde değişikliğe gidilebilir. Bu konularda "kazanılmış hak" savunması yapılamamakla birlikte, yukarıda açıkladığımız gerekçelerle Onbirinci Cumhurbaşkanın yedi yıllık görev süresine ise dokunulamayacaktır."