Geçen yıl küresel ekonomik krizi teşviklerle atlatan Avrupa otomotiv pazarında, bu yıl işler yolunda gitmiyor. Yılbaşından bu yana kan kaybeden Avrupa ülkelerinde, otomobil satışları temmuzda da düştü. Türkiye'de ise tam tersi yaşanıyor. Temmuz'da Cumhuriyet tarihinin rekorunu kıl payı kaçıran Türkiye, Avrupa'da büyüme rekoru kırdı. Yüzde 148.8 artışla Avrupa'da en hızlı büyüyen ülke oldu. Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin (ODD) verilerine göre, geçen ay binek otomobil pazarı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 148.84 oranında artarak 41 bin 399 adet olarak gerçekleşti. Hafif ticari araç satışları da yüzde 63.38 oranında büyüdü ve 19 bin 946 adet oldu. Binek oto ve hafif ticari araç satışlarının toplamı ise 61 bin 345 adede ulaştı. Avrupa'nın güçlü pazarları arasında yer alan Fransa'da otomobil satışları temmuz ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 12.9 azaldı. Geçen ay Fransa'da toplam 169 bin 804 araç trafiğe çıktı. Yerli otomobil satışları yüzde 15.4 oranında gerilerken, yabancı marka otomobil satışları yüzde 9.9 azaldı. İspanya'da otomobil satışları temmuzda, geçen yıla göre yüzde 24.1 oranında geriledi. 2009 temmuz ayında 108 bin 221 adet aracın tescillendiği ülkede geçen ay toplam 82 bin 167 adet araç satıldı. İspanya'da otomotiv pazarının yılın ikinci çeyreğinde yüzde 30 azalacağı tahmin ediliyor. Avrupa'da daralan pazarlar sadece Fransa ve İspanya değil. Geçen ay İtalya'da satışlar yüzde 26, Fransa'da yüzde 12.9, Almanya'da yüzde 30.2, İngiltere'de ise yüzde 13.2 geriledi.
Dünyada Çin ve Japonya ile yarışıyor
ÇİN'DE otomobil satışları geçen ay, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 15.4 arttı. Çin'de geçen ay toplam 822 bin 300 adet otomobil satıldı. Otomobil satışları temmuzda bir önceki aya göre ise yüzde 6.7 oranında azaldı. Satışlar temmuzda yıl başına göre yavaşlarken, düşüşün devam edeceği öngörülüyor. Japonya'da ise otomobil satışları, temmuzda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15 arttı. Ülkede geçen ay toplam 333 bin 403 adet araç satıldı.
Fabrikalar Türkiye için çalışıyor
TÜRKİYE'NİN Avrupa'da en hızlı büyüyen ülke olması firmaların ana merkezlerinin de dikkatini çekiyor. Batı Avrupa pazarlarındaki talebin iyi gitmediğini belirten yetkililer, "Ana merkezler daha dinamik bir görüntü veren Türkiye pazarına daha fazla odaklanıyor" yorumunu yaptı. Türkiye'deki talebi karşılamak için üretimini artıran otomotiv markaları, neredeyse sadece Türkiye için çalışıyor.