ZOR SORUDA TAKILMAYIN! Sınavda başarılı olma stratejilerini sıralayan Ferahim Yeşilyurt, sınav sırasında gençleri dikkat etmeleri gereken konularda uyararak başarılarını artırmanın 8 yolunu şöyle sıralıyor: 1- Sınav anında duygularınızın denetimini yapabilmeniz çok önemli. Öncelikle öfkenin başarılı bir şekilde yönetilmesi gerekiyor. Bu nedenle cevreden gelen seslere, öksürmelere, hapşırmalara, burun çekmelerine kızmayın. 2- Kaygılarınızı yönetmeye çalışın. Başlangıçtaki hafif heyecan durumunu normal kabul edin, bu sınava daha iyi konsantre olmanızı sağlar. 3- Kaygının yükselmesini engellemek için sınav anında yorum yapmaktan kaçının. 4- Sınav bitmeden yapamadığınız sorularda moralinizi bozmayın: “Bu sınav çok zor geçecek ya da sonucu berbat olacak” gibi yorumlardan uzak durun. 5- Sınav anında kısa molalar vermeye çalışın. 20 saniyelik 3 mola vermeyi deneyin. Molalar dikkatinizin dağılmasını azaltarak başarınızı artıracaktır. 6- Rahatsız olduğunuz durumları salon görevlisine iletin. 7- Soruları çözerken zor soruda takılmayın. Öncelikle çözebildiğiniz sorularla ilgilenin. Zorlandığınız soruları sonra çözmek üzere bırakın. 8- Tüm soruları bitirdikten sonra yeniden göz atabilirsiniz. Soruları çözerken hız ile isabet arasındaki dengeyi kurmaya çalışın. Sorulara hızlı yanıt vermek yerine her soruya belirli bir süre zaman ayırmayı deneyin. Öğrencilerin sınav öncesinde merak ettikleri konulara açıklık getiren Ferahim Yeşilyurt, sık sorulan soruları şöyle yanıtlıyor: 1- Sınavlarda başarılı olabilmek için etkili stratejiler neler olabilir? • Sınav öncesi eksik olduğunuz konuları tespit ederek mutlaka bitirmeye çalışın. 2- Öğrencilerin sabahlara kadar çalışması sağlıklı mıdır? Doğada canlılar belirli bir ritm içinde yaşıyor. Baharda doğa canlanırken kış aylarında canlılar kendi kabuklarına çekiliyor. Canlıların büyük bir bölümü güneşe uygun bir düzen içinde hareket ediyorlar. İnsanoğlu da gece uyumaya, gündüz uyanarak çalışmaya yönelik bir ritm içindedir. Büyüme hormonları güneş ışığının azaldığı gece saatlerinde daha fazla salgılanır. Bu yüzden uzun süre gece ders çalışmak öğrencinin ders başarısını artırmadığı gibi yorgunluğun da artmasına yol açıyor. Yarardan çok zarar getiriyor. 3- Son dakika olarak ifade ettiğimiz kısa zamanda yapılan çalışmaların olumlu ve olumsuz yanları nelerdir? Genellikle mükemmeliyetçilik ve kaygının artması ertelemelere neden oluyor. Mükemmeliyetçilik yapılması gereken için daha uygun ve mükemmel zaman beklemeyi gerektiriyor. Bu durumda kendisini daha iyi hissettiği geniş bir zamanı beklemekle geçiyor zaman. Kaygı artışı da öğrencide ders çalışmayı geciktiriyor. Çalışılması gereken konular az ise son anda çalışılan bazı konular öğrencinin işine yarayabiliyor. Özellikle de okul sınavlarında. Bazı öğrenciler sınavdan önceki akşam derslerine bir göz atarak sınava girebiliyor ve son anda öğrendikleri bilgiler işlerine yarayabiliyor. Ancak konuların çok fazla ve ayrıntılı olduğu üniversite ya da lise giriş sınavlarında son anda ders çalışmak öğrencinin işine yaramadığı gibi kafasının karışmasına neden olarak sınav performansını da düşürebiliyor. Daha önceki öğrenilen konuları birbirine karıştırabiliyor. 4- Çalışırken ayakta kalmak için çok fazla kahve, enerji içeceği, uyarıcı hap aldıklarını anlatıyor gençler. Bunların çalışmaya olan olumsuz etkileri nelerdir? Vücudu bu kadar çok uyarıcıyla rahatsız etmek doğru mu? Öğrenciler daha fazla ders çalışma amacıyla kahve gibi uyarıcı maddeler alabiliyor. Uyarıcı maddeler uykuyu kaçırarak bedensel olarak yapılan işin süresini uzatabiliyor. Ancak uyarıcıları kullanarak, zihinsel aktiviteyi uzun süre sürdürmek güçtür. Yani uyarıcı maddelerle uyku gelmesini engelleyebilirsiniz ancak verimli ders çalışmak için gereken zihinsel uyanıklık halini yakalayamazsınız. Bu da ders başında geçirilen sürenin verimsiz biçimde geçmesine neden olacaktır. 5- Zihni rahatlatacak öneriler nelerdir? Arkadaşlarla görüşmek, sevdiğiniz aktivitelere az da olsa vakit ayırmak, gelecekle ilgili güzel hayaller kurmak zihninizin dinlenmesine ve kaygılarınızın azalmasına yardımcı olacaktır.