Kuzeydeki Harbin'den güneydeki Guangzhou kentlerine kadar genç sanatçılar, müzisyenler ve tasarımcılar kurumsal markaların imajını yükseltmek için devreye sokuluyor.Onlara Çin'in gençlik rüzgârı diyebilirsiniz. Bu deneyin merkezindeki şirket ise NeochaEdge. Çin'de türünün ilk ve tek kreatif ajansı olan bu şirket, 2008'de iki Amerikalı, Sean Leow ve Adam Schokora tarafından kurdu. Amaç Çin'in dört bir yanından çizer, grafik tasarımcı, animatör, ses tasarımcısı ve müzisyenin çalışmalarını gözler önüne sermekti. Şu an 200 üye-sanatçısı var; Nike, Absolut Vokta ve Sprite gibi markaların kampanya ve ürün tasarımları üstünde çalışmaları için NeochaEdge onlara proje başına ücret ödüyor. Adidas havalı mı olmak istiyor? Yakın zamana kadar markanın Çin'deki ürün gelişiminin denetlenmesine yardım eden Jean-Pierre Roy, "Bunun tek yolu genç insanlara hitap etmektir" diyor. Bu yüzden Adidas, yeni tişörtlerinin grafiklerini tasarlamaları için dört Çinli sanatçıyı seçmiş. Bu sanatçıların devlet tarafından hapse atılan 53 yaşındaki Ai Weiwei'yle hiç ilgisi yok. Leow, "Onlar siyasi düzene meydan okumak değil, meslek hayatında ilerlemek istiyor. Ticari sanatta muhaliflik varsa bile çok az görülür" diyor. NeochaEdge üyeleri geçen yıl Absolut için bir film müziği ve sokak ışığından bir grafitti gösterisi yaptı, Jimmy Kicks ayakkabıları için spor ayakkabısı tasarladı ve Çin'de basketbol kültürü hakkında Nike'ın bir e-dergisi için içerik yarattılar. NeochaEdge bu yılın bitimine kadar sanal bir sanat galerisi kuracak ve internet sitesi aracılığıyla sanatçılarının eserlerini satacak. Roy, "Çin'de elinizi bilinçsizce dolaşarak iyi sanatçı bulamazsınız. Ülkede hâlâ işler biraz geri planda yürüyor" diyor. Dolayısıyla bunun güvenilir rehberliğini 30 yaşındaki Schokora ve 29 yaşındaki Roy yapıyor. Leow, ajansı kurmadan önce Şanghay'da iş danışmanı olarak çalışmış. "Başta Çin'deki her şeyin Batı taklidi olduğunu düşünüyordum. Ancak Şanghay'da yaşamaya başlayınca sergilere ve indie rock konserlerine gitmeye başladım ve yanıldığımı anladım" diyor. Leow bunun üzerine Çin'deki yaratıcı kişileri bir araya getirecek neoche.com adlı bir sosyal ağ kurmayı düşünmüş. Ancak reklamdan bir gelir elde edememiş. Öte yandan 2003'ten beri Çin'de yaşayan Schokora da dünya çapındaki komünikasyon şirketi Edelman için dijital ve sosyal medya yöneticisi olarak çalışıyormuş. Schokora, "Sean'la tanışmadan önce neocha.com'u duymuştum. Çinli genç, yaratıcı çocukların çevrimiçi olarak yaptıklarını toparlayan aşağı yukarı tek siteydi" diyor. O ve Leow 2007'de, Şanghay'daki bir müzik festivalinde tanışmış ve bu tanışıklık kısa sürede ortaklığa dönmüş. Schokora, büyük bir kurum için çalışmanın getirdiği bakış açısıyla iş modelini değiştirmeyi, bir sosyal ağ olmaktan çıkıp kreatif bir birlik oluşturmayı önermiş. Bu strateji işe yaramış ve geçen yıl gelirlerinin iki kattan fazla artmasıyla sonuçlanmış. Ayrıca Hindistan gibi Asya'daki başka pazarlara açılmayı da düşünüyorlar. Sanat grubunun üyeleri, projenin türüne bağlı olarak, 10 bin ila 100 bin dolar arasında değişebilen ücretin yüzde 20 ila 90'ını alıyor. Sanatçı Chen Leiying'in belirttiğine göre "Kazanç, bir ajansta çalışan üst düzey bir tasarımcının aldığı ücrete yaklaşabiliyor". Fakat bu işin asıl farklı yanı, "özgürlüğün ve ün yapma şansının çok daha fazla olması". Hurricane adını kullanan 26 yaşındaki Şanghaylı sanatçı Hurri Jin Aralık 2009'dan bu yana NeochaEdge'le beş ayrı projede çalışmış ve 20 bin renminbi, yani 3 bin dolardan biraz fazla kazanmış. "NeochaEdge'in çalışmama gerçekten faydası oldu" diyor Jin. Şanghay'daki Leo Burnett adlı reklam ajansının operasyon yöneticisi Damian Coren, şirketlerin Pekin, Şanghay ve Guangzhou gibi büyük şehirlerin dışına yayılmaya çalışmasıyla yerel yeteneklerin ve özgünlüğün daha da önem kazanacağını belirtiyor. Coren, "Tüm markalar bilinen merkezlerin dışındaki daha ufak şehirlere yayılmaya çalışıyor. Bölgesel pazarlara girmelerini sağlayacak her şeye açıklar" diyor. Coren, NeochaEdge'i daha önce duymamış. Fakat duyanlar çok. Örneğin, Amerika'da "hayat veren içecek" temasını işleyen Coca-Cola bunu Çin'e uygulamak için bir yarışma düzenlemek istemiş ve bunun için NeochaEdge'le işbirliği yapmış. Ajans yenilikçi sanat ve müzik alanında artık kendine bir alan açtı. Fakat bu, daha büyük markalarla çalışmak için başlangıç noktası olabilecek mi? Schokora, "Bundan sonra ne yaparsak yapalım, kreatif sektörde para kazanabilecekleri konusunda Çinli genç ve yetenekli çocuklara umut vermeyi sürdürmek istiyoruz" diyor.