Türkiye'de el yapımı boncuğun üretildiği tek yler olan İzmir'in Kemalpaşa ilçesine bağlı Nazarköy'ün sakinleri isyanda. Pazarlama sıkıntısı çektiklerini söyleyen üretici ve esnaf, reklam yapamamaktan şikayetçi. Nazarköy Muhtarı Mehmet Yiğit, köyde üretici ve esnafa ait bir kooperatif bulunmasına karşın, başarılı olunamadığını söyledi, "Köylüler kendi aralarında bir araya gelemiyor, kooperatif toplantısını yapamıyor" dedi. EXPO 2020'ye aday kent olan İzmir'in simgesinin nazar boncuğu olduğunu belirten köyün en ünlü boncuk üreticisi Mahmut Sür, "Bizim tanıtımımız için ne vali, nede belediye başkanı bir adım attı. Biz, şu an İtalyanlar'ın 1300 senesinde kullandığı teknolojiyi kullanıyoruz" diye konuştu.
"PAZAR OLUŞTURAMADIK"
Nazarköy'de, 70 yıldır boncuk üretildiğini ama bir türlü pazar oluşturulamadığını söyleyen Muhtar Yiğit, "Boncuk üreticileri, ürünlerini sadece İzmirli toptancılara veriyor. Daha üretici dükkandan çıkmadan, toptancı 10 kuruşa aldığı boncuğu 1 liraya satıyor. Halbuki üretici boncuğu sadece İzmir'e satmak yerine, Anadolu'ya da satsa 10 kuruşa değil, aracıyı ortadan kaldırarak 60-70 kuruşa satabilir. Bütün suç insanımızda. Alaçatı'da 'Ot Festivali' var. Burada 70 yıldır boncuk var, fakat festival yok" dedi. Nazarköy'ün en eski boncuk üreticisi olan ve Birleşmiş Milletler Eğitim Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) tarafından "2012 Yılı Yaşayan İnsan Hazinesi" ödülüne layık görülen Mahmut Sür, tanıtım eksikliğinden yakındı. EXPO 2020'ye aday kent olan İzmir'in logosunun nazar boncuğu olduğunu hatırlatan Sür, sözlerini şöyle sürdürdü: "UNESCO'nun bana verdiği ödülü almaya gittim. Ne vali, ne belediye başkanı geldi. Tanıtım için bir adım bile atmadılar. Biz zor durumdayız. Üniversitelerin cam ile ilgili bölümlerine boncuk üretimi dersleri verilebilir, LPG ile çalışan dev atölyeler kurulabilir. Artık yeni ustalar da yetişmiyor" dedi.