X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Duyarlı, seçkin ve çekici
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Duyarlı, seçkin ve çekici

  • Giriş Tarihi: 8.6.2013

Dünyaya, insana, hayvana, ağaca saygı gösteren moda markaları yükselişte. Üstelik artık sıkıcı tasarımlardan ve natürel renklerden kurtuldular ve "Moda endüstrisinde ben de varım," diyorlar

görmesi, artık ürünlerin üzerindeki pullara, tasarımcı isimlerine ya da moda evinin kuruluş tarihinin kaç yüzyıl geriye gittiğiyle alakalı değil. Yeni lüks, insana saygılı çalışma ortamlarında üretilen, çevreye zarar vermeyen materyalden hazırlanan ve elde ettiği kazanç ile ihtiyaç sahiplerine de destek olmayı amaçlayan bir duruşa sahip. Artık bu değerlere karşı çıkan markalar dünyaya ifşa ediliyor ve saygınlıkları ciddi şekilde yıpranıyor. Gün geçmiyor ki, PETA ya da Greenpeace gibi kuruluşlar tarafından lanetlenmeyen bir marka daha ortaya çıkmasın. Bu tür protestolara ve boykotlara maruz kalan markaların hayatta kalması büyük ölçüde zorlaşıyor. Yeşil duruşu benimseyen markalarda ise tam tersi bir durum söz konusu. Örneğin, son yıllarda moda endüstrisinde ciddi bir yükselişe geçen Valentino markasının başarısında, tasarımcıları Maria Grazia Chiuri ve Pier Paolo Piccioli'nin yetenekleri kadar, markanın doğaya ve insana saygılı duruşunun Greenpeace tarafından alkışlanmasının etkisi de büyük. Büyük moda evleri kadar, sadece bu amaçla kurulan, bir taraftan 'lüks segment'ten pay alırken, diğer taraftan da dünyada lükse ulaşamayanlara 'geri vermeyi' amaçlayan markalar, zamanımızın yükselen değerleri. Bunlara en güzel örneklerden biri, pek çok ünlünün kolundan çıkartmadığı VBH Animal Free marka çantalar. Elbette başka örnekler de var. Çevreye, insana, hayvana kısacası doğaya dost olan markaların en şık ve iddialı olanlarını sizler için seçtik. İşte yaratıcı ve sağduyulu markaların bizler için yaptıkları:
Stella McCartney: Dünyanın en saygın markalarından biri haline gelen Stella McCartney'nin aynı isimli tasarımcısı, moda dünyasının çevreye en duyarlı ismi. Marka, deri de dahil olmak üzere, hayvansal ürünlere koleksiyonlarında kesinlikle yer vermiyor. Ayrıca, Stella McCartney markası altında üretilen her ürün, çevreye duyarlılık konusunda pek çok atılım yapıyor. Örnek olarak markanın hint yağı çekirdekleri ve sitrik asit kullanılarak üretilen yüzde 50 oranında geri dönüştürülebilir güneş gözlükleri, APINAT adı verilen doğaya uyumlu bir materyalden hazırlanan ve biyolojik olarak parçalanabilen ayakkabılar, atık organik koton ve geri dönüştürülmüş metalden hazırlanan süper ince iç çamaşırları ve Kenya'nın kalkınmasına destek olmak için tamamı Nairobi'de üretilen Noemi çantalar gösterilebilir. Tasarımcı ayrıca 2012 Londra Olimpiyatları da dahil, uzun zamandır işbirliğini devam ettirdiği Adidas for Stella McCartney markası için de aynı hassasiyeti gösteriyor, kendi adı altında satışa çıkan her ürünün yüzde 100 geri dönüştürülebilir materyallerden yapılmasına ve toksik kimyasallar içermediğini garanti ediyor.
EDUN:
U2'nun solisti Bono ile sanatçının eşi Ali Hewson tarafından 2005'te kurulan EDUN markası, moda aracılığı ile Afrika'ya düzenli şekilde destek vermek amacıyla kuruldu. 2007 yılında bu hedefi paylaşmak isteyen LVMH grubu tarafından hisselerinin bir bölümü satın alınan EDUN, bugün dünya genelinde satılan koleksiyonlarının yüzde 40'ını Afrika'da üretiyor. Ayrıca, markanın altı sene önce kardeş marka olarak piyasaya sürdüğü EDUN LIVE da üretiminin tamamını Afrika'da yapıyor. Kenya, Madagaskar, Uganda, Tunus ve Fas'ta üretim yapan EDUN, bu ülkelerde işbirliği halinde olduğu üretici ve tedarikçileri geliştirmek, bilinçlendirmek için çalışmalarda bulunuyor.
MaIyet:
Yaratıcılık ve insana saygı konusunda örnek teşkil eden markalardan biri de Maiyet. Kolombiya, Moğolistan, Hindistan, Endonezya, İtalya, Kenya ve Peru'da üretim yapan marka, bu bölgelerdeki zanaatkarların elinden çıkma ürünleri dünyaya pazarlıyor, ihtiyacı olan bölgelerde eğitim programları oluşturarak üretimin artmasını sağlıyor. Çoğunlukla el emeği ürünlerin satıldığı Maiyet koleksiyonlarından sağlanan gelirin bir bölümünü, ihtiyacı olan bölgelerde eğitimin yoğunlaştırılması için kullanılıyor.
OrganIc by John PatrIck:
ABD'li tasarımcısı John Patrick, kendi yaşam tarzını, 2002'de kurduğu markasına da yansıtıyor. Peru'daki organik koton üreticilerinden alım yapmaya başlayan ilk tasarımcı olan Patrick; koleksiyonlarını, geri dönüştürülmüş kumaşları ve organik yünleri, çevreye duyarlı boyama teknikleri ile hazırlıyor. Ayrıca, çevreye duyarlı üretim tekniklerinin geliştirilmesi için Japonya ile çalışmalarını sürdürüyor, ve üretimiminin büyük bölümünü ABD'den çıkmadan yapıyor. Organic by John Patrick markasının en büyük hedefi, yakın zamanda karbon emisyonunu sıfıra indirmek.

YARATICILIK ARTIK ÇEVRE DOSTU ÜRÜNLERDE DE VAR
Ivanka Trump Jewellery: Amerika'nın gayrimenkul devi Donald Trump'ın kızı Ivanka'nın kendi ismiyle kurduğu mücevher markası da, üzerine düşen görevi sağduyuyla yerine getiren şirketlerden. Ivanka Trump Jewellery, tasarımlarında geri dönüştürülmüş platinyum ile, çıkartılma aşamasında illegal yollara başvurulmayan ve rezervlerde insan hayatı için tehlikeli ortamlar yaratılmayan pırlantaları belgeleriyle kullanıyor.
PIkolInos MaasaI Projesi:
İspanyol ayakkabı markası Pikolinos'un hayır kurumları ile birlikte yürüttüğü Maasai Projesi, adından da anlaşılabileceği gibi Kenya ve Tanzanya'nın yerli halkı Masailer için yürütülüyor. Masai kabilesine dahil olan kadınların hayatlarında ilk kez para kazanmalarını sağlayan projede, İspanya'dan gönderilen deriler, kabile halkı tarafından işlenip ayakkabı, çanta, takı ve elbiselerde kullanılmak üzere tekrar İspanya'ya gönderiliyor. 'Başka bir dünya mümkün' sloganıyla dünyaya duyurulan projenin sözcüsü ise bu sezon Olivia Palermo oldu.
FonderIe 47:
Afrika'da süregelen veya sona ermiş olan iç çatışmalarda kullanılan silahların geri dönüştürülmesinden elde edilen bir mücevher ve saat markası olan Fonderie 47, bugüne kadar 30 binin üzerinde silahı ortadan kaldırdı. Dönüştürülen AK-47 model silahlar, kadın ve çocukların hayatlarını mahvetmek yerine, bölge halkarın geliştirilmesi için araç oluyor.
See Me:
"Göz bakar, gönül görür," desek, bu markanın Türkiye ile olan ilişkisini anlayabilirsiniz. Markanın yaratıcısı İtalyan Caterina Occhio, uzun yıllar görev yaptığı Ankara Mamak'ta aile içi şiddete maruz kalan kadınların eğitilip, See Me markalı takıları hazırlamasına ön ayak olan isim. Bu marka, Harvey Nichols mağazalarında satışta.

UYGUN FİYATLI ALTERNATİF

H&M: Türkiye'de satılan doğaya saygılı markalar arasında H&M'in Conscious koleksiyonu da var. Marka hem moda hem de sağduyuyu bir arada sunuyor.

TÜRKİYE'DEKİ ORGANİK MARKALARIN ÖĞRENECEĞİ ÇOK ŞEY VAR
OrganIc by Roman: Türkiye'de doğa dostu ürünleri tasarım haline getiren markalara rastlamak güç. Fakat istisnalar da mevcut, Organic by Roman, bu istisnalardan biri. Markanın yaratıcısı, Roman mağazalarının da arkasındaki isim Suzan Toplusoy. Organic by Roman, hem yetişkinler hem de çocuklar için geniş bir koleksiyon sunuyor.