Kriz halindeki ekonomide sahteciler bile fiyat kırıyor. Yıllarca 2 bin 800 dolarlık Louis Vuitton çantaları gibi lüks ürünlerin taklitlerini satarak para kazanan sahteciler, şimdi daha ucuz ürünlerin taklitlerinde daha çok kâr olduğunu keşfediyor. Örneğin, 295 dolarlık Kooba marka çantalar ve 140 dolarlık Ugg botlar bunlar arasında. California'da yetkililer, bir süre önce Angel Soft tuvalet kâğıtlarının taklitlerini yakaladı. Amerikan şirketlerini yılda yaklaşık 200 milyar dolar zarara uğratan taklit ürün sektöründeki değişim, kısmen Çin'deki fabrikaların boş kalmasından kaynaklanıyor. Geçen yıl Amerika'da yakalanan taklit ürünlerin nerdeyse yüzde 80'i Çin'de üretilmişti. Çin'in yasal ihracatında durgunluk nedeniyle yaşanan azalma, birçok fabrikanın üretecek mal arayışına girmesine yol açtı. Bazı durumlarda, fabrikalar her tür malı üretmeye razı. Michigan Devlet Üniversitesi Sahtecilik Karşıtı Ürün Koruma programının Başkan Yardımcısı John Spink, "Talep varsa arz da olacaktır. Çin'de insanlar size bir anda, 'Düşük kapasiteyle çalışıyoruz. Size ne üretelim?' diye soruyor" diyor. Soruya verilen cevap, giderek az bilinen markaların taklitlerini içeriyor. İnternet üzerinden satışı kolay olan bu ürünler, taklit olduğu belli ürünlere kıyasla, daha yüksek fiyattan satılıyor. Perakende şirketlerine ve gümrük memurlarına göre, markalarını korumak isteyen büyük lüks markaların aldığı sert önlemlerden de kurtulmuş oluyorlar. Sonuçta sahte Samantha Thavasa marka çantalar 113 dolara, Ed Hardy marka kapüşonlu uzun kollu tişört 82,5 dolara satılıyor. Tuhaf biçimde, orijinalinden daha pahalı olan taklitler de var. Anya Hindmarch 2007'de, üstünde "Ben Bir Plastik Torba Değilim" yazan bez torbaları 15 dolara satmıştı. Oysa bunların taklitleri şu anda internette 99 dolara satılıyor. California'daki ABD Gümrük ve Sınır Muhafaza biriminde ticaret politikası koordinatörü olarak görev yapan Jonathan Erece, "ABD'de para kazandıran ürünler, tersine mühendislik yoluyla taklit ediliyor veya yurtdışında kopyalanıyor" diyor. Ucuz taklit ürünleri satanlar, yeni bir hileye başvurarak sahte ürünün fiyatını orijinaline yakın tutuyor ve şüphelenmeyen müşterileri çekiyor. Deneyimli müşteri, 100 dolara satılan Louis Vuitton marka çantanın sahte olduğunu anlar. Ama yetkili satıcısı NeimanMarcus. com'da 295 dolara satılan Kooba çantalarının, küçük bir web sitesinde 190 dolar olduğunu gören tüketici, kelepir mal bulduğunu düşünebilir. Oysa çanta sahtedir. Sahteciler orijinal ürün satan internet sitelerinden fotoğraf ve metin çalıyor. Ugg marka botların ana üreticisi Deckers Outdoor Corporation'ın Marka Koruma Müdürü Leah Evert-Burks, "Tüketici ürünün kaynağını bilemiyor. Sahte ürün satan siteler çok kolay kuruluyor. Fotoğraflarımızı ve web sitemizin metinlerini kopyalayan sahteciler, kendilerini ürünün resmi sitesiymiş gibi gösteriyor" diyor. Yetkililer hangi markaların ürünlerinin taklit edildiğine dair istatistik yayınlamıyor. Ancak pazar çok büyük. ABD gümrük görevlilerinin yakaladığı taklit ürünlerin toplam değeri, 2005-2008 dönemindeki her mali yılda yüzde 25'ten fazla arttı. 2009 mali yılında toplam ithalat yüzde 25 düşünce, yakalanan taklit ürünlerin değeri sadece yüzde 4 azalarak 260,7 milyon dolarla indi. Şirketlere ve uzmanlara bakılırsa, istatistikler sorunun ancak bir kısmını gösteriyor. Çünkü sahtecilerin çoğu, müşteriye internet üzerinden doğrudan satış yapıyor. Çanta ve aksesuar markası Coach'ın hukuk müşaviri Todd Kahn, "İnternet satışlarını kontrol etmek çok daha zor" diyor. Bu, özellikle küçük markaları için doğru. Büyük şirketlerde gümrük görevlilerini ürünler hakkında bilgilendiren, interneti izleyen, internet servis sağlayıcılarına kopya siteleri kapatmalarını söyleyen ve sahtecilere dava açan hukuk ekipleri var. Sevilen bot markası Ugg Avustralya, taklit botların ne kadar yaygın olduğunu görünce kapsamlı bir eylem planı geliştirdi. Evert-Burks, 2009'da gümrük görevlilerinin dünya çapında 60 bin çift bot ele geçirdiğini söylüyor. Şirket aynı yıl, taklit ürün satan 2 bin 500 web sitesini kapattırdı. Ayrıca eBay'de 20 bin, Craigslist ve iOffer benzeri ticaret sitelerinde ise 150 bin satışı iptal ettirdi. Sahteciler küçük markaların ürünlerini taklit edince kovuşturmadan kurtulabileceklerini anladı. New York merkezli giysi ve aksesuar üreticisi Foley & Corinna, sahtecilere sıkça hedef oluyor. Şirketin ortağı ve Yaratıcı Direktörü Anna Corinna Sellinger, "Taklit ürünler yaygın olarak satılınca, insanlar gerçek ürünü almıyor. Çoğu 'Nasıl olsa sahte olduğunu düşünecekler' diyip sahtesini alıyor. Sahteciler ürünü tasarımcıdan çalıyor" diyor.