ARKADAŞINA GÖNDER Uzayda yalnız dolaşan gezegen

da yalnız dolaşan

• Giriş Tarihi: 10.10.2013 14:18

Hiçbir yıldıza bağlı olmadan da tek başına dolaşan bir keşfedildi.

ABD'nin Hawai eyaletinde çalışmalarını sürdüren, çeşitli ülkelerden astronomların oluşturduğu bir bilim ekibi, hiçbir yıldıza bağlı olmadan da tek başına dolaşan bir keşfetti.

Gezegenin varlığı, yaydığı zayıf ve kendine özgü ısı izinin Hawai'deki Haeakala yanardağı üzerinde bulunan Pan-STARRS 1 adlı geniş alan inceleme teleskobu tarafından belirlenmesinin ardından, bölgedeki diğer teleskoplarla yapılan incelemeler sonucu ortaya çıkarıldı.

Dünya'dan yalnızca 80 ışık yılı uzaklıkta, Jüpiter gezegeninden sadece altı kat daha büyük bir kütleye sahip, Güneş Sistemi dışındaki gezegene, PSO J318.5-22 adı verildi. Astronomlar 12 milyon yıl kadar önce oluştuğu belirlenen gezegenin, yeni oluşmuş gezegenler kategorisinde yer aldığını belirtti.

Geçen on yıl içinde bağlı bulundukları yıldızların yaydığı ışık üzerinde yol açtıkları titreme ve kısılmalara bakılarak yapılan dolaylı incelemeler sonucu Güneş Sistemi dışında yer alan bine yakın gezegen bulundu. Ancak, tamamı, 200 milyon yıldan daha küçük yaştaki genç yıldızların etrafında bulunan bu gezegenlerden sadece çok az bir kısmı doğrudan görüntülenebildi.

PSO J318.5-22'nin uzayda serbestçe dolaşan nesneler içinde bilinen en düşük kütleye sahip cisim olduğunu belirten astronomlar, doğrudan görüntülenen Güneş Sistemi dışındaki gezegenlere benzer kütle, renk ve enerji üretimine sahip olmasının bu gezegenin en önemli özelliğini oluşturduğuna işaret etti.

Keşfedilen yeni gezegene ilişkin bilgiler, Astrophysical Journal Letters adlı bilimsel dergide yayımlandı.

Gezegeni keşfeden bilim ekibinin başkanı, Hawai Üniversitesi'ne bağlı Astronomi Enstitüsü'nde görevli Dr. Michael Liu, "Uzayda serbestçe yüzen buna benzer bir nesneyi daha önce hiç görmemiştik. PSO J318.5-22 yıldızlar etrafında dönen genç gezegenlerin tüm özelliklerini taşıyor, ancak yavaş yavaş tek başına hareket ediyor. Her zaman uzayda tek başına dolaşan böyle nesnelerin bulunup bulunmadığını merak ederdim. Şimdiyse bulunduklarını biliyoruz" dedi.

Dergide yayımlanan bilimsel çalışmanın yazı heyetinde yeralan, Almanya'daki Max Planck Astronomi Enstitüsü'den Dr. Niall Deacon , bağlı
bulundukları yıldızlara çok yakın olmaları nedeniyle doğrudan görüntülenen gezegenler üzerinde çalışma yapmanın çok zor olduğuna işaret etti. Ancak bağlı bulunduğu bir yıldızın olmamasının, yeni keşfedilen gezegen üzerinde bilimsel çalışma yapmayı çok kolaylaştırdığını belirten Deacon, "PSO J318.5-22, Jüpiter gibi gaz devi gezegenlerin oluşmalarının hemen ardından, bu gezgenlerin iç işleyiş mekanizmalarının incelenmesi açısından harikulade bir işlev görecek" dedi.