2010 yılında meydana gelen ve 17 Rus turistin ölümüne neden olan kazanın ardından turizm şoförlerine yönelik eğitim ve denetim çalışmalarında hızlı bir artış yaşandı. Türk turizmi ve özellikle Antalya'nın tanıtımına gölge düşüren bu tip faciaların tekrar yaşanmaması için turizm şoförlerine eğitimler verilerek, çalışma koşullarında iyileştirmeler yapıldı.
DENETİMLER ALANDA
Antalya Valiliği başkanlığında kurulan Turizmde Trafik Güvenliği Kurumu'nun verdiği eğitimleri tamamlamayan turizm şoförleri direksiyon başına geçemezken, göreve başlayan şoförler de sıklıkla denetime tabi tutulacak. Servis güzergahlarında durdurulan şoförlerin takograf kayıtları incelenecek. Seyahat esnasında turistlere zaman kaybı yaşatmamak için bu yıl başlatılan uygulama kapsamında, yolcu almaya gelen servis aracı havalimanına girdiği anda Trafik Şube Müdürlüğü ekiplerinin denetiminden geçiyor. Henüz yolcusunu almamış olan araçta evrak ya da teknik bir eksik bulunduğu takdirde, evrakın tamamlanması veya aracın değiştirilmesi isteniyor. Servis şoförlerinin havalimanına eksiksiz gelmesini isteyen yetkililer, iş ve zaman kayıplarının yaşanmaması için şirket yetkililerinin konuya gerekli hassasiyeti göstermesini istedi.
BİN 700 ŞOFÖRE SERTİFİKA
Turizm servis araçlarının karıştığı kazaların ülke turizmine verdiği zararların farkında olduklarını söyleyen Antalya Turizm Şoförleri Derneği Başkanı Orhan Kayabaşı, bu zararı ortadan kaldırmak için çok yönlü çalışmalar yürüttüklerini ifade etti. Şu ana kadar bin 700 turizm şoförünün eğitim aldığını aktaran Kayabaşı, "Turizmde Trafik Güvenliği Kurumu son dönemde 870 kişiye eğitim verip sertifikalandırıldı. 2010 yılında başlayan eğitim faaliyetlerimiz sonucunda şu ana kadar toplam bin 700 kişi eğitimlere katılıp sertifikalarını aldı" dedi.
SOSYAL HAKLAR
Sorunun sadece eğitimle çözülmeyeceğini, bunun yanında şoförlerin çalışma şartlarının iyileştirilmesi gerektiğini belirten Kayabaşı, "Sektörde şu anda 4 bin kişi çalışıyoruz. Yüksek sezonda 6 bin kişi görev yapıyor. Eğitim verirken, yasaların bizlere sunduğu haklarımızı alabilmek için de çalışmalar yürüttük. İkinci kaptanların gündemde tutulması ve temin edilmesi, çalışma sürelerinin 9 saati aşmaması, şoförlerimizin istirahatlarını yapması için gerekli tesislerin kurulması, sosyal haklarını elde etmesi ve psikolojik durumlarının iyileştirilerek kazaların minimuma indirilmesini amaçladık. Bu sadece eğitimle aşılacak bir durum değildi. Kaptanlarımızın bu imkanlara kavuşması ile soruna daha kalıcı bir çözüm bulunmuş olundu" şeklinde konuştu.
EĞİTİM-DENETİM-CEZA
Dernek denetimleri aralıksız devam edeceğini söyleyen Kayabaşı, uygulanacak denetimler ile ilgili şu bilgileri verdi: "Eğitim, denetim ve ceza üçlüsünü yerine getireceğiz. Eğitimlerimizi verdik. Denetimlerimiz aralıksız sürecek. Kurallara uygun davranmayanlara ceza uygulanacak. Bu denetimlerde şoför arkadaşımızın sertifikası, ehliyeti, derecesi, psikotekniği sorgulanacak. Hatta araçlarındaki lastiklerinin durumu dahi kontrol edilecek. Eğer araç trafiğe uygun değilse o araç ile tur yapılmasına müsaade edilmeyecek."