Rusya Federasyonu, merkezi İsviçre'nin Cenevre kentinde bulunan Uluslararası Karayolu Nakliyeciler Birliği'nin kefil kuruluş olduğu uluslararası TIR sisteminden çıktı. Yaşar Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ömer Baybars Tek, gelişmenin Ege'den Rusya'ya ihracat yapan 385 firmayı etkileyeceği uyarısında bulundu. Tek, şöyle konuştu: "Uluslararası Karayolu Nakliyeciler Birliği 650 milyon dolarlık borcunu ödemeyince Rusya sistemden çıktı. Bu durum, son 2 yılda Ege'den Rusya'ya 443 milyon 798 bin liralık ihracat yapan 385 firmayı etkileyecek, tedarik zincirinde kopmalar yaşanacak. Ege'den Rusya'ya ağaç mamullerinden su ürünlerine, savunma ve havacılık sektöründen süs bitkilerine kadar 26 ayrı sektörde ihracat yapılıyor. Bu kadar büyük ticaret hacminin yaşandığı iki ülke arasında TIR sisteminden kopma olmamalı."
GIDALAR BOZULABİLİR
Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Mustafa Türkmenoğlu, ihracatın gecikmesi halinde özellikle taze tüketilmesi gereken gıda ürünlerinin olumsuz etkileneceği uyarısında bulundu. Türkmenoğlu, "Rusya, sistemden çıkarak ülkesinde sigorta yaptırmayı zorunlu hale getirdi. Sistem çok yeni olduğu için aksaklıklar yaşanacak. Ancak kısa sürede gümrükte yaşanabilecek sıkıntılar gıda maddelerini, özellikle taze ürünleri olumsuz etkileyebilir. Bir an önce soruna çözüm bulunması gerekiyor, Egeli ihracatçılar olarak gerekli girişimlerimizi sürüyor" dedi.
Sistemi nasıl işliyor?
Uluslararası taşımalarda ülkelerin sigorta kapsamında taşıma yaptığı uygulamada her ülkede kefil kuruluşlar bulunuyor. Türkiye'de TOBB, Rusya'da ise ASMAP, TIR karnesi satışlarını gerçekleştiriyor. Uluslararası TIR taşımacılığı fonu Cenevre'den yönetiliyor. TIR sisteminde risklerin fazla olduğunu öne süren Rusya, başlattığı yeni uygulamada ise TIR'ların kendi ülkelerinden getirdikleri sigortayı geçersiz sayıyor, Rusya'dan sigorta almalarını zorunlu kılıyor.