Kent
içi ulaşımının vazgeçilmezi İzmir metrosu, Yaşar Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü yüksek lisans öğrencisi Güler Öztürk'ün tezine konu oldu. Metro seferlerinde farklı saat ve farklı vagon sayısı uygulaması ile enerji sarfiyatını azaltarak yılda 605 bin lira tasarruf sağlamayı ön gören tez çalışması, İzmir Metro A.Ş yetkilileri tarafından faydalı ve yol gösterici nitelikte bulundu.
'ÖRNEK BİR ÇALIŞMA OLDU'
Metro A.Ş tarafından yürütülen bir TÜBİTAK projesinin de bir bölümünü oluşturan çalışması hakkında bilgi veren Yaşarlı öğrenci, "Tez çalışması için yolcu trafiği ile büyük miktarda veri üzerinde çalışılarak kapsamlı bir analiz yapıldı. Gerçeğine çok uygun bir simülasyon modeli geliştirildi. Bunun için 15 ay boyunca İzmir metrosunu kullanan 50 milyon yolcunun verilerini inceledim. Böylece metronun en sık kullanıldığı saatleri ve istasyonlarını tespit edebildim. Tasarruf sağlayacak öneriler geliştirebilmek için de kullanılan vagon sayılarına odaklandım. Her bir metro treni 4 vagonla hareket ediyor. Ancak metronun az kullanıldığı saatlerde bu vagon sayıları fazla gelebiliyor. Yani bir bakıma talebe göre olması gereken vagon sayılarını hesapladım. Böylece enerji sarfiyatını azaltarak yılda 605 bin lira tasarruf sağlamayı öngördüm" dedi. Yaşar Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Adalet Öner ise tez çalışmasının üniversite sanayi işbirliğine iyi bir örnek oluşturduğunu söyledi. Öner, "Tez kapsamında aktarılan bilgiler ise Metro A.Ş yetkilileri tarafından faydalı ve yol gösterici nitelikte bulundu. Ayrıca Metro A.Ş personeline simülasyon metodolojisi konusunda seminer yoluyla eğitimler verildi" şeklinde bilgi verdi.