Yahoo'nun yönetim kurulu zayıf ve otoritesini kabul ettirmekten aciz. Yahoo bu zayıflık yüzünden kurtlara yem olmak üzere. Yöneticilerin ne sabrı ne de vizyonu olmadığı görülüyor. Yahoo ve yönetim kurulu bu nedenle yönsüz ve bu da dış aktörlerin, yöneticileri yersiz hamlelere sevk etmesine yol açıyor. Yahoo yönetim kurulunun sorunları, ABD şirketleri arasında yaygın. Yahoo yönetim kurulunun yaptığı söylenen hatalar iyi biliniyor. Yöneticiler Microsoft'un 2008'de şirketi, hisse başına 31 dolar ödeyip alma teklifini reddetti. Çoğu kişiye göre bunun nedeni, Yahoo'nun Microsoft'tan hiç hazzetmemesi. Yahoo yönetim kurulu sonraki dört yılda dört CEO değiştirdi. Son CEO Carol Bartz. Bartz yönetim kurulu onayıyla, Microsoft'un arama motoru Bing ile önemli bir arama içeriği anlaşması yaptı. Ancak Yahoo'ya ilave gelir getiren anlaşma, alternatif yüksek büyüme fırsatlarının da kaçmasına yol açtı. Bartz ve yönetim kurulu anlaşma varırken, Yahoo Google ile girdiği teknoloji yarışında yerinde saydı. Bartz'ın maliyetleri düşürme ve şirketi toparlama çabaları, Google'la baş edecek veya Yahoo'yu tekrar büyütecek yenilikçi bir ürün çıkaramadı. Bartz ve yönetim kurulunun, Yahoo'nun en önemli varlıklarından biriyle olan ilişkisini de kötü yönettiği görülüyor. Yahoo hızla büyüyen Çin internet şirketi Alibaba'nın hisselerinin yüzde 43'üne sahip. En değerli varlıklarından Alipay'i Yahoo'nun erişemeyeceği yeni bir şirkete devretmeye çalışan Alibaba, Yahoo'yu faka bastırdı. Alibaba Yahoo'nun gereksiz yere işine karıştığını iddia etti. Alibaba'yla olan anlaşmazlık çözülse de Yahoo, pazar payı azalan ve yeni strateji arayan AOL'a gittikçe daha çok benziyor. Bartz maliyetleri düşürdü ancak gelirleri artıramadı. Ama adil olmak gerekirse, Bartz toparlanma planının 2012'den önce gelir artışı sağlayamayacağını söyledi. AOL'dan farklı olarak Yahoo'nun pazarda hâlâ sağlam bir konumu olduğu ve kâr ettiği görülüyor. Bu ay harekete geçen Yahoo yönetim kurulu, Bartz'ı görevden aldı. Bartz Fortune'a verdiği röportajda, toparlanma planını kabul ettikleri halde planın olumlu sonuçlarını görmeden kendisini kovan Yahoo yönetim kurulu üyelerini "ahmak" diye niteleyerek eleştirdi. Yönetim kurulu Yahoo'nun başına bir icra komitesi atadı. CEO aramaya başladığını açıklayan yönetim kurulu, "stratejik seçenekleri değerlendirmek" (yani "şirketi satmak") için Allen & Company ile anlaştı. Ancak Yahoo "hasarlı bir mal" gibi görünüyor ve yönetim kurulu satışa karar verirse, teklif verenlerin sadece kelepir fiyat peşinde olduklarını çabucak anlayacak. Uygulanabilir bir strateji veya CEO yokluğunda, Yahoo yöneticileri kolay yolu seçip şirketi ucuza satabilir. Diğer seçenek, zor olanı yapıp Yahoo'yu düzlüğe çıkarmak. Asıl tehlike, Yahoo'nun etrafını saran ve Alibaba'ya ve şirketin Yahoo Japonya'daki yüzde 35'lik hissesine gözlerini diken özel sermaye şirketleri. Satışı halletmek isteyen Yahoo bu iki değerli varlığını gözden çıkarabilir ve elinde sadece ABD'deki en sorunlu birimi kalabilir. Bu arada, Daniel S. Loeb yönetimindeki aktivist hedge fonu Third Point, Yahoo'nun yüzde 5.1'ini aldı. Loeb ayrıca Yahoo hissedarlarının hisse başına 8 dolar kazanabileceğini söyleyerek Alibaba ile Yahoo Japonya'daki hisseleri satılması için bastırdı. Yahoo'nun bilançosunda yaklaşık 3,6 milyar dolar nakdi var. Bu varlıklar hariç ABD'deki ana faaliyetinin değeri hisse başına 3 dolar civarında. Yahoo hisseleri halen 13 dolardan işlem görüyor. Bu yanlış varlık fiyatlandırması, Wall Street'i şirketin bölünmesi için heveslendiriyor. Yahoo'nun üzücü öyküsü sadece yönetim kurullarının niçin harekete geçemedikleriyle değil bunun sonuçlarıyla da ilgili. Ortaya güçlü bir vizyon ve sağlam bir plan koyamayan Yahoo yönetim kurulu, piyasalarda kuşku uyandırdı. Şirketi bölme olasılığı muhtemelen Third Point, özel sermaye şirketleri ve hatta Yahoo'nun kendi yatırım bankacılarının ağızlarını sulandırıyor. Yönetim kurulu kendisini öyle bir duruma soktu ki, yöneticiler etkili biçimde davranmazsa şirket bu güçlerin arasında kalacak. Yahoo yönetim kurulu maalesef bu mücadeleye hazır değil.
STEVEN M. DAVIDOFF