Tokat'ta Niksar Belediyesi Zabıta Müdürlüğü, ilçedeki lokanta, kafeterya, pide salonları, dönerciler, unlu gıda üretimi ve satışı yapan işletmelerin uyması gereken kurallar ve yasaklar konusunda çalışma yaptı.
İş yerlerinde uyulması gereken 29 maddeyi belirleyen zabıta, bu çerçevede lokantalarda görev yapan garsonların uyması gereken kuralları da koydu. Garsonlar için 40 maddelik kurallar bütünü oluşturan zabıta, iyi bir restoran işletmek için de ''10 altın kural'' belirledi.
Bu çerçevede, Zabıta Müdürlüğü'nce, kuralların yazılı olduğu tabelalar hazırlandı. İş yerlerinin görünür bir yerine asılması kararlaştırılan 3 ayrı tabelanın dağıtımına başlandı. Belediye Başkanı Duran Yadigar, ilçedeki bazı lokantaları ziyaret ederek, kuralların yer aldığı tabelaları işletmecilere teslim etti.
Yadigar, Niksar'daki işletmelerin hijyenik ortamda, müşteri memnuniyeti odaklı çalışmalarını sağlamak ve daha çok kişiye hizmet vermelerine katkı sunmak amacıyla bir anket çalışması yaptıklarını söyledi.
Bunun sonucunda belirlenen kuralların yer aldığı 3 ayrı levhayı işletme sahiplerine takdim ettiklerini belirten Yadigar, ''Bugünden sonra da zabıtamız ve biz, bu kurallara uyulup uyulmadığını takip edeceğiz. İşletmelerin daha çok müşteri kazanmasını hedefleyen bu projemizle, aynı zamanda fiyat listesinin kontrolü, müşteriye davranışın takibi üzerine de durmaktayız'' dedi.
Amaçlarının Niksar'ı daha müreffeh, yaşanır, huzurlu, mutlu ve dışarıdan daha fazla insanın geldiği bir ilçe haline dönüştürmek olduğunu kaydeden Yadigar, ''Bu anlamda yürütülen çalışmalara, gıda üretimi yapan işletmecilerin sahip çıkması kendi yararınadır'' diye konuştu.
''Bahşiş konusundan hiç bahsetmeyin''
Zabıtanın hazırladığı kurallar bütününde, işletmecilere ve personele yönelik çeşitli uyarılar ve öneriler yer alıyor. Garsonların uyması gereken 40 kuraldan en fazla dikkati çekenler şöyle:
-Müşteriyi mutlaka ama mutlaka sıcak bir selamlamayla karşılayın.
-İsminizi ilan etmeyin, espri yapmayın, sevimli olmaya, iltifat etmeye falan kalkışmayın.
-Müşterilerin sohbetini ortasında bölmeyin. Sebep ne olursa olsun! Hele lokantanızın spesiyalitelerini saymak için asla...
-Spesiyallerinizi sayacaksanız da robot gibi son sürat saymayın, burası lokanta, keyif yeri, ezber yarışması değil.
-Özel yemekleri açıklarken, ''bence en iyisi bu'' gibi laflar etmeyin.
-''Sadece iki kişilik dönerimiz kaldı, siparişinizde acele edin'' gibi dolduruş cümleleri etmeyin. Sadece iki kişilik döneriniz kalmış olsa bile!
-Neredeyse hiç dokunulmamış bir tabağı, ''Efendim yemeği beğenmediniz mi?'' diye sormadan ve neden beğenmediğini öğrenmeden kaldırmayın. Öğrenin, içeriye bildirin ve onun yerine mutlaka ücretsiz başka bir yemek teklif edin.
-Müşteriye kesinlikle dokunmayın, bunun özrü de yoktur, affı da... Sırtını sıvazlamayın, leke çıkartıcıyla fırçayı kendisine verin, sakın ola temas etmeyin.
-Buram buram parfüm, tıraş losyonu veya sigara kokmayın.
-İş yerinde kesinlikle alkol almayın. Müşteriler ısrar etse bile. ''Çalışırken alkol almıyorum efendim'' deyin yeterli.
-Müşterinin saç şekline, makyajına veya giysisine kesinlikle iltifatta bulunmayın, o sırada bunu duyan bir başka kişiye hakaret anlamına gelebilir.
-Sizin en favori tatlınızın ne olduğunu söylemeyin, kime ne!
-Hiçbir müşteriye diğerlerinden daha fazla ilgi göstermeyin. Bütün müşteriler eşittir. Çok bahşiş veren de, vermeyen de. Bahşişe göre hizmet diye bir şey olmaz.
-Bahşiş konusundan hiç bahsetmeyin.
-Bahşiş zamanı geldiğinde aşırı sempatik havalara falan girmeyin, burası lokanta ve yemeği parayla satıyorsunuz, kimse bahşiş vermek zorunda değil, isteyen istediği kadar verir.