ROBENSON
135 yıllık bir marka olan ve bu süreçte sadece ve sadece şemsiye üreten Robenson, 1882 yılında İstanbul'da kurulmuş. 1980'li yıllara kadar şemsiyelerini kendileri üreten Robenson'un sahipleri, aradan geçen yıllarda teknolojinin değişimlerine ayak uydurmak için fiberkarbon, fiberglas materyallerle tüm üretimi Avrupa ülkelerine kaydırma kararı vermiş. Bugün markanın mirasını ailesinden devralan Olga Okay, "Şemsiyenin de bir modası vardır ama her konuda dlduğu gibi Türkiye'de şemsiye kültürü de kayboluyor. İnsanlar, yağmur yağdığında ortaya çıkan satıcılardan şeffaf şemsiyeler alıp, köşeyi dönünce kırılmasına aldırmıyor" diyor. Herkesin iyi bir şemsiyesi olması gerektiğini söyleyen Okan, annesinin zamanında uzun saplı modellerin moda olduğunu, bugün ise çalışan kadının çantasına, olabilecek en küçük modellerin girdiğini söylüyor.
PUANTE
Ucuz ve uyduruk ya da el yakacak kadar pahalı olanlar arasında kendine yer açmak için kurulan Puante sadece babet üretiyor. Henüz bir yaşını doldurmayan markanın yaratıcısı Senem Budak, yüzde 100 deri ve kişiye özel üretilen Puante'lerin altı ustanın elinden çıktığını ve bir çiftin yapımının üç günü sürdüğünü söylüyor. Kasette ve lidyana.com'da satılan Puante'yi özel üretim isteyenler, modeline, renklerine ve derisine karar verebiliyor. Bu özel ayakkabıların fiyatı 200 ile 300 lira arasında değişiyor.
ERTEN İVME
Türkiye'nin neredeyse tüm modern moda tarihine tanıklık eden yarım yüzyıllık ayakkabıcıyı anlatmaya başlamadan önce bir isim zikrederek, konuya havalı bir giriş yapma amacındayız: Erten İvme, Zeki Müren'in tarihe geçen topuklularını da yapan üçüncü kuşak bir ayakkabıcı. Bugün 76 yaşında olan İvme, ilk kez babasının ayakkabı tezgahına tutunarak ayağa kalkmış ve hala ayakkabıyla ayakta durmaya devam ediyor. Sezonları, modayı, akımları takip etmeyen, ayakkabılarını bugün de elde, geleneksel yöntemlerle üreten İvme'nin Beyoğlu'ndaki mağazasında markanın kuruluşunun 58'inci yılı şerefine her modelde 100 lira indirim uygulanıyor.
CİVAN
Çukurcuma'da yenilikçi erkek ürünleri tasarlamak için açılan ve bugün birinci yaşını kutlarken papyonları ile tanınmaya başlayan Civan, modayla alakası olmayan ama hep değişik olanı kovalayan iki arkadaş tarafından kurulmuş. İki ortaktan Kerem Küçükgürel iç mimar, Bahar Gözkün ise tekstil tasarımcısı. Yeniyi üretme hayaliyle ortaya çıkan Civan markasının papyon yelpazesi geniş. Her biri el yapımı olan bu papyonlar, kişiye özel üretiliyor ve her gün modellere yenileri ekleniyor. Yeni bulunan materyal kadar, eski kumaşlar kullanarak da papyon üreten Civan'ın kurucularından Gözkün, "Müşterilerimizin yüzde 80'i yabancı, Türkiye'de erkekler daha tutucu davranıyor" diyor. Fiyatları 80 ile 100 lira arasında değişen papyonlarla erkeğin şıklık algısını tekrar yorumlamak isteyen Civan'ın sahipleri, artık sadece tadilatlar için kullanılan terzilerin ve el işçiliğinin yaşaması için küçük bir adım atmaktan dolayı gururlu.