X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER İstersenİz bırakırsınız!
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

İstersenİz bırakırsınız!

  • Giriş Tarihi: 21.11.2013

Ento Kulak Burun Boğaz Psikoloğu Damla Alkoç, sigarayı herkesin bırakabileceğini söyledi, "Önemli olan buna karar vermektir. İşi güçleştiren kararsızlıktır" dedi

ENTO Kulak Burun Boğaz Psikoloğu Damla Alkoç, "Tiryakiler sigarayı bırakmayı isteyip istemediklerini kendilerine mutlaka sormuşlardır, üstelik sigarayı bırakmak için fazlasıyla istek duyarlar" dedi. Asıl sorunun sigarayı bırakmada yaşanan zorlukların değil, neden sigara içildiğini bulmak olduğunu söyleyen Alkoç, "Tiryakiler öncelikle şu soruları kendilerine sormaları gerekiyor: Sigara içmenin benim için yararı nedir? Gerçekten keyif alıyor muyum? Sigara içmek bana ne hissettiriyor?.. Bu gibi sorular karşısında o kadar güçlü savunma mekanizması vardır ki; kişi sigarayı içme konusunda kendisini ikna edici nedenler sunmaya çalışır" dedi. Sigaranın yol açtığı olumsuz durumlarla ilgili herkesin yeterli bilgisi olduğunu söyleyen Alkoç, sözlerini şöyle sürdürdü: "Bu bilgiler sizin için önleyici bir etken olsaydı, şimdiye kadar bırakırdınız. Sigaranın zararlarından oldukça bahsediliyor ve oldukça ısrarlı bir şekilde içmeye devam ediyorsunuz. Peki neden? Sigara içmenize neden olan etkenin ne olduğunu bulmak için, bilinçaltınızın sizi yönlendiren gizli gücünü incelemek gerekir. Bu gizli güç aslında sizin sigara dahil, tüm alışkanlıklarınızı yöneten bir kılavuzdur. Neyi, hangi amaçla yaptığınızı doğru analiz ederseniz, özel bir çaba harcamadan sizi kısıtlayan, zarar veren, stres yaratan, günlük işlerinizi olumsuz etkileyen vb. düşünce ve davranışlardan kurtulabilirsiniz. Beyniniz mi sizi yönetiyor yoksa siz mi onu yönetiyorsunuz? Davranışlarınız ve düşünceleriniz gerçekten size mi ait? Sigarayı bırakmadaki engeller; asılsız inançlar ve korkulardır. Hayatınızın eskisi gibi olamayacağı kaygısını taşıyorsanız ya da yaşadığınız olumsuz olaylar karşısında stresle baş etme konusunda yetersiz kalacağınızı düşünüyorsanız ve buna benzer kişisel anlam ve inançlar geliştirdiyseniz sigarayı bırakmak gittikçe güçleşir."

KİLO ALMA KORKUSU

Psikolog Alkoç, sigara içmeyi sürdürmeye yol açan fizyolojik etkenlerin yanı sıra, kişinin inançlarını kapsayan psikolojik etkenlerin daha önemli görev üstlendiğini vurguladı. Nikotinin sigaranın ilk içilmesinden itibaren vücuda yerleştiğini ve tekrar bu maddeyi alması için vücudu uyardığını belirtti, sözlerini şöyle sürdürdü: "Vücudunuz nikotine alıştıkça, daha fazla ister ve siz de sigarayı artırmak zorunda kalırsınız. Bu kadar güçlü bir uyuşturucu madde olmasına rağmen, nikotin çok kısa sürede vücuttan tamamen atılır. Sigara içme alışkanlığını devam ettiren psikolojik faktördür. Sigarayı azaltmak, benzer özellikte ancak zararsız olduğu öne sürülen ve sigarayı anımsatan her türlü aracı kullanmak, puro, nargile gibi tütün maddesi içeren ürünleri içmek, bağımlılığı devam ettirmekten başka bir yarar sağlamaz. Ayrıca çoğu kişiler sigarayı bıraktıktan sonra, kilo alma korkusu yaşamaktadır, bu durumun sigarayla bir ilgisi yoktur; sadece kişi sigaranın yerine geçebilecek yeme davranışını keşfetmiştir."

İSTEK KISA ZAMANDA KAYBOLUR
Sigarayı bırakmak isteyen kişinin öncelikle buna karar vermesi gerektiğini vurgulayan Psikolog Alkoç, "Bırakmaya karar verdiğiniz ilk günlerde, sigarayla önceden bağlantı kurduğunuz bazı durumlar içinde çağrışım yapabilir. Sosyal ortamlarda ya da stres yaşadığınız zamanlarda sigara istediğinizi sanırsınız. Ancak bu durumları kontrol ederseniz, istek çabuk kaybolur" dedi.

SİZİ ESİR ALAN BAĞIMLILIKTAN KURTULDUĞUNUZU HATIRLAYIN
Sigarayı bıraktığı için yakınan kişilerin, içmeyi sürdürmek için daha çok baskı hissettiğini kaydeden Alkoç, sigaranın azaltılarak değil, hiç içmemek üzere bırakılması gerektiğini vurguladı. "Tek bir sigara" düşüncesiyle içmek bile vücuda nikotin girmesini sağladığını söyleyen Alkoç, şu tavsiyelerde bulundu: "Bu durumda sigara ile mücadele etmek güçleşir. İlk zamanlar yaşanılan sıkıntı, gerginlik ve huzursuzluğun geçici olduğunu aklınızdan çıkarmayın. Sigaranın yarattığı yoksunluk hissini az yudumlarla su içerek gidermeye çalışın. Sigara içmeye gereksinim duyduğunuz zamanlarda içmemeyi hedef belirleyin. Bu zamanlar özellikle sizi içmeye zorlayan zamanlardır bununla yüzleşmeye çalışın. Sağlıklı beslenmeye dikkat edin ve bedensel aktiviteye daha fazla zaman ayırın. Kendinize her gün sık sık sigarayı bırakarak başta sağlık olmak üzere maddi ve manevi kazanç sağladığınızı, sizi esir alan bağımlılıktan kurtulduğunuzu hatırlatın. Sigara içmediğiniz için yakınmaktan ziyade asılsız inançlarınızdan, korkularınızdan ve tüm alışkanlıklarınızdan özgürleştiğinize sevinin. Unutmayın! Sigarayı herkes bırakabilir. İşi güçleştiren kararsızlıktır!"

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.