X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Meme kanserine karşı 5 adım
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Meme kanserine karşı 5 adım

  • Giriş Tarihi: 25.10.2014
Meme kanserine karşı 5 adım
Meme kanserine karşı 5 adım

Türkiye'de ölüm nedenleri açısından kanser ikinci sırada. Kadınlarda en sık görülen kanser türü meme kanseri ile ilgili araştırmalar annenin bebeğini en az iki yıl emzirmesinin ve taze sebze, meyve ağırlıklı beslenmenin koruyucu etki sağladığını gösteriyor

Kanser nedeni degisken ancak farklı organlarda hücrelerin kontrolsüz olarak çogalmasından olusan, klinik görünümü ve tedavisi birbirinden farklı olan bir hastalık. Türkiye'de ölüm nedenleri açısından kanser ikinci sırada yer alıyor. Ülkemizde kadınlarda en sık meme, erkeklerde ise akciger kanseri görülüyor. Meme kanseri bu kadar yaygın görüldügü için erken tanı büyük önem kazanıyor. Kadınların düzenli aralıklarla kontrole gitmesi ve erken teshis konularak hastalıga baglı ölümlerin engellenmesi de hayati adımlardan. Meme kanserinden korunmak için 40 yasından sonra tüm kadınların her iki yılda bir mamografi ile taranması gerekiyor. Ayrıca 20 yasından itibaren her kadının kendi kendine el muayenesi yapmayı ögrenmesi sart. Taramalarda meme kanseri süphesi olan kadınların ayrıntılı meme muayenesi ve biyopsi yapılması gerekmektedir. Kadınlarda meme kanseri ile ilgili arastırma sonuçları; beslenmeye baglı iki faktörün oldukça önemli koruyucu etki sagladıgını gösteriyor. Ilki annenin bebegini en az iki yıl emzirmesi, digeri ise iyi yıkanmıs taze sebze ve meyve agırlıklı beslenmenin benimsenmesi. Yüksek doymus yag alımı, bol kırmızı et tüketimi ve alkol kullanımının meme kanserini tetikledigi biliniyor.

1-YÜKSEK PROTEINLI ZAYIFLAMA DIYETLERINDEN UZAK DURUN: Yüksek miktarda hayvansal protein alımı ile kanser arasında iliski oldugu biliniyor. Çünkü yüksek hayvansal protein yüksek doymus yag içeriyor. Bu da meme kanserini tetikliyor. Yüksek proteinli diyetlerde yetersiz diyet lifi alınması da hücrelerde anormal çogalmaya neden olarak altta yatan meme kanserini açıga çıkarabiliyor. Kırmızı eti ayda bir kez, 150 gramı geçmeyecek sekilde, bir ana ögünde yemeyi alıskanlık haline getirin. Her gün en az iki farklı renkte taze meyve yiyin. Portakal, kivi, elma, mandalina, bögürtlen, kızılcık, hünnap, siyah veya kırmızı üzüm, muz, mor erik, çilek, armut ve ayva gibi meyveleri mevsiminde buldukça tüketin. Her ögün taze yesillikler, domates, salatalıkla hazırlanmıs salata yemeyi ihmal etmeyin.

2-SEBZE VEYA KURUBAKLAGIL ÇORBASI IÇIN: Birçok arastırma sebze ya da kurubaklagil çorbaları ile ögüne baslamanın içerdigi antioksidanlar ve vitaminler sayesinde meme kanserine karsı koruyucu olabilecegini gösteriyor. Çorbaları çesitlendirerek tüketmeye özen gösterin. Size önerim; mercimek, tutmaç, domates, tarhana, ezogelin ve yayla gibi klasik, sebzeli-tavuklu bostan, nohutlu-bugdaylı toyga, bugdaylı-nohutlu yuvalama, yesil mercimekli-eristeli tutmaç çorbası gibi geleneksel çorbaları tüketmeniz.

3-TURPGILLERI SALATALARINIZA ÇIG OLARAK KOYUN: Lahana, turp, salgam, su teresi, karnabahar ve brokoli, kükürt içeren glikozinolatlar açısından oldukça zengin yiyecekler. Bu sebzeler, sindirilirken kanser önleyici sülfaran ve indollere parçalanır. Lahana, brokoli ve karnabaharı balık veya tavugunuzun yanında kendi suyunda düdüklüde pisirmenizi ya da buharda haslayarak yemenizi tavsiye ederim. Su teresi, salgam ve turpu salatalarınıza çig olarak koymanın en saglıklı yol oldugunu unutmamalısınız.

4-ORGANLARA DETOKS YAPACAK BESINLERI SEÇIN: Toksin atıcı yiyeceklerin basında yulaf gelir. Yulafta bulunan beta-glukan ve ferulik asit organ ve dokuları toksinlerden arındırır. Haftanın iki günü yulafı sütle karıstırıp içine toz tarçın ekleyip yiyin. Günde en az dört fincan açık ve limon dilimli yesil çay için. Domates gibi koyu kırmızı sebzeler likopen içerir ve potansiyel kanser yapıcı maddeleri vücuttan süpürge ile süpürür gibi atar. Katı meyve sıkacagında taze domatesleri sıkıp içine limon dilimi ekleyerek büyük bir bardak içmeli ya da çig ve kabuklu olarak salatalarda kullanmalısınız.

5-ZEYTINYAGI, ZERDEÇAL VE SIYAH ÇIKOLATA KANSER DÜSMANIDIR: Akdeniz diyetinin temel yapıtası olan zeytinyagının polifenollerden zengin olması onun kanserden koruyucu antioksidan etkisini artırır. Yemeklerde ve salatalarda zeytinyagı kullanın. Kanserden korunmak için yag çesidi kadar miktarı da önemlidir. Günde en fazla yedi yemek kasıgı zeytinyagını ana yemek, çorba ve salatada kullanabilirsiniz. Zerdeçal içerdigi kurkumin adlı kuvvetli antioksidan sayesinde kanserli hücrelerin çogalmasını önleyebilir. Sebze yemeklerine pistikten sonra veya salatalara koyarak günde bir silme çay kasıgı kadar yogurt tüketmeye çalısın. Siyah çikolata içerdigi kakao sayesinde kansere karsı etkin koruma saglar. Yüzde 70 üzerinde kakao içeren siyah çikolatadan günde 30 gram tüketebilirsiniz.

GÜNÜN BİLİMSEL NOTU:

Obezite ve metabolizma uzmanları son bes yılda gizli seker içeren yiyecek ve içecek tüketiminin yüzde 30 oranında arttıgını söylüyor. Ingiltere'den Liverpool Üniversitesi Halk Saglıgı uzmanlarının sekeri sigara kadar tehlikeli bir madde olarak tanımlaması ile birlikte; Ingiltere'nin yeni saglık politikasında seker içeren yiyeceklerin tüketiminin sıfırlanması yönünde adımlar atıldı. Genetik faktörlerin degistirilmesi su an için mümkün olmasa da özellikle çevresel faktörlerin ve alıskanlıkların degistirilmesine yönelik farklı stratejiler gelistirilmesinin önemi ortada. Arastırmalar, sekerli yiyecek tüketenlerin beslenmelerinde sadece yüzde 30 kadar daha az seker tükettiklerinde kilo almalarının durdugunu göstermektedir. Ingiltere Besin ve Içecek Federasyonu'nun Ingiltere'de dört pilot bölgede yaptıgı arastırmalarda, her gün en az üç kutu sekerli içecek içen ergen kızların beslenmelerinde bu sekerli içecekler maden suyu ile degistirildiginde üç ay gibi kısa bir zamanda ortalama yedi kilo verdikleri görülmüstür. Ingiltere Birmingham'da iki yıl boyunca beslenmelerinden seker arındırılarak takip edilen 40-45 yas arasındaki kadınlarda metabolik olarak olumlu degisikliklerin oldugu fark edilmistir. Genel olarak beslenme alıskanlıgında sekeri çıkartmak ve fiziksel aktivitede yapılacak köklü degisiklikler sismanlıgın önlenmesinde uzun yıllar kalıcı sekilde etki saglamaktadır.

GÜNÜN SAĞLIĞI İYİLEŞTİRİCİ FORMÜLÜ

Hiç toksin atıcı peynir duydunuz mu? Katkı maddesi olmadan, evde yapacağınız tuzsuz peynir hem lezzetli hem de sağlıklı bir alternatif.

Malzemeler
1 litre tam yağlı süt
2 yemek kaşığı yoğurt
1 yemek kaşığı limon suyu
6 yemek kaşığı ince kıyılmış dereotu
1 tatlı kaşığı kurutulmuş kekik

Yapılışı

Bir litre sütü kısık ateşte yavaşça ısıtın. Isınmaya başladıktan sonra yoğurdu ve limon suyunu çok yavaş ekleyerek pıhtılaşıncaya kadar ısıtmaya, karıştırmaya devam edin. Pıhtılaşma başlayınca kuru kekiği ekleyip ateşi kapatıp soğumaya bırakın. Peynir süzmek için tülbente benzer bez alın, kıyılmış dereotunu serpin ve pıhtılaşmış peyniri şekil vererek süzün. Süzme işlemi yaklaşık 30-40 dakika kadar süreceğinden ona uygun bir düzenek hazırlayın. Süzme işlemi bittikten sonra sıkıca bezi kapatıp buzdolabında 24 saat bekletin, peynir dilimlenmeye ve servise hazır hale gelecektir.