Akdeniz Üniversitesi (AÜ) Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Hikmet Rende, oto mezarlıklarında atıl halde duran hurdaları değerlendirilmek için ses getirecek bir proje hazırladı. Bizim sadece 'hurda' gördüğümüz oto mezarlıklarında bir 'milli servet' yattığını gören Prof. Rende, hurda araçtan elektrikle çalışan çevre dostu taşıt üretti. Rende, projesiyle atıl halde duran oto mezarlıklarına dikkat çekmek istediğini söyledi. Bu araçların, ufak bir düzenlemeyle elektrikle çalışan taşıtlara dönüştürülebileceğinin altını çizen Rende, 1.5 yıl önce başladığı bu yöndeki çalışmalarında ilk meyveyi aldı.
10 MİLYAR DOLARLIK SERVET
İşten anlayan gözler için hurdalıkların bir milli servet olduğunu ifade eden Rende, "Yüzde 70-80 kullanılabilir durumda olan araçlar, evrak eksikliği nedeniyle yada geçirdiği bir kaza nedeniyle çürümeye terk ediliyor. Bu araçlar en azından yedek parça olarak kullanılmalı. Antalya'da 10'un üzerinde araç mezarlığı var. Toplamda binlerce araç çürüyor. Türkiye genelinde araç mezarlarında benim tahminim sadece yedek parça değeri 10 milyar dolar olan araçlar çürümeye terk edilmiş durumda" şeklinde konuştu. Avrupa'nın parçaları kendisi üretmesine karşın oto mezarlarındaki araçları yedek parça olarak kullandığını ifade eden Rende, "Türkiye'de tüm bu parçalar ithal olmasına karşın çürümeye terk ediliyor" dedi.
GOLF SAHALARI YADA KÖY
AÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyonu Birimi'nce desteklenen bu proje için 'faydalı model' kapsamında Türk Patent Enstitüsü'ne de başvuru yapıldığını açıklayan Hikmet Rende, projenin ikinci aşamasında ise aracın kasasının üzerine paneller yerleştirilerek elektrikle doldurulan akülerin güneş enerjisiyle doldurulmasının hedeflendiğini ifade etti. Proje ile yerli elektrikli araç üretmenin mümkün olduğunu gösterdiklerinin altını çizen Rende, "Araçlar otellerde golf sahalarında yada kırsal alanlarda köy içi ulaşım aracı olarak kullanılabilir" dedi.
SAATTE 40 KİLOMETRE HIZ
Hafif binek araçların elektrikli araca dönüştürülmesi projesi kapsamında öncelikle şase ve yürüyen aksamı iyi durumda olan hurdaya çıkmış bir araç bulundu. Ardından aracın motor, şanzıman sistemi, yakıt deposu ve egzoz sistemi çıkarıldı. Araca elektrikle çalışmasını sağlayacak şekilde elektrik motoru, yeni şanzıman sistemi, her biri 12 voltluk 4 adet şarj edilebilir akü takıldı. Akaryakıt olmadan çalışan araç, saatte 40 kilometre hız yapabiliyor. Aracın hurda dahil maliyeti 13 bin lira oldu.