Fatih Akın bir kez daha Avrupa sineması içinde kuşağının en dinamik, en yaratıcı ve en özgür yönetmenlerinden biri olduğunu kanıtlıyor. Belki en azından
Duvara Karşı ve
Yaşamın Kıyısından başyapıtlarının yanında biraz 'minör' gibi duran ama sonuç olarak son derece özgün ve sempatik olan bu filmiyle... Film, Yunan kökenli Kazancakis kardeşlerin öyküsü (Ünlü yazarla akrabalıkları var mı, bilinmez!). Hamburg'da Soul Kitchen adlı bir lokanta işleten Zinos ve hapiste olup bir yerde çalışmak koşuluyla zaman zaman dışarı çıkabilen üçkağıtçı ağabeyi Illias. Zinos, saplantılı bir aşkla bağlandığı ama hiç de vefalı olmayan sevgilisi Nadine'in ardından Çin'e gitme hayalleri kurarken, yanına aldığı becerikli bir aşçı sayesinde lokantası patlama yapıyor. Ama bu arada hırslı bir Alman yatırımcıdan amansız vergi memurlarına dek çok kişi, onu rahat bırakmamaya kararlıdır. Akın, deli-dolu bir komedi kıvamında bir senaryo yazmış ve bunu büyük bir akıcılıkla sinemalaştırmış. Kendisi bana bunun Almanya'da en iyi açılış yapan filmi olduğunu söyledi. Şaşılacak bir şey yok: Her yerde insanlar öncelikle gülmek ve bu yolla rahatlamak istiyorlar. Ama bunun yine de en belirgin ögeleriyle tipik bir Fatih Akın filmi olduğunu ve son derece sağlam bir sosyolojik yapıya oturduğunu görmemek mümkün mü? Akın, senaryoda biraz da kendi hikâyesini anlatan Adam Bousdoukos'da en tipik haliyle bir 'yabancı' kimliği çiziyor: İri-yarı, hep biraz kılıksız, tıraşı uzamış ama bir Akdeniz sıcaklığı taşıyan, seksi ve çekici bir adam... Almanların hep ürkmeyle küçümseme arasında biraz yukardan baktıkları ama onlarsız da yapamadıkları o yabancılar. Yani biraz da Fatih'in kendisi... Filmdeki sayılı has Almanlar, aslında çok parlak konumda değil. İş adamı Thomas acımasız kapitalist hırsı temsil ederken, Alman sevgili Nadine batılı kadının vefasızlığını simgeliyor. Göçmenler ya da yabancı kökenlilerse yine üçkâğıtçı, kaypak ve güvenilmez. Ama kendi ölçülerinde namus, erdem ve dürüstlükleri daha sağlam. Üstelik onlar sanki daha insancıl, doğaya daha yakın ve son tahlilde, daha yaratıcı. Eşsiz Türk oyuncu Birol Ünel'in eksantrik aşçı Shayn'da mutfak sanatını yenilemesindeki gibi... Akın'ın komedi anlayışı kimi yerlerde kontroldan çıkar gibi oluyor ve bayağılaşıyor: Afrodizyaklı içkiyle herkesin çıldırdığı eğlence gecesindeki gibi... Ama yönetmen hemen sonra yine filmi toparlıyor ve rayına oturtuyor. Seks sahneleri oldukça mekanik ve klip estetiğinde. Ama birçok sahnede açık bir komedi duygusu var. Tüm oyuncular son derece iyi. Bu keyifli Fatih Akın filmi, her açıdan görülmeye değer.
SOUL KITCHEN ***
Yönetmen: Fatih Akın
Senaryo: F. Akın, Adam Bousdoukos
Görüntü: Rainer Klausmann
Oyuncular: Adam Bousdoukos, Moritz Bleibtreu, Birol Ünel, Anna Bederke, Pheline Roggan, Lukas Gregorowicz. Alman filmi.