Cirque du Soleil'in kurtsu bir sırıtışı olan, başında saç kalmamış kurucusu ve sahibi Guy Laliberté, dünyaya hâkim olmayı planlayan birine benziyor. 5 bin çalışanının ter döktüğü devasa sirk arazisinde konuşan Laliberté, "Dünyada eğlencenin üç başkenti var: Las Vegas, New York ve Londra. Bugüne kadar gerçekten fethettiğim tek başkent Vegas" diyor. Ancak New York ve Londra onun yabancı olduğu şehirler değil. 1980'lerin başında Cirque'i kurduğu zamandan beri New York'ta 19, Londra'da ise 18 şov gerçekleştirdi. Sokakta akordeon çalmaktan eğlence dünyasının en güçlülerinden biri olması süreci, önüne mütevazı hedefler koyduğu için olmadı elbet. Cirque bu yıl üç muazzam yeni prodüksiyonu takdim edecek. Şimdiden 50 milyon dolarlık bilet satan "Michael Jackson: Ölümsüz Dünya Turu" şovu Ekim'de Montreal'den başlayacak. Alternatif bir sinema tarihi konulu "Iris" şovu ise Cirque'in Los Angeles'taki ilk sürekli gösterisi olacak. Fakat Cirque'in en çok güvendiği ve risk aldığı şov "Zarkana". Zarkana, bu ay New York'taki Radio City Müzik Salonu'nda perdelerini açıyor. Gösteri daha sonra Madrid ve Moskova'ya da gidecek, fakat "Zarkana"nın New York'tan başlaması tesadüf değil. Zira Cirque ilk fiyaskosunu, müzikal tiyatro ile sirki harmanlayan ve geçen yıl perdelerini açmasıyla kapaması bir olan "Banana Shpeel" ile New York'ta yaşamıştı. Bir ada ve yedi ev sahibi olan Laliberté, "Shpeel" dibe vurduğu sıralarda telefonla ulaşılamıyordu. Uzay turisti olmak için 35 milyon ödedikten sonra dünyanın yörüngesinde geziniyordu. "Şovun başarısız olmasına neden olan eleştirmenlerden korkmadan, erkek gibi tekrar karşılarına çıkıyoruz" diyor. Laliberté katı ve sert olmasıyla ünlü. Ancak "Iris"in yönetmeni Philippe Decouflé onu "hoş bir buldozer" diye tanımlıyor. Ayrıca Cirque uzun yıllardır geleneksel tiyatronun en büyük rakiplerinden. Cirque'nin 22 sovu (buna Las Vegas'taki daimi şov ve turneye çıkan prodüksiyonları dahil) her yıl Broadway şovlarının toplamı kadar bilet satıyor. Daimi şovların maliyeti 40 ila 50 milyon dolar civarında. Cirque Antarktika dışında tüm kıtalarda gösteri yaptı. Biletler ve hediyelik eşyalar dâhil, toplam gelirinin gelecek yıl 1 milyar doları aşması bekleniyor. New Age dünya müziği, büyük bütçeli şovlar, dünya klasında atletleri ve şairane palyaçolarıyla Cirque dünyanın en eski sanat formlarından birini yeniden yarattı. Şirketin eğlence dünyasındaki etkisi son derece geniş. "Örümcek Adam: Karanlığı Aydınlatmak" filminden Metropolitan Operası'na kadar birçok kurum ve proje eski Cirque elemanlarıyla çalışıyor. Ancak Laliberté'in en büyük başarısı Las Vegas. Son 17 yılda 7 ayrı daimi şov başlattı ve hepsi hâlâ devam ediyor. Bu şovlardan ikisini ("Aşk" ve "Zumanity") yöneten Dominic Champagne, "Herhangi bir şeyi sahneye çıkarın, üzerine Cirque du Soleil diye yazın. Yok satarsınız" diyor. Bazıları ise o kadar emin değil. "Banana Shpeel"den kovulan aktör Richard Crawford, "Cirque New York'ta başarılı olacaksa oradaki insanların ne istediğini anlamak zorundalar. Ancak anlamıyorlar" diyor ve ekliyor: "Sokak sanatçılarından oluşuyorlar. Tek farkları lazer gösterisi ve milyonlarca dolar yatırım". Bu Laliberté'i de düşündüren bir sorun. "Büyük akrobatik gösteriler düzenleyen bir şirket olarak mı kalacağız?" diye soruyor. "Çok daha fazlasını gerçekleştirecek yaratıcılığımız var" diyor. Cirque, her şovda ilginç bir şeyler olması gerektiği düşüncesiyle işe başlıyor. "Zumanity" erotik bir keskinlik taşıyor; "O"da ise kocaman bir havuz var. Bir konsept belirlendikten sonra ekip akrobasinin iskeleti dediği 10 hareket geliştiriliyor. Hareketlerden 6'sı Çin veya farklı ülkelerden getirilen akrobatlara yaptırılıyor. Cirque tiyatro, opera ve sinemadan yönetmenleri bünyesine kattıkça senaryo daha önemli hale geliyor. Şovlarda süreç de son derece önemli. "Sirkin bir tiyatro oyunundan çok daha fazla inişi çıkışı var. Şaşırtmanız lazım. Zirve noktanız ve mizah olması lazım" diyor Laliberté. Müzik, kostümler ve ışık bir çelişkiler silsilesi (nostaljik ve fütürist, rahat ve melodram, seksi ve aseksüel) üzerinden hayali bir dünya oluşturan tasarımları yaratmak için seferber ediliyor. Ortada senaryoya benzeyen belli belirsiz bir süreç ve bir konu mevcut. Konu, "Saltimbanco"da göç, "Ovo"da ise biyoçeşitlilik. Eğlence dünyasının öneml i simalarından olmasına rağmen Laliberté'in önceliği kâr. Cirque'i, çeşitli şovlar için beş yıllık bir plan çerçevesinde 1980'lerin başlarında kurdu. Sadece 24 yaşındaydı. Şirket 1987'de Los Angeles'ta "Cirque Réinventé" ile ilk çıkışını yaşadı.