X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Kadınların iş hayatına girmesi yıldızımızı parlattı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Kadınların iş hayatına girmesi yıldızımızı parlattı

  • Giriş Tarihi: 26.1.2013

Geçen ay dağıtılan Webrazzi Ödülleri'nde yılın girişimcisi seçilen Nevzat Aydın'la, son yıllarda yabancı ülkelerde de faaliyete başlayan yemek sipariş sitesinin hikayesini konuştuk. Aydın "Boş geçirdiğim her dakikayı işimden çalmış gibi hissediyorum," diyor

Nevzat Aydın, 36 yaşında olmasına rağmen Türkiye'nin internet ticareti konusunda en önde gelen isimlerinden biri... Bir arkadaşının "40 yaşında nerede olursun?" sorusuna, biraz düşündükten sonra "Bilmem ki, şu an iyi bir yerdeyim, istediğim yerdeyim," diye yanıt verecek kadar rahat. Ancak General Atlantic fonundan gelen 44 milyon dolarlık yatırımla, bu yıl içinde yüzde 60 oranında büyümeyi hedefleyecek kadar da heyecanlı. Bu heyecanının da etkisiyle, 2001 yılında kurduğu site artık Türkiye sınırlarını aştı. Birleşik Arap Emirlikleri'nde faaliyet göstermeye başladı, altı ay içinde de Arap dünyasından üç ülkede daha faaliyete girmek için gün sayıyor. Nevzat Aydın, Yemek Sepeti projesini "Site hayatıma öyle girdi ki, boş geçirdiğim her dakikayı Yemek Sepeti'nden çalmış gibi hissediyorum," sözleriyle anlatıyor.
- Size 'Aslında yemeksepeti.com fikri benim de aklıma gelmişti,' desem...
- (Gülüyor.) Evet, bununla çok karşılaşıyorum. Eminim öyledir, ancak bu fikri hayata biz geçirdik ve başarılı olmak kolay olmadı.
- Nasıl geldi bu başarı? - Amerika'da şöyle bir şey duymuştum; konuşulan bin tane fikirden sadece yedi tanesi proje haline geliyor ve sadece iki tanesi başarılı olabiliyor. Yani bir şeyin aklınıza gelmesi, bunu konuşmanız yetmiyor. Fikrinizi projelendirip, elinizi taşın altına sokmanız gerekiyor. Bugün, 12 yıl sonra geldiğimiz yer insanlara kolay gibi gözükmesin. Biz 2000 ve 2001 yılında, Türkiye iki büyük kriz yaşarken bu işe girdik. İlk beş-altı sene Yemek Sepeti'nden hiç para kazanmadık. İnternet kullanımının bu kadar yaygın olmadığı günlerdi, Yemek Sepeti kulaktan kulaktan kulağa yayıldı. Şimdi 12 senelik emeğimizin karşılığını alıyoruz.
- İçinde bulunduğunuz sektöre dair çekinceleriniz var mı? Mesela Doğuş Grubu'nun sektöre girmesi için ne diyorsunuz?
- Doğuş Grubu'nun sektöre girmesi çok önemli ve bu tip grupların sayısı daha da artacak. İstanbullular önümüzdeki 10 yılda dışarıda daha çok yemek yiyecek, dışarıdan daha çok yemek sipariş verecek. Artık insanlar ihtiyaç için yemek pişirmeyecek. Çünkü bu kadar kalabalık ve yoğun trafiğin olduğu bir şehirde, insanlar bir de yemek yapmaya zaman ayırmak istemiyor. Tabii bunda kadınların iş hayatına girmesi de çok önemli. Sonuçta yemek için alışveriş yapmak, mutfakta yemek yapmak bir keyif. Ama insanlar günde dokuz saat çalışıp, iki-üç saat trafikte kalıp, sekiz saat uyuyup, bir de yemekle uğraşmak istemiyor. Kalan süreyi ailesine veya kendine ayırmayı tercih ediyor. Bu yoğunluk içerisinde insanın kendine ayırdığı zaman daha değerli hale geliyor. Bu tüm sektörler için de aynı, artık bankaya gidip EFT yapan kaldı mı?
fikir değil, pratik önemli
- Neden sizin sitenizin güçlü bir rakibi olmadı?
- Hâlâ bir sürü rakibimiz var ama onların aklınıza gelmemesi işimizi ne kadar iyi yaptığımızı gösteriyor. Türkiye'de internetle ilgili büyük gruplar da bize rakip oldu ama başaramadılar. İnternet girişimciliğinde hırsınız, başarı tutkunuz, karakteriniz ve girişimcilik ruhunuz çok önemli. Bu yüzden büyük olmak yetmiyor. Posta kutuma her gün yeni fikirler geliyor, ancak artık fikir aranan bir şey değil. 2000'lerde, ben bu işe girerken ortada az fikir vardı ama girişimci yoktu. Artık aranan şey doğru girişimci ruh...
- Bu işe başladığınız dönemle bugün arasında başka hangi farklar var?
- O zamanlar bilgi de çok azdı; biz bilgiye ulaşmak için internette çok uğraşırdık. İnternet böyle hızlı değildi. Dial-up bağlantı vardı. Şimdi her şey çok daha hızlı. Bilgi, fikir artık her yerde var, ulaşmak çok da kolay. O yüzden bugün artık, fikir değil onu nasıl hayata geçirdiğiniz çok önemli, girişimci önemli. Çünkü artık her şey daha hızlı ve çok sert rekabet şartları var.
- Yemek Sepeti'ni dünyanın farklı coğrafyalarında da görecek miyiz?
- Her an dünyanın hiç beklenmedik bir coğrafyasında karşınıza çıkabiliriz. Duyunca 'Hayda, ne alaka,' dedirtebiliriz. Batı Avrupa ve ABD hedefimizde yok. Bizim ulaşmak istediğimiz yerler 'gelişmekte olan ülkeler'.
- Türkiye'de nasıl bu kadar geniş bir alana yayıldınız?
- 2009'da yoğun şekilde Anadolu'ya açıldık. Geç çıktık, ama iyi çıktık. Şu an 47 ilde ve KKTC'de varız. Site özellikle ilk beş yılda, internet kullanımının bu kadar yaygın olmadığı zamanlarda kulaktan kulaktan kulağa yayılmıştır.
- Yemek Sepeti Rusya'da neden tutmadı?
- Rusya'da işler iyi gidiyordu, aylık sipariş üç binin üzerindeydi, ama paket servis sektörü kötüydü. Oraya emek verip zaman harcamaktansa, başka yerlere zaman ve para harcamayı tercih ettik. Ama bir gün mutlaka Rusya'da da bu işi iyi bir şekilde yapan birileri çıkacak.
- Yeni bir projeniz var mı?
- Evet, irmik.com adlı yeni bir projemiz var, çok güzel bir iş. Zaten iletişimde olduğumuz restoranlara un, şeker, peynir gibi temel ürünleri ilk günkü tazelikte ayaklarına kadar götürüyoruz. Ambalaj malzemeleri, peçete, Amerikan servis vs., aklınıza gelebilen her türlü ürünü gönderiyoruz.
- Yatırım yaparken neye bakarsınız?
- Söz konusu yerdeki nüfusa, sanayiye, üniversite olup olmamasına, üniversitenin şehre olan mesafesine...