X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Ulaşımda 5'inci boyut: Süper Tren
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Ulaşımda 5'inci boyut: Süper Tren

  • Giriş Tarihi: 14.8.2013

ABD'li mucit Musk, saatte 1220 km hıza çıkabilen Süper Tren'in detaylarını açıkladı. Projede yolcular, hava basıncı alınmış bir tünelde, kapsüllerle seyahat edecek. Enerji kaynağı ise güneş

Güney Afrika asıllı Amerikalı milyarder bilim adamı ve mucit Elon Musk, uzun süredir beklenen 'Süper Tren' (hyperloop) projesinin ayrıntılarını dün açıkladı. Saatte bin 220 kilometre hıza ulaşabilen (ses hızı saatte bin 224 km), tüm enerjisini güneşten karşılayabilen, son derece güvenli ve ucuz bir ulaşım biçimi olarak tanıtılan 'Süper Tren'in detayları, dünya çapında büyük yankı uyandırdı. Musk bu yeni projesini, "Deniz, hava, kara ve demir yollarını geride bırakacak 5'inci ulaşım biçimi. Üstelik daha güvenli ve ucuz" olarak tanımlıyor.

DAHA EKONOMİK VE DAHA GÜVENLİ

Süper Tren yani hyperloop'un çalışma prensibi ise teknolojinin sınırlarını zorlar nitelikte. Hava basıncı azaltılmış bir tünelde, gücünü elektromanyetik raylardan alarak ses hızına ulaşabilen tren için, fizik profesörleri "teoride uygulanabilir" diyor. Uzmanlar, 'Süper Tren'i sürtünmesi sıfıra yaklaştırılmış bir tüp içindeki kapsüllerde seyahat olarak özetliyor. Bir başka deyişle yolcular, tabancadan ateşlenmiş mermi prensibiyle hareket edecek. Musk'ın inşa etmeyi düşündüğü ilk prototipte her kapsül 28 yolcu alabilecek. Daha sonra araçlar ve daha büyük yükler için de daha büyük kapsüllerin üretilebileceği bildirildi. Tüm bu özelliklerinin yanı sıra 'Süper Tren'le seyahatin son derece ekonomik ve güvenli olacağı söyleniyor. Kapsülleri kaplayan tüpün dışına, 30'ar metre aralıklarla yerleştirilecek güneş enerjisi levhaları sayesinde proje ihtiyaç duyduğu enerjiyi kendisi karşılayabilecek. Öte yandan kapsüllerin tüpün dışına çıkma olasılığı olmadığı için, dış etkenlerden izole ve güvenli bir yolculuk mümkün olabilecek.

PROTOTİP İÇİN DE TARİH 2017
'
Süper Tren'in ilk olarak, yaklaşık 650 kilometre olan San Francisco ile Los Angeles arasındaki mesafeyi 30 dakikaya indirmesi planlanıyor. Projenin sahibi Musk, projeyi, aynı hatta çalışması planlanan hızlı tren projesinin 'hayal kırıklığı' yaratmasından sonra hareketle düşündüğünü belirterek, "Gerçek ışınlanma haricinde -umarım birisi bunu da keşfeder- süper hızlı seyahatin tek yolu bir tüp inşa etmek. İki şehir arasına hızlı tren yolu kurmanın maliyeti en az 70 milyar dolar olacak. Süper Tren'in ise sadece 6 milyar dolar" dedi. Musk 2017 yılına kadar bir prototip inşa etmeyi, projesinin yaygınlaştırılmasını ise diğer yatırımcılara bırakmayı düşündüğünü açıkladı.

PAYPAL'LA MİLYARDER OLDU UZAYA EL ATTI

Elektrikli araç üretiminde sektörünün öncüsü olan Tesla Motors ve roket fırlatma teknolojisine odaklanan özel uzay taşımacılığı şirketi Space X adlı dünya devi iki şirketin kurucularından 42 yaşındaki Elon Musk, milyar dolarlara varan servetini onlinde ödeme yöntemi PayPal'a borçlu. Daha sonra da zekâsını ve parasını ulaşım teknolojilerine yönlendirdi. Musk halen SpaceX'te CEO ve baş tasarımcı; Tesla Motors'da başkan, CEO ve ürün mimarı olarak görev yapıyor. Elon Musk, geçtiğimiz yıllarda Mars kolonisi ve Kızıl Gezegen'e insan taşıma projesiyle de gündeme gelmişti.

TRENLERDE HIZ REKORU 574 KM
Elon Musk'ın 30 dakikaya indirmeyi planladığı yolu uçaklar bile bir saatten uzun bir sürede katediyor.
Dünyanın en hızlı tren yolu ulaşımı rekorunu ünlü Fransız TGV trenleri 2007'de saatte 574 kilometre hıza çıkarak kırarken, halen kullanılan en hızlı tren Çin'deki 500 yolcu kapasiteli ve saatte 480 kilometre hıza ulaşabilen CRH trenleri.
Süper Tren yolculuğunun uçaktan farklı olmayacağı, ilk hızlanma sonrası yolcunun sürati hissetmeyeceği belirtiliyor. Ancak normal trenlerin aksine keskin viraj almak mümkün olmayacak zira hızdan ötürü yolcular etkilenebilir.
Süper Tren 1500 kilometreye kadar olan mesafeler için ideal. Elon Musk daha uzun mesafeler için uçağın uygun bir seçim olduğunu söylüyor.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.