X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Bana ne aldığını söyle sana yaşını söyleyeyim
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Bana ne aldığını söyle sana yaşını söyleyeyim

  • Giriş Tarihi: 19.11.2016
Bana ne aldığını söyle sana yaşını söyleyeyim
Bana ne aldığını söyle sana yaşını söyleyeyim

Ne estetik, ne trendler, ne kendimizi güncelleme çabamız... Alışveriş alışkanlıklarımız bizim hangi yılda doğduğumuzu dolayısıyla hangi kuşağa ait olduğunuzu ortaya koyuyor. Yani alışveriş alışkanlıklarından birinin X, Y, Z kuşağından hangisine ait olduğunu anlayabiliyorsunuz

Ne yaparsak yapalım yaşımızı belli eden bir şey var o da kesinlikle alışveriş alışkanlıklarımız. Araştırma şirketleri Gfk ve NPD tarafından kısa süre açıklanan iki araştırmanın sonuçlarına göre farklı dönemlerde doğanların alışveriş alışkanlıkları da birbirinden oldukça farklı oluyor. Mesela daha 40'lı yaşları görmediğiniz yani Y kuşağı (1980-2000) dahilseniz alışveriş yaparken daha çok araştırma yapma, birkaç yere sorma eğilimdesiniz. Oysa ki X jenerasyonu (1965-1979) yemeğe çıktığı bir anda sadece o an gözüne hoş geldiği için bir çantayı satın alabiliyor.

Z kuşağı arkadaşlarıyla para harcıyor
Yeni nesil olarak adlandırabileceğimiz 14-19 yaş aralığındaki gençlerden oluşan Z jenerasyonu ise sosyal medyada ve internette araştırma yapmadan bir şeyi satın almıyor. Z jenerasyonu, firmaları ve modaevlerini en çok zorlayan jenerasyon. Çünkü yeni jenerasyon üzerinde marka olduğu için herhangi bir çantadan çok farkı olmayan bir çantaya yüksek miktarda para ödemek istemiyor. Tüm jenerasyonlar arasında tabir-i caizse parası en değerli olan, alışverişini en mantıklı şekilde yapan da Z jenerasyonu. Sadece Amerika'da yaklaşık 55 milyar dolarlık bir alım gücü olan bu jenerasyon, deneyime, gezmeye ve teknolojiye para yatırmayı daha 'mantıklı' buluyor. Onlar için görüntüye para harcamak anlamsız. Haftalık ellerine geçen paranın büyük kısmını da arkadaşlarıyla gezmeye ve onlarla vakit geçirmeye ayırmak istiyorlar. Haftalık harcamalarının yüzde 80'ini arkadaşlarıyla buluşmaya harcıyorlar. Alışveriş ile tatil arasında kaldıklarında da yine yüzde 80'i güzel bir tatile gidip iyi zaman geçirmeyi yeni herhangi bir şeyi satın almak yerine tercih ediyor. Tabii ki yeni jenerasyon nakit parayla alışveriş yapmayı tercih etmiyor. Kredi kartları ve birçok farklı sanal para ile ödeme uygulamaları üzerinden alışveriş yapmayı tercih ediyorlar. Ayrıca sanacağınızın aksine kesinlikle internet üzerinden alışveriş yapmayı tercih etmiyorlar. Bunun yerine kıyafetleri deneyebilecekleri, eğlenceli bir mağazacılık anlayışının olduğu noktalardan alışveriş yapıyorlar.

Y kuşağı hikayesi olan ürün satın alıyor
Y jenerasyonu ise bambaşka alışveriş tercihlerine sahip. Ne yazık ki marka, tasarımcı ve modaevi bağlılıkları yok. Yani bir gün Balmain'in tüm tasarımlarını satın almak isterken, ertesi yıl baştan ayağa Chanel giyiniyorlar. Yani bu tavırlarıyla Z jenerasyonundan tamamen ayrılıyorlar. Ayrıca en genç jenerasyonun aksine internet üzerinden daha çok alışveriş yapıyorlar. Yaptıkları alışverişlerden daha çok memnuniyetsizlik yaşıyorlar. Ayrıca bir kıyafetin tasarımcı elinden çıkması. El yapımı eşyaların, yerel ürünlerin kıymetli olduğuna inanıyorlar. Ayrıca Y jenerasyonu hikayesi olan bir ürünü almaya daha çok kıymet veriyor. Yani siz de bir Y jenerasyonu üyesiyseniz kolonyada kullanılan çiçeğin ya da aldığınız bir mücevherin kısaca hikayesinin anlatılması sizin o ürüne bakışınızı değiştiriyor. Yani mini bir hikaye, tarihi bir gönderme sizi etkiliyorsa ve bundan dolayı alışveriş yapıyorsanız yaşınızı gizlemenizin gerçekten imkanı yok.



X kuşağı sosyal sorumluluk istiyor
1965-1979 yılları arasında doğanlar yani X kuşağı için alışverişin ruhani bir anlamı da olması gerekiyor. Vakıflara yardım, sosyal sorumluluk projeleri, üçüncü dünya ülkelerine yardım onlar için büyük bir anlam ifade ediyor. Yani alacakları bir ürünün bir başkasına faydalı olması onların satın almalarında çok kıymetli. Organik ürünler de bu jenerasyonun en vazgeçilmezleri arasında yer alıyor. Reklamlardan, o anki modadan ve trendlerden en çok etkileniyor ve buna göre alışveriş yapıyorlar. 40'larının üzerinde ancak 15 yaşındaki genç kızlarla benzer şeyler giyenler gördüğünüzde şaşırıyor olabilirsiniz. Ancak bu jenerasyonun genel olarak tavrı bu yönde gelişiyor. Aidiyet hissettikleri ve bağlı oldukları markalar var. Ancak bunun en büyük nedeni bağlı oldukları markalardan düzenli olarak alışveriş yaptıklarında indirim alacaklarını bilmeleri.

%60
Z kuşağı yüzde 60 ile para kontrolü en çok olan kuşak. Yaşları nedeniyle onların marka ve modaevleri tarafından daha çok manipüle edildiklerini sanıyorsanız yanılıyorsunuz. Yaşı 40 ve üzeri olanlar esas moda kurbanı olanlar



GENÇLER PARA BİRİKTİRİYOR
Business Insider tarafından yayınlanan bir makalede, gençlerin yani 25 yaşın altındakilerin diğer jenerasyonlara göre daha az para harcadığını belirtiliyor. Yatırım yapma, para biriktime gibi konularda ebeveynlerinden çok daha başarılı olan yeni jenerasyon dünyanın dört bir yanındaki firmaların da geleceklerinden tedirgin olmasının en büyük nedeni. Site, "Aileleri sürekli gereksiz bir şeyler almalarını sürekli yasaklamış. O yüzden yaşları küçük olmasına rağmen elleri kullanmayacakları, uzun süre yararlanmayacakları bir şeye gitmiyor. Diğer jenerasyonlarda olduğu gibi bu jenerasyonu etkileyecek, mümkünse kandırıp alışveriş yapmaya zorlayacak bir şey de henüz bulunamadı" yorumunu yapıyor.