Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)

  • 1
  • 21
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)

Radar mağdurları için sevindiren haber

Özellikle uzun yolda yolculukları kabusa çeviren radarlar için düzenleme yapılıyor.

SÜRÜCÜLER TEPKİ GÖSTERİNCE...

Radarlar ve Elektronik Denetleme Sistemi (EDS) yolculukları kabusa dönüştürebiliyor. Ceza yemek istemeyen sürücüler, daha hızlı gidebilecekleri yolda adeta 'kağnı gibi' ilerliyor. Bu da yolculuk süresini uzatıyor. İlgisiz yerlerde kesilen radar cezaları da sürücülerin yoğun tepkisine neden oldu.

Star'ın haberine göre konuyla ilgili harekete geçen İçişleri Bakanlığı, radar yerleştirilen noktaları yeniden gözden geçirmeyi kararlaştırdı.

KÖR NOKTALARA KAYDIRILDI

İçişleri Bakanlığı'nın 2016 yılı Razaman Bayramı'nda alınacak trafik tedbirlerine ilişkin genelgede, radarlarla ilgili talimatlar da dikkat çekti. Genelgede, "Radarla hız denetimleri, trafik kural ihlallerinin ve kazaların yoğunlaştığı yerlerde, sabit ve seyir halinde yapılacaktır" denildi. Edinilen bilgiye göre; 2006-2015 yılları arasında Ramazan ve Kurban Bayramları'nda Türkiye genelinde 596 noktada toplam 14 bin 997 trafik kazası gerçekleşti. Bu noktalardan en fazla kaza; Bafra-Kavak Devlet Yolu ayrımı ile Samsun-Ordu il sınırı arasında gerçekleşti. Bu güzergahta son 10 yıl içinde 209 trafik kazası meydana gelince, radarların da kör noktalara kaydırılması kararlaştırıldı.

KAZALARA GÖRE KONUMLAMA

Kaza istatistiklerine göre bayramlarda en fazla kaza yaşanan 10 nokta şöyle:

- Bafra-Kavak Devlet Yolu ayrımı ile Samsun-Ordu il sınırı arası (209)

- Çatalca Devlet Yolu ayrımı ile Barbaros Kavşağı arası (206)

- Ankara-Kırıkkale il sınırı ile Kırıkkale-Yozgat il sınırı arasındaki yaklaşık 74 km'lik mesafe (155)

- İzmir-Manisa il sınırı ile Alaşehir Devlet yolu ayrımı arası (150)

- Mut Devlet Yolu ayrımı ile Çeşmeli Kavşağı arası (140)

- Bursa Çevre Otoyolu ayrımı ile Bursa-Bilecik il sınırı arası (129)

- Ankara Çevre Otoyolu ayrımı ile Ankara-Kırıkkale il sınırı arası (124)

- Samsun-Ordu il sınırı ile Aybastı Yolu ayrımı arası(102)

- Çanakkale-Balıkesir il sınırı ile Balıkesir Devlet Yolu ayrımı arası(76)

- Bolu-Karabük il sınırı ile Karabük-Çankırı il sınırı arası (49)

  • 2
  • 21
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)

'1915 Çanakkale Köprüsü' arazi fiyatlarını uçurdu

Çanakkale Boğazı'nda Lapseki ile Gelibolu arasına yapılması planlanan boğaz köprüsü, bölgede arazi fiyatlarını büyük oranda artırdı. Lapseki Belediye Başkanı Yılmaz, "Köprünün kesin olarak yapılacağı yönündeki açıklamanın ardından yatırımcılar adeta buraya akın etti" diye devam etti.

FİYATLAR KAT KAT ARTTI

Gelecek yıl 18 Mart'ta temelinin atılmasının planlandığı "1915 Çanakkale Köprüsü", Lapseki'de arazi fiyatlarının büyük oranda artmasını sağladı.

Çanakkale Emlakçılar Dayanışma Derneği Başkanı Lütfi Dara, AA muhabirine yaptığı açıklamada, bölgede köprü yapılacağının konuşulmaya başlanmasından bu yana emlak fiyatlarında artış yaşandığını ifade etti.

TARLA 10 KATINA ÇIKTI!

Özellikle ilçe dışından gelen bir çok kişinin yatırım için arazi aldığını anlatan Dara, "Özellikle dışarıdan gelen yatırımcılar burada büyük paralar harcadılar. Son 2 yıldır zaten köprü yapılacağı söyleniyordu. Lapseki'den çok yer satıldı. Halen de satılmaya devam ediyor. Daha önce 5 bin lira olan bir tarla örneğin 50 bin liraya satıldı. En az 10 kat arttı fiyatlar diyebilirim. Köprü işi arazi sahiplerine yaradı." diye konuştu.

  • 3
  • 21
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)

İTO'dan inşaatçılara banka kurulsun önerisi

İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı İbrahim Çağlar, inşaat sektörünün küresel büyüklüğünün 7,2 trilyon dolara ulaştığını belirterek, "Önümüzdeki 10 yılda sektörün yılda ortalama yüzde 5,2 büyümesi bekleniyor. 10 yıl sonra sektör tüm dünyada 12 trilyon dolarlık bir hacme ulaşacak." dedi. Çağlar ayrıca inşaat sektörüyle ilgili planında, inşaat sektörüne yönelik ihtisas bankası kurulmasını önerdi.
İnşaat ve gayrimenkul sektöründe sadece sıkıntılara işaret eden değil, çözüm yollarını da gösteren bir plan hazırladıklarına dikkati çeken Çağlar, Türkiye için stratejik öneme sahip sektörlerin geli·şi·mi· adına temel yol hari·taları oluşturmak i·çi·n çalışmalar yaptıklarını söyledi.

Çağlar, sektörün küresel ölçekte de olağanüstü bi·r hızla büyümeye devam ettiğini anlatarak, şunları kaydetti:

"İnşaat sektörünün küresel büyüklüğü 7,2 trilyon dolara ulaşmış durumda. Önümüzdeki 10 yılda sektörün yılda ortalama yüzde 5,2 büyümesi bekleniyor. 10 yıl sonra sektör tüm dünyada 12 trilyon dolarlık bir hacme ulaşacak. Özellikle gelişen ülkelerdeki nüfus artışı, ekonomik büyüme, kentleşme dinamikleri, az gelişmiş ülkelerdeki altyapı ihtiyacı dünyanın önde gelen inşaat ve gayrimenkul projelerini gerçekleştiren Türk i·ş adamları i·çi·n büyük bi·r fırsat alanıdır. Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (GSYH) içinde sektörün toplam payı yüzde 15'e ulaştı. Türkiye'deki toplam istihdamın da yüzde 7,2'sini inşaat sağlıyor. Bu sektör kendisine bağlı 200 sektörü harekete geçiriyor. Üstelik olaya bu açıdan bakıldığında milli gelir içindeki payı yüzde 30 seviyelerine ulaşmaktadır."

"TÜRK MÜTEAHHİTLERİ DÜNYADA 8'İNCİ SIRADA"

Çağlar, konut satışlarının yıllık bir milyon seviyesinin üstüne çıktığını anımsatarak, "Bu yılın ilk beş ayında satılan konut sayısı 525 bine yaklaştı. Konut kredisi kullanımı da geçen yıl itibariyle yüzde 16 arttı." bilgisini verdi.

Sektörün küresel bağlantılarının da her geçen yıl daha da büyüdüğünü dile getiren Çağlar, "Günümüzde Türk müteahhitlerinin yurt dışındaki iş hacmi, 108 ülkede 8 bin 600'ün üzerinde projede, 325 milyar dolarlık ciroya ulaştı. Dünyanın en büyük müteahhitleri arasında 43 müteahhidimiz var. Bu açıdan dünya ikincisiyiz. Ciro olarak da 29,2 milyar dolarla Türk müteahhitleri İtalya'dan sonra dünyada 8'inci sırada." ifadelerini kullandı.

"DÜNYADA 2030 YILINA KADAR 57 TRİLYON DOLARLIK ALTYAPI YATIRIMI BEKLENİYOR"

Hem Türkiye hem dünyadaki gelişmeleri masaya yatırdıklarını belirten Çağlar, ortak akılla yapılması gerekenleri de belirlediklerini söyledi.

Çağlar, "İnşaat ve gayrimenkul sektörü, katma değer ve istihdam açısından ülkemizin kalkınması için son derece önemli. Sektör 200'den fazla alt sektörün ürettiği mal ve hizmete talep oluşturan bir dinamodur." dedi.

Türk firmaları için uluslararası arenada çok ciddi fırsatlar bulunduğunun altını çizen Çağlar, "Dünyada 2030 yılına kadar 57 trilyon dolar altyapı yatırımı yapılması bekleniyor. Avrupa'da 2020'ye kadar 2,2 trilyon dolarlık altyapı yatırımı öngörülüyor. Yani inşaat şirketlerimizin önünde yeni başarı hikayeleri yazmaları için çok uygun bir çalışma alanı bulunuyor." diye konuştu.

Çağlar, inşaat sektörünün sürdürülebilir kalkınma için önemine değinerek, çevreci binalar ve doğayla uyumlu yenilenebilir enerji kaynaklarına yatırım yapılmasının Türk firmaları için hayati konular olduğunu vurguladı.

KAMU DESTEKLİ BİR İHTİSAS BANKASI ÖNERİSİ

Bu arada İTO'nun "İnşaat ve Gayrimenkul Sektörü 2023 Vizyonu Stratejik Eylem Planı"nda, inşaat sektörüne yönelik kamu destekli bir ihtisas bankası kurulması öneriliyor. Öneriyle sektörün yurt dışı projelerdeki finansal araç yetersizliğine çözüm üretilip, firmaların uluslararası projelerde gerekli finansman desteğiyle rekabetçi kılınması amaçlanıyor.

RAPORDAKİ STRATEJİK ÖNERİLER

Planda, öne çıkan stratejik önerilerden bazıları şöyle:

- İnşaat ve gayrimenkul sektöründe kullanılan veriler, katmanlar halinde (kadastro, imar, altyapı, elektrik, su, kanalizasyon gibi) üç boyutlu olarak saklanmalı. Sistem gayrimenkul kimlik numarası ile çalışmalı ve internetten erişime açılmalı.

- Güncellenen reel değerler baz alınarak alım-satım harç oranları daha düşük seviyelere indirilmeli.

- Lisanslı emlak danışmanlığı kanunu çıkarılmalı. Gayrimenkul pazarlama sistemi ve aracıların yasal zeminde çalışmaları sağlanmalı.

- Teknik müşavirlik ve yapı denetim sigorta sistemi kurgulanmalı.

- Firmalara yurtdışında finans sağlanması maksadıyla devlet destekli ihtisas bankası kurulmalı.

- İnşaat tamamlama sigortasında reasürör bulunmuyor. Bu konuda devlet desteği sağlanmalı.

- Sigorta poliçeleri ile kullanılan konut teminatlı krediler için ikincil piyasalar üzerinden sektöre yeni kaynak oluşturulmalı.

- Haksız rekabeti denetleyecek ve firma şikayetlerini karara bağlayacak etik kurul ve üst kurul oluşturulmalı.

- Şirketler tarafından Ar-Ge ve inovasyon bütçesi ayrılmalı. Vergiden muafiyet sağlanmalı.

- Firmaların kurumsal gelişimleri için yapacakları yatırımlarda 'Turquality' benzeri finansman destek programları olmalı.

- Sektörün kendi gücü doğrultusunda rekabetten uzak daha rahat markalaşabileceği hedef pazarlar (Asya, Afrika gibi) ve ülkeler tespit edilmeli, özellikle buralara yoğunlaşılmalı.

ADIM ADIM EYLEM PLANI'NIN HAZIRLANIŞI

- Rapor için alanında uzman akademisyenler sürece dahil edilerek sektörün durumu analiz edildi.

- İTO'nun Meslek Komiteleri ile 17 ortak akıl toplantısı yapıldı.

- Bu toplantılarda 125 iş insanının görüşü alındı. Bu sayede sektörün öncelikli gelişim alanları tespit edildi.

- Kamu, STK, meslek odalarına ziyaretler yapıldı. Böylece bir yol haritası ve sektörün temel gelişim alanları tespit edildi.

- Ana çalışma alanlarıyla ilgili olarak 250 katılımcıyla sektör çalıştayı gerçekleştirildi.

- Çalıştayda 649 sorun tanımı ve 503 çözüm ile 28 proje ortaya çıkarıldı.

- Bu 28 projeyle ilgili sorumlu kuruluşlar da belirtildi.

  • 4
  • 21
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)

Hükümetten flaş Bank Asya açıklaması

Başbakan Yardımcısı Nurettin Canikli, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) tarafından Asya Katılım Bankası AŞ hisselerinin bir kısmının satışına ilişkin yarın gerçekleştirilecek ihaleye yönelik önemli açıklamalarda bulundu.

TEMENNİMİZ SATILMASI YÖNÜNDE

Başbakan Yardımcısı Nurettin Canikli, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) tarafından Asya Katılım Bankası AŞ hisselerinin bir kısmının satışına ilişkin yarın gerçekleştirilecek ihaleye yönelik, "Şu an itibarıyla ihale süresinin uzatılması öngörülmüyor. İnşallah bu süreçte önümüzdeki satış gerçekleşir ve alanlar tarafından ekonomiye kazandırılmış olur. Tahminimiz, beklentimiz ve temennimiz, satışın gerçekleşmesi yönünde." dedi.

1 YIL İÇİNDE SONUÇLANMASI GEREKİYOR

Canikli, yoğun ihlaller ve mali yapısının bozulması nedeniyle bankacılık kuralları çerçevesinde Bank Asya'ya tedbir uygulandığını ve TMSF'ye devredildiğini anımsatarak, mevzuata göre TMSF'nin buna yönelik ihale sürecini 1 yıl içinde sonuçlandırması gerektiğini belirtti.

Tekliflerin bugün alınacağını, ihalenin ise yarın gerçekleştirileceğini hatırlatan Canikli, ihalede A grubu hisse satışının yapılacağını anlattı. Nurettin Canikli, bu gruptaki hisseleri alanların banka yönetiminde söz sahibi olabileceğine işaret ederek, şunları kaydetti:

"A grubu hisselerin toplam hisseler içindeki oranı yüzde 40 civarında. Bir başka ifadeyle A grubu hisselerin yarısından fazlası alındığı zaman bu, bankanın alınan kişiler tarafından tümünün yönetilmesi, kontrol edilmesi anlamına geliyor. Yüzde 20'nin üzerinde bir satış olduğu zaman A grubu hissede o zaman satış mümkün olabiliyor. Alacak kişi yönetim anlamında yüzde 51'ine sahip olmadığı zaman, alması için bir neden yok. O nedenle bu oranlara dikkat ediliyor. A grubu hisselerden satışta olan yüzde 20'nin üzerinde olduğu için alan yüzde 51'i tümünde sağlamış oluyor, yönetimde çoğunluğu sağlamış oluyor."

SATILMAZSA TASFİYE EDİLECEK

İhalede satışın gerçekleşmesini beklediklerini ifade eden Canikli, bunun gerçekleşmemesi halinde mevzuat gereği tasfiye edilmesi gerektiğini bildirdi. Canikli, "1 yıllık süre içinde bunun sonuçlandırılması gerekiyor, o süre de dolmak üzere, yakın. Şu an itibarıyla ihale süresinin uzatılması öngörülmüyor. İnşallah bu süreçte önümüzdeki satış gerçekleşir ve alanlar tarafından ekonomiye kazandırılmış olur. Tahminimiz, beklentimiz ve temennimiz, satışın gerçekleşmesi yönünde. Tasfiye aşamasına gitmesin, birileri alsın, faaliyetine devam etsin." dedi.

  • 5
  • 21
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)

Trafik sigortasından ne kadar geri alacaksınız?

Zorunlu trafik sigortasına gelen aşırı zamların ardından birçok araç sahibi aracını satmaya başladı. Ancak sigortası olmayan araçların noterde satışı yapılmıyor. Bununla birlikte, aracınızı sattıktan sonra sigorta acentasından paranızı geri alabilirsiniz.
Peki, süreç nasıl işliyor? Sigorta ücretini iade alırken hangi belgeler gerekli? Hesabınıza ne kadar para yatacak? İşte detaylar...

HANGİ BELGELER GEREKLİ?

Öncelikle aracınızı sattıktan sonra, araç satış belgenizi ve sigorta poliçenizi, faks yoluyla sigorta acentanıza göndermeniz gerekiyor. Artık teknoloji geliştiğinden, bu belgeleri faks makinesi aramadan WhatsApp gibi mecralardan da gönderebilirsiniz. Yine de bir sorun olduğunda, belgelerinizi gönderdiğinizi kanıtlayabilmek adına faks en güvenli yöntem.

KREDİ KARTIYLA ÖDEDİYSENİZ...

Bu aşamadan sonra acenta belgelerinizi işleme alıyor. Eğer ödemeyi nakit yaptıysanız, paranızı yine nakit alıyorsunuz. Ancak kredi kartıyla taksitlendirme yoluna gittiyseniz, aynı şekilde alacağınız iade de taksit taksit kart hesabınıza yatıyor.

15 GÜN DAHA EKLİYORLAR

Haber7'nin haberine göre ücret iadesinde hesaplama ise şu şekilde oluyor: Örneğin aracınıza 1 Mart'ta 2 bin TL'ye sigorta yapıp 30 Mayıs'ta sattınız. Yani aradan 60 gün geçti. aracı sattığınız kişi de 15 gün sizin sigortanızdan yararlanacağından, sigorta şirketleri bunun üzerine 15 gün daha ekliyor. Yani sigortalı olduğunuz gün 75'e çıkıyor.

HESAPLAMA ÜÇ AŞAMALI

Bir de bu 2000 TL'nin içerisinde, sigorta priminden ziyade, sigorta yaptırdığınız acentaya ödenen 'komisyon' tutarı bulunuyor. Bu rakam da poliçenizin üzerinde yazıyor. Diyelim ki siz, 175 lira da acentaya ödediniz.

1.AŞAMA: SİGORTANIN BEDELİ

İlk aşamada, ödediğiniz paradan acenta komisyonunu çıkartıyorsunuz. Kalan miktarı (Sigorta bedeli), bir yıldaki gün sayısı olan 365'e bölüyorsunuz. Böylece bir günlük sigorta bedeliniz ortaya çıkıyor. Bunu da, sigortalı olduğunuz gün sayısına çarpıyorsunuz. Yani 75'e. Sonuç olarak ortaya sigortalı olduğunuz gün bedeli ortaya çıkıyor. Bunu da, sigorta bedelinden çıkartıp, sigortadan alacağınız paraya ulaşıyorsunuz.

2. AŞAMA: ACENTANIN BEDELİ

İkinci aşamada ise acenın sizden aldığı komisyon için geri ödeyeceği miktar var. Örneğimizde bunu 175 lira olarak belirlemiştik. 175 lirayı da bir yıldaki gün sayısına bölüyorsunuz. çıkan sonucu 75 ile çarpıp kullanılan komisyon bedeline ulaşıyorsunuz. Bu bedeli de 175'ten çıkartıp komisyon üzerinden alacağınız paraya ulaşıyorsunuz.

3. AŞAMA: ELİNİZE GEÇECEK PARA

Son aşamada, sigortadan alınacak para ve acentadan alınacak parayı toplayıp elinize geçecek miktara ulaşıyorsunuz.

  • 6
  • 21
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)
Günün ekonomi haberleri (14.07.2016)

"Kötü dönem geride kaldı"

Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek, "Şimdi risk iştahında bir iyileşme var. Türkiye'ye ilgide artış var. Dolayısıyla o kötü dönem geride kaldı" dedi.
"KÖTÜ DÖNEM GERİDE KALDI

Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek, küresel doğrudan yatırımlarda geçen yılın 16.8 milyar dolar ile iyi bir yıl olduğunu ancak portföy yatırımları anlamında zor bir yıl olduğunu hatırlattı. Şimşek, dün akşam ABD Büyükelçiliği tarafından düzenlenen resepsiyonda gazetecilere yaptığı açıklamada, "Geçen sene zor bir seneydi... Ama bu sene bir iyileşme var. İlk bir iki ay küresel olarak gelişmekte olan ülkelere karşı risk iştahının azaldığını bir dönemdi. Fakat o dönem geride kaldı. Şimdi risk iştahında bir iyileşme var. Türkiye'ye ilgide artış var. Dolayısıyla o kötü dönem geride kaldı" dedi.