Bu yıl düzenlenen dünyanın en büyük Tüketici Elektroniği Fuarı CES 2014 (Consumer Elektronic Show 2014) etkiliğinde rekor sayıda katılımcı vardı. Üstelik rekor sayıda otomotiv firması fuar öncesi ve fuar sırasında etkinlikler düzenledi. Her şeyin internet üzerinden yürütüldüğü (Internet of Things) bir dönemi konuşmaktan çok yaşar hale geldik. Bu konuda en çok yakıt tüketen, en çok kaynak kullanan otomotiv endüstrisinin öncelik kazanması şaşırtmamalı. Otomotiv firmalarının eskisinden daha fazla müşterilerini anlamaya, makinelerin, sorunları oluşmadan önce sorunu çözmeye ihtiyacı var. Toyota, 2017 yılında otomobillerin yüzde 60'dan fazlasının internete bağlanabilir hale geleceğini tahmin ediyor. Sonuçta her otomobil önümüzdeki dönemde bu yeteneklerle fabrikalardan çıkacak. Bu konuda telekom ve otomotiv firmalarının daha çok işbirliği yapması bekleniyor.
ORTAK DERT PİL VE VERİ
Teknoloji firmaları ile otomotiv firmalarını birleştiren en önemli iki dertten biri enerji tüketimi ve piller, diğeri ise oluşan veri dağlarının (Big Data - Büyük Veri) üstesinden gelmek. Bu konuda işbirliği yapan şirketlerin sayısı her geçen gün artıyor. Google, insansız otomobil için çaba harcarken bir yandan da tüm otomobil üreticileriyle araçların yönetim konsolu üzerine işbirliği yapıyor. Ford uzun süredir Microsoft ile yaptığı işbirliğini otomobillerinde hayata geçirmeye başladı. Bütün navigasyon ve araç içi iletişim teknolojilerinde Microsoft'un imzası var.
AMAZON OTOMOBİL ÜRETECEK
Tüketicilerine insansız hava araçlarıyla teslimat yapan Amazon, geleceğin otomobillerini üretir mi? Evet, neden olmasın! Çünkü Amazon milyonlarca otomobil sahibinin ihtiyacına yanıt veren pek çok ürünü satıyor. Dünyada veri okumayı başaran, yani büyük verileri kendisi için anlamlı hareket haritalarına dönüştüren iki büyük firma var: Amazon ve Google.
ELEKTRİKLİ OTONUN DERDİ ŞARJ OLMAK
CES 2014'te yeni hidrojen yakıt pili (hydrogen fuel cell) kullanan konsept otomobili FCV'yi teknoloji sektörüne tanıtan Toyota, enerji konusundaki sorunun çözümüyle ilgili deneyimlerini paylaştı. Toyota'nın hidrojen yakıt pili kullanan otomobili FCV, ABD Kaliforniya'da satışa sunuluyor. Her koşulda binlerce kez denenen otomobilin şarj edilmesi için doğru yer seçiminin istasyon sayısından önemli olduğunu ifade eden Toyota yetkilileri, bu konuda üniversitelerle işbirliği yapıyor. İnsanların ev ve işyerleri arasındaki rutin seyahatlerinin dışında da tüm hareketleri gözeterek istasyonlar belirleniyor.
İNSAN GİBİ HAREKET EDENLER VAR
Makinelerden beklediğimiz, insan gibi hareket etmeleri ve insan hareketlerini anlamaları. Televizyon ve oyun konsollarında insan hareketlerini algılamak için yeni hareket sensörleri uzun süredir kullanılıyor. Şimdi bu konuda Intel'den büyük bir adım geldi. İlk Intel Real- Sense 3D kamera, sınıfının en iyisi derinlik sensörü ve full 1080p renkli kameradan oluşuyor. Kamera, parmak hareketlerini jest ve mimikleri eksiksiz tanıyabiliyor, hareket ve duyguları anlayabiliyor. Ön ve arka planları tanıması, cihazın kontrolünü, etkileşimli artırılmış gerçeklik sunmasını, cisimleri üç boyutlu olarak taramasını sağlıyor. CES 2014'te Dell, Lenovo ve Asus'un bütünleşik kamerayla gelen yedi farklı modeli sergilendi. Intel yeni RealSense 3D kameranın, 2014'ün ikinci yarısında Acer, Asus, Dell, Fujitsu, HP, Lenovo ve NEC tarafından pazara sunulacak olan ikisi bir arada bilgisayarlarda, ultrabook, dizüstü bilgisayar ve hepsi bir arada bilgisayarlarda dahili olarak bulunacağını açıkladı.
ÜÇ BOYUTLU TARAMA VE BASKI
Önümüzdeki dönemde Intel'in Microsoft'un XBOX oyun konsolu için hareket algılayıcılarını RealSense 3D kamera kullanarak üreteceğini tahmin etmek pek de zor değil. Intel'in Microsoft ile gerçekleştirdiği işbirliğiyle Skype ve Lync'te RealSense 3D kamera ile görüntülü arama ve video konferansı bugüne kadarki en gerçekçi hale geliyor. 3D kamera, görüntülü arama sırasında kullanıcıya arka planı kontrol etme ve kaldırma, böylece arayanı çevresindeki görüntüden bağımsız, tek başına gösterme olanağı sunuyor. Bu özellik sayesinde kullanıcılar arka planlarını değiştirebiliyor, bir sunum paylaşmak için tamamen kaldırabiliyor ya da video konferans sırasında karşılıklı bir film veya maç izleyebiliyor. Mimik, ses ve dokunuşların, çocukları oyun yoluyla eğitime çok daha aktif katılmaya teşvik edeceğine inanan Intel, 'eğlenerek öğrenme' (edutainment) alanında Scholastic adlı global çocuk yayıncılık eğitim ve medya şirketi ile işbirliğine gitti. İşbirliği kapsamında iki şirket, Scholastic'in dünyaca ünlü iki oyunu için çocukların el ve kol hareketlerini kullanarak, konuşarak ve dokunarak oyuna daha fazla dahil olmalarını sağlayacak etkileşimli deneyimler tasarlayacak. 3D Systems (3DS) ile yapılan işbirliği kapsamında da üç boyutlu tarama ve baskı özelliklerini son kullanıcılara sunmaya yönelik çalışmalar gerçekleştiriliyor. 2014'ün ikinci yarısında 3DS, Intel RealSense 3D kameraya sahip cihazlar üzerinde Sense adlı tarama, düzenleme ve baskı yazılım uygulamalarını sunacak.