İzmir metrosu inşaatındaki tehlikelere dikkat çeken ODTÜ raporunundaki verileri günlerdir kamuoyunun gündemine taşıyan Egeli SABAH'ın yayınlarına ilişkin İzmir Büyükşehir Belediyesi nihayet sesziliğini bozdu. Dün sabah saatlerinde geçilen yazılı açıklamada, 2011 yılının Mayıs ayında meydana gelen tünel yırtılması itiraf edildi. Açıklamada su basıncı nedeniyle meydana gelen ilk yırtılma yer alırken, 2012 yılındaki ikinci yırtılmadan bahsedilmedi. Egeli SABAH'ın yayınlarını teyit eder nitelikteki ikinci açıklama ise yangın algılama ve söndürme sistemleri konusunda geldi. Büyükşehir Belediyesi, tüm istasyonlarda yangın anında devreye girecek şekilde yangın uyarı ve havalandırma sistemleri kurulduğunu ifade ederken aynı sistemin tünelde kurulup kurulmadığına hiç değinmedi. Açıklamada sadece; "Tünel ve istasyonlarda yangın söndürme senaryoları yaptırıldı. Bu senaryolara uygun olarak projeler gerçekleştirildi ve tüm istasyonlarda yangın anında devreye girecek şekilde yangın uyarı ve havalandırma sistemleri kuruldu."denildi. Oysa Egeli SABAH istasyonlar hariç tünelde yangın algılama ve söndürme sistemi olmadığını ortaya koymuştu.
ZORLU İNŞAAT SÜRECİ
Büyükşehir belediyesinin yazılı açıklamasında, 5.5 kilometrelik Üçyol-Üçkuyular hattının yapımında, zemin koşulları nedeniyle zorlu bir inşaat süreci yaşadığına dikkat çekilerek,"Hazırlanan raporlara göre önerilen drenaj iyileştirme çalışmaları projelendirilerek eksiksiz yerine getirildi. Ayrıca tünelin statiği açısından söz konusu güzergahta mevcut temel betonuna ilave olarak 55 cm kalınlığında donatılı C40 betonu ile ray döşeme işi sabit sisteme dönüştürüldü ve tünellerde maksimum emniyet sağlandı"denildi. Yerin 3'er kat altına inşa edilen Poligon ve F.Altay metro istasyonlarının tamamlandığı, eş zamanlı olarak da test sürüşlerine başlandığı ifade edilen yazılı açıklamada, şu bilgiler verildi: "Test sürüşleriyle eşzamanlı olarak sinyalizasyon ağı ve enerji sistemi gibi çok kapsamlı testlere de başlandı. Ayrıca tünel ve istasyonlarda yangın söndürme senaryoları yaptırıldı. Bu senaryolara uygun olarak projeler gerçekleştirildi ve tüm istasyonlarda yangın anında devreye girecek şekilde yangın uyarı ve havalandırma sistemleri kuruldu. Göztepe İstasyonu'ndaki yangın çıkışları, istasyonların yangın yönetmeliği olan NPFA 130 standartına uygun olarak yapıldı."
MORAL BOZMAYIN
Öte yandan bölgesel yayın yapan bir TV kanalına canlı yayın konuğu olan Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, tünel yırtılmasına ilave olarak bir de çalışmalar sırasında toprak kayması yaşandığını açıkladı. Kocaoğlu, "Drenaj sistemi projede öngörülüyor ve bunun yeterli olmadığı söyleniyor. ODTÜ'nün hazırladığı rapor onun raporu. Bunu isteyen yüklenici firma... Bu konuda gerekli bütün tedbirler alınmıştır. 13 metre yeri geçmek için 9 ay üniversitenin proje yapmasını bekledik. Bir toprak kayması oldu. O toprağın kaymaması lazımdı. Bir sürü kimyasal öngörüldü. 6 ton kimyasal aldık, ilk bastığımız yerde bitti"diye konuştu. Trenlerin sorunsuz olarak gidip geldiğini belirten Kocaoğlu; "Hiçbir sıkıntı yok. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin düzgün çalışan bir belediye olduğunu dünya öğrendi. Buna artık kara çalmanın hiç anlamı yok. İki tane milletvekilimiz suç duyurusunda bulunacakmış. ODTÜ buraya gelip araştırma yapmış değil. Bu rapor elimizde zaten ilk yazıldığı gün vardı. Buranın projesini çizen STF kontrolünü yapan da STF! Kimsenin moralini bozmaya gerek yok" dedi.