X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Özel okullar eğitim kalitesini yükseltiyor
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Özel okullar eğitim kalitesini yükseltiyor

  • Giriş Tarihi: 8.5.2014

Türkiye Özel Okullar Birliği Derneği'nin Yönetim Kurulu Eş Başkanı Cem Gülan, MEB Yasa Tasarısı ile ciddi sayıda özel okulun kapanacağını söylüyor. Özel okulların artması gerektiğini dile getiren Gülan Türkiye'deki özel okulların durumu ve Türk eğitim sistemine etkileri üzerine görüşlerini açıkladı

Türkiye'de özel okulculugun oranının artması, özel okullarda kalitenin yükselmesi ve özel okulların sorunlarına çare üretilmesi gibi konularda çalısmalar yapan Türkiye Özel Okullar Birligi Dernegi'nin Yönetim Kurulu Es Baskanı Cem Gülan, MEB Yasa Tasarısı ile ciddi sayıda özel okulun kapanacagını söylüyor. Özel okulların artması gerektigini dile getiren Gülan ile Türkiye'deki özel okulların durumu ve Türk egitim sistemine etkileri üzerine konustuk.
Özel okulların egitim sistemimize yaptıgı katkılardan bahsedebilir misiniz?
Özel okullar, egitim-ögretim alanında tüm yenilikleri, gelismeleri, farklı yöntem ve yaklasımları takip ederek sistemimize dahil ettikleri için bir yandan örnek olarak rekabet yaratmakta, diger yandan kaliteli egitim imkanı sunmaktadır. Akademik basarılar, yabancı dil ögretimi, teknoloji kullanımı, sanat ve sporda elde edilen basarılar özel okulculugun vardıgı noktayı göstermektedir. Özel okulların ülkemiz açısından yarattıgı en büyük deger ise ortaya çıkan rekabet sonucu devletin resmi okullarda egitim kalitesini yükseltmek için çalısmaya yönelmesini saglamıs olmalarıdır. 1985 yılından bu yana devlet resmi Anadolu liselerinin sayısını artırmaya çalısmaktadır. Ancak günümüz itibarı ile sadece okul sayısı artırılmıstır. Kalite saglamak için çok daha fazla emek ve kaynak gereklidir.
Özel okulların yasadıgı sorunlar nelerdir? Bu sorunlara çözüm bulmak için neler yapılması gerekiyor?
Özel okulların yasadıgı sorunlar iki baslık halinde incelenebilir. Ilk sorun ekonomiktir. Özel okullar devletten yardım alamadıgı gibi veliden aldıgı ücretin yaklasık %25-33'ünü de devlete çesitli kesintiler ve vergiler olarak vermektedir. Diger yandan özel okullarda ögrenci okutabilecek derecede yıllık gelire sahip veli sayısı azdır. Diger sorun ise Türk Milli Egitiminin katı ve merkeziyetçi yapısıdır. Özel okulların her türlü is ve islemine karısılmakta hatta devletten izinsiz nefes almasına dahi fırsat verilmemektedir.

DEVLETİN DOĞRU TEŞVİKLER VERMESİ GEREKİR
Türkiye'de özel okul sayısı yeterli mi? Özel okulların artması ülkemize ne gibi katkılar saglayacak?
Türkiye'nin özel okullarla yogun olarak tanısması 1985 sonrasına denk gelmektedir. 1985'te Türkiye'de 388 okul varken bugün 5 binin üzerinde özel okul bulunmaktadır. Özel okullasma ise %4 seviyesindedir. Dünyanın gelismis ülkelerindeki özel okullasma oranları ortalama %25 civarındadır. Ancak bu oran yanıltıcı olabilir. Dünyanın hemen her ülkesinde devletler özel okullara tesvik vermekte, özel okullardan hizmet satın almakta ya da egitimi özellestirmeye çalısmaktadır. Bu açıdan bakıldıgında bizdekine benzer sekilde devletten hiçbir destek almayan özel okulların oranı dünyanın gelismis ülkelerinde %7,5-8 civarındadır.
Özel okulların geçmisten günümüze üniversite sınavlarındaki basarısını degerlendirir misiniz?
Öncelikle üzerinde durulması gereken konu son yıllarda devletin ortak sınavlarda toplu sonuçları açıklamaması hatta son dönemde soruları bile açıklamamasıdır. En kısa sürede bu uygulamalardan vazgeçilip seffaf ve hesap verilir bir düzen kurulmalıdır. Bir diger önemli husus özel okulların üniversite basarılarından önce ortaögretime geçisteki basarılarına bakılması gerektigidir. Açıklandıgı yıla kadar özel okullar ortaögretime geçiste resmi okullara göre ezici bir üstünlük saglamıstır. Örnegin okulların tüm ögrencilerinin sınavda elde ettigi basarıların ortalamasına göre yapılan sıralamada Türkiye genelinde ilk 500 okulun %99'u özel okuldur. Bu açıklamada dikkat edilmesi gereken husus özel okulların en iyi ögrencilerini resmi Anadolu ve Fen liselerine göndermis olmasıdır. Buna ragmen özel Anadolu ve Fen liseleri kalan ögrencileri ile üniversite giriste resmi Anadolu ve Fen liselerini yakalamakta hatta geçmektedir. Eger tüm sonuçlar detaylı verilse ve özel okullar ile resmi okulların ögrencilerini hangi seviyede alıp hangi seviyeye ulastırdıgı takip edilebilse, bu alanda da özel okulların ezici üstünlügü oldugu görülecektir.
Ögretmenler özel okullarda çalısmak yerine devlet okullarında çalısmayı tercih ediyor. Özel okulları cazip hale getirmek için yapılması gerekenler nelerdir?
Ögretmenlerin özel okul yerine resmi okullarda çalısmak istemesinin temel nedeni özel okullarda is güvenligi ve devamlılıgının performansa dayalı olmasıdır. Bu da dogaldır. Çünkü özel okul sunacagı hizmet nedeni ile veliden alacagı ücretin karsılıgını vermeyi ve kurumunu yasatmayı hedefler. Bu nedenle çalısma ortamları nispeten zor ve baskılıdır. Bu ortamı degistirmek zordur. Resmi okullarda is bulmak ve iste kalıcı olmak da performansa dayalı hale gelebilirse bu sorun ortadan kalkar. Diger yandan özel okullar bu dezavantajlarını ortadan kaldırmak için ögretmenlere kendilerini gelistirme fırsatı saglamalı, daha sıcak ve sosyal bir ortam yaratmalı, güçleri yetiyorsa daha iyi saglık imkanları ile ek emeklilik olanakları saglamalıdır.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.