Türkiye'nin en büyük 2'nci limanı konumundaki Mersin Limanı'nda işletmeci firmadan kaynaklı yüksek maliyetler tepki topluyor. SABAH Güney'e konuşan Mersin Gümrük Müşavirleri Derneği (MERGÜMDER) Başkan Yardımcısı Hüseyin Taner, özelleştirme sonrası yapılan zamların firmalara yüksek maliyetler getirdiğini, bunun da ihracata dolaylı yönden olumsuzluk olarak yansıdığını söyledi.
YATIRIM DA YAPMALI
İşletmeci firma PSA-Akfen Mersin International Port'un (MIP) 2007 yılında gerçekleşen özelleştirme sonrasında bir takım yeni yatırımlar yaptığını, işlemlerin gerçekleşmesinde daha kaliteli hizmet sunduğunu söyleyen Taner "İşletmeci mutlaka bu limandan para kazanmak isteyecek. Ama bunu yaparken yatırım da yapmaları lazım. Fakat bu yatırımlarda yasal boşluklardan faydalanarak kendi lehlerine bir takım kolaylıklar üretmek olmamalı" dedi.
İŞİN KOLAYINA KAÇIYORLAR
Limana gelen konteynırlar sığmadığı gerekçesi ile devletten destek ve yeni alanlar istemenin işin kolayına kaçmak olduğunu vurgulayan MERGÜMDER Başkan Yardımcısı Hüseyin Taner "Liman hizmetleri çok pahalı, bir ihracatçı için indirme, bindirme, konteynır açma çok yüksek maliyetler. Konteynır açma, limanın görevi. Onun için konteynır başına 50-100 dolar para yazar ihracatçıya. Bunu hiçbir standardı yok. Her limanda farklı. Bunu işletme kendisi belirliyor. Çünkü 'Ben özelleştim, beni bu kurtarır, ben buradan para kazanacağım' diyor. Bunda kontrol olması gerekiyor" diye konuştu.
"SİNEKTEN YAĞ ÇIKARIYORLAR"
Fiyatları kontrol edecek mercinin Özelleştirme İdaresi olduğunu ifade eden Taner "Özelleştirme İdaresi'nin özelleştirdiği yerleri kontrol altında tutması, denetlemesi gerekiyor. Ortada sinekten yağ çıkarma olayı var. İşletmeci de 'Biz burayı 36 yıllığına kiraladık, bunun parasını en kısa zamanda çıkarmalıyız' mantığı ile yaklaşılınca ihracatçıya ve gümrükçüye ekstra maliyetler bindiriliyor. Başka limanlarda 20-30 dolar olan bir işi burada daha yüksek fiyatlara yapmak kabul edilebilir bir tutum değil" şeklinde konuştu.