X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Ulaşımda tekrar kaos tehlikesi var
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Ulaşımda tekrar kaos tehlikesi var

  • Giriş Tarihi: 3.8.2015
Ulaşımda tekrar kaos tehlikesi var
Ulaşımda tekrar kaos tehlikesi var

'in kent içi toplu ulaşımında haziran ayında yaşanan kargaşa, idare mahkemesinin elektronik ücret toplama sistemi ihalesine ilişkin verdiği yürütmeyi durdurma kararıyla yeniden ortaya çıkabilir

Günde 1.7 milyon linin kullandığı toplu taşıma sisteminde yeni bir kaos kapıda... Kent içi ulaşımda elektronik ücret toplama sistemine yönelik ihaleye yapılan itirazı değerlendiren Ankara 11. İdare Mahkemesi'nin verdiği yürütmeyi durdurma kararı doğrultusunda Kamu İhale Kurulu (KİK) toplanıp "düzeltici işlem kararı" alacak. Daha sonra bu karar ESHOT Genel Müdürlüğü'ne tebliğ edilecek. ESHOT, ihalede teklif veren ancak kazanamayan önceki firma Kent Kart'a işi vermesi söz konusu olamayacak. Zira bu firma, KİK tarafından "kamu ihalelerinden yasaklı" ilan edildi. Dolayısıyla komisyon ihaleyi iptal etmek durumunda kalacak. Bu da toplu ulaşımda yeni bir çıkmazın doğmazına neden olacak. Zira Büyükşehir Belediyesi'nin seçenekleri kısıtlı. Eğer yeni ihale yapılıncaya kadar kağıt bilet uygulamasına geçilirse sistemin omurgasını oluşturan 90 dakika uygulaması otomatikman bir süreliğine devre dışı kalacak. Bu da günlük ortalama bilet masrafı 2 lira 25 kuruş olan bir vatandaşın aktarma sayısına göre, 6 lira 75 kuruşa kadar bilet parası ödemesine yol açabilecek.

SANCILI BİR SÜREÇ

ESHOT Genel Müdürlüğü'nün, kent içi toplu ulaşımda elektronik ücret toplama sisteminin işletilmesine ilişkin ocak ayında yapılan ihaleye iki firma teklif verdi. Bunlardan biri 1999'dan beri ihaleleri kazanan Kent Kart Ege Elektronik AŞ, diğeri ise Kartek Kart ve Bilişim Teknolojileri AŞ oldu. İhaleyi Kartek kazandı. Kent Kart, ihaleyi kazanan Kartek'in iş deneyiminin yetersiz olduğunu ve kamu zararı oluşacağını öne sürerek ESHOT ve KİK'e itirazda bulundu. Her iki kurumdan da ret yanıtı alan Kent Kart, bu yürütmenin durdurulması talebi ile idare mahkemesine başvurdu. Kent Kart Firmasının açtığı dava sürerken ESHOT Genel Müdürlüğü, Kartek ile sözleşme imzaladı. Yeni ihalenin 1 Haziran 2015 itibarıyla yürürlüğe girmesiyle birlikte toplu ulaşımda kelimenin tam anlamıyla kaos yaşandı. Elektronik kart okuyucular bir çok kartı okumazken kartında bakiyesi olmayanlar da sistemde yaşanan karmaşa nedeniyle kartlarına yükleme yaptıramadı. Bu nedenle yaklaşık 2 hafta boyunca İzmirli toplu ulaşım araçlarından ücretsiz yararlandı. Büyükşehir Belediyesi ücretsiz binişler nedeniyle 10 milyon liranın üzerinde zarar etti. ESHOT ile Kartek firması, kaostan eski sistem işleticisi Kent Kart'ı sorumlu tuttu. Kent Kart ise Kartek'i beceriksizlikle suçladı. Ankara 11. İdare Mahkemesi tarafların savunmalarını aldıktan sonra 3 Temmuz'da "iş deneyimi yeterli değil" denilen Kartek AŞ'nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiğine hükmetti. Mahkeme oybirliği ile aldığı kararda, davacı şirketin yaptığı şikayet başvurusuna verilen ret cevabı için "Hukuka uyarlık bulunmamaktadır" dedi. Kararın devamında "Hukuka aykırılığı açık olan dava konusu işlemin uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğabilir' denilerek yürütmenin durdurulması istendi.

İPTALDEN BAŞKA YOL GÖRÜNMÜYOR
İdare Mahkemesi kararlarının taraflara tebliğ edilmesinin ardından 30 gün içinde uygulanma zorunluluğu bulunuyor. KİK belirlenen süre içinde toplanıp mahkeme kararı doğrultusunda yeni bir yol belirleyecek. KİK'in yürütmenin durdurulmasının kaldırılması istemiyle başvuru yolu kapalı. Bu durumda KİK ya ihaleyi iptal edecek ya da düzeltici işlem kararı alacak. Kent Kart hakkında KİK tarafından verilmiş kamu ihalelerine giriş yasağı kararı olması nedeniyle ESHOT bünyesinde oluşturulan ihale komisyonu, ihaleyi Kartek'ten alıp Kent Kart'a da veremeyecek. İhalede teklif veren 3. bir firma olmadığı için komisyonun önündeki tek seçenek ihaleyi iptal etmek. Bu da İzmir'in kent içi ulaşımında hazirandaki gibi yeni bir kaotik ortamın doğacağı anlamını taşıyor.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.