Silikon Vadisi denilince akla gelen şeyler, garajlarda geleceğe yön verecek cihazlar üzerinde durmadan çalışan azimli mühendisler, zengin olunca süper yatlar yaptıran hırslı girişimciler ve bir sonraki Google'a veya Facebook'a başlangıç sermayesi sağlayan bilgili risk sermayecileri. Ama Silikon Vadisi'nin daha sert bir yüzü de var ve bu yüz yakında kendini bir televizyon programında gösterecek. Teknolojideki son büyümeden para kazanmaya çalışan ve gerçek hayata dayalı programların bilgisiz katılımcılarına özenen insanların olduğu bu televizyon programı, halen çekim aşamasında. Program bu kış yayınlanacak. David Streitfeld The New York Times'ta, "Bu herkesin, iyi bir fikrin daha önce birçok kez olduğu gibi çabucak başarıya ve muazzam bir servete ulaştıracağına inandığı bir dünya" diye yazdı. Geçen yaza kadar erkek kardeşinin küçük ve yenilikçi şirketi Facebook'ta yöneticilik yapan Randi Zuckerberg, teknoloji dünyasındaki birçok kişiyi rahatsız eden bu programın başyapımcısı. Zuckerberg'in Facebook'tan eski bir iş arkadaşı Twitter'da, programın Silikon Vadisi'ni "sektörün alay konusu yapmasından çok korktuğunu" yazdı. Zuckerberg bunu, "İnan bana, sektörde kendini gülünç duruma düşüren yeterince insan bulunuyor. Biz sadece gerçeği yansıtıyoruz!" diye yanıtladı. Programın bir bölümünde Kim Taylor, kadınlara yönelik lüks ürün pazarına hitap edecek yeni bir şirketten belirsiz biçimde bahsediyor. Streitfeld, "Konu buraya iki yıl önce Chicago'dan gelen Taylor için bile biraz belirsiz. Ama zaten şirketi sadece birkaç gün önce kurmuştu" diye yazdı. Taylor danışmanına, en başarılı girişimcilerin sahip olduğu yazılım veya ürün geliştirme konusunda hiçbir tecrübesi olmadığını itiraf ediyor. Teknoloji dünyasındaki besin zincirinin ilk halkasının olduğu yer, gerçek olaylara dayalı TV programlarının yapımcıları için pek cazip değil. Aslında orada TV cihazı da yok. Times'ın haberine göre, bu "hacker pansiyonları" genç programcılar, tasarımcılar ve bilim insanlarının çalışabildiği ve yemek yiyip uyuyabildiği ranzalarla dolu. NASA'da çalışmış 28 yaşındaki nörolog Jade Wang, bu konut türünü işe dönüştürebileceğini fark etmiş. Şimdi San Francisco'da arkadaşlarıyla Chez JJ adı altında üç ev işletiyor. Wang Times'a bu fikrin, kendisi gibi "ineklerin" benzer karakterdeki insanlarla birlikte olmak istediğini anlamasıyla oluştuğunu söyledi. Wang, "İnekler normal insanların arasında sosyal açıdan beceriksiz değildir. Büyük bir odadaki insanların yüzde 99'u inek biri de normal olduğunda, sosyal açıdan beceriksiz olan normal insan olur" dedi. Twitter gibi gözde bir şirket vergi indirimlerinin cazibesine kapılarak genel merkezini San Francisco'da yaptığı gibi sıradan bir semtte kurduğunda, dengeyi bozabiliyor. Ironwork Japon ve Çin restoranının 41 yaşındaki sahibi Jenny Liu bu baskıyı hissetmiş. Liu, mekân sahibinin kirayı 8 binden 12 bin dolara çıkardığını belirtti. Twitter, Zynga ve Yelp gibi sosyal ağ şirketleri San Francisco'ya yerleşerek istihdam yarattı ve kiraları yükseltti. Genç teknoloji çalışanları da şehre yerleşmeye başladı. Her gün Silikon Vadisi'ne çalışmaya giden gençler kiraları daha da yükselterek, bölgenin bazı eski sakinlerini oradan ayrılmak zorunda bıraktı. Bir konut kuruluşunun müdürü olan Peter Cohen, "Teknoloji çalışanları ile dolu bir şehir, o çalışanlar için güzel. Ancak bu, San Francisco'ya mevcut kimliğini kazandıran zengin nüfus çeşitliliğine hiç benzemiyor" diyor.
TOM BRADY