Turizm taşımacılığında gittikçe artan trafik kazalarını önlemek için verilen eğitimler ve yapılan denetimler, yüzde 5 etki yaratabildi. İşverenlerin ve sektör çalışanlarının bilinçsizliği yüzünden eğitim çalışmalarının boşa gideceğini belirten Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Turgut Kilit, işverenlerdeki az adamla çok iş prensibi var oldukça kazaların önüne geçilemeyeceğini söyledi.
DERS VERİLMİŞTİ
En son Alanya'da yaşanan ve 23 kişinin yaralanması 2 kişinin de ölümüyle sonuçlanan kaza sonunda, akıllara eğitimlerin işe yarayıp yaramadığını getirdi. Her yıl yapılmaya başlanan ve bu yıl 25- 30 Mart arasında Expo Fuar Merkezi'nde Emniyet, Sağlık ve Eğitim Müdürlükleri ile İtfaiye'nin düzenlediği eğitimlerde, trafik, ilk yardım, beden dili ve iletişimi, iş ahlakı, kişisel ve iş ortamı hijyeni, araçlarda yangın söndürme, emniyetli sürüş, sürdürülebilir turizm başlıklarında dersler verilmişti.
DEĞİŞEN BİR ŞEY YOK
Geçen yıl turizm taşımacılığı yapan araçların karıştığı 81 kazada, biri sürücü 135 yabancı turist olmak üzere 193 kişi yaralanmış, 4'ü yabancı 6 kişi hayatını kaybetmişti. Turizm araçlarının maddi hasarlı trafik kazası ise 29'du. Bu yılın ilk 6 ayında gerçekleşen 32 kazada ise 50'si yabancı turist 98 kişi yaralandı, 2 turist öldü. Yılın ilk 6 ayında gerçekleşen maddi hasarlı trafik kazası sayısı ise 8. Maddi hasarlı kazalarda düşüş görülse de yaralamalı ve ölümlü kaza sayısı neredeyse aynı. Turizm şoförleri de çalışma şartları nedeniyle isyanlarda. Antalya Turizm Şoförleri Derneği Başkanı Orhan Kayabaşı, sektördeki şoförlerin zor şartlarda çalıştıklarını vurgulayarak, "Ağır çalışma koşullarında çalışan tur şoförleri hayatlarını direksiyon başında ve otobüs bagajında geçiriyor. Bu durum kazaya sebep olabiliyor" dedi.
5 BİN ARAÇ 7 BİN ŞOFÖR VAR
Antalya'da yaklaşık 5 bin araçta 7 bin şoförün görev aldığını bildiren Kayabaşı, şoförlerin özellikle çalışma saatlerinin yüksek olduğunu, 8 saat çalışma kuralına uyulmadığının altını çizerek, bu durumun yetkililer tarafından düzenlenmesi ve çalışma saatlerinin denetlenmesi gerektiğini dile getirdi.
ÇÖZÜM
ÜRETİLMESİ GEREK
Kayabaşı, "Şoförlerin çalışma saatleri, maaşları, konaklamalarına çözüm üretilmesi gerekiyor. Az maaşla uzun süre çalıştırılıyor. Gittikleri yerde konaklama sorunu yaşıyorlar. Bu arkadaşların istirahatlarını tam yapmaları lazım. Aksi takdirde tam dinlenemeyen bir şoför dikkat kaybı yaşar, bu durum olumsuz olaylara sebep verebilmektedir" diye konuştu.
EMEK BOŞA GİTTİ
Uzman belgesi verdikleri şoförleri çalıştıran firmaların yüksek mesai istemesi yüzünden emeklerin boşa çıktığını vurgulayan Turgut Kilit, "Havalimanı arkasındaki lokantalarda, şoförler bagajlarda uyuyor. Şoförlerle konuştum, 'ne yapalım, ikinci şoför çalıştırmak istemiyorlar' dediler. Adamlar bagajda uyuyor. Bilinçli davranmalarını istedik" diye konuştu.
İKİNCİ ŞOFÖR YOK
Kayabaşı, tur otobüslerinde birinci şoförün yanında ikinci bir şoför daha olması gerektiğini ancak bu durumun çoğu kez suiistimal edildiğini belirterek şunları söyledi: "Antalya'daki 5 bin araçtan sadece yüzde 10'unda ikinci şoför var. Yasada otobüslerde ikinci bir şoför bulunma zorunluluğu var ancak çoğu araçta bu ihmal ediliyor. Şoför yeteri kadar dinlenemiyor."