Sabancı
Üniversitesi bünyesindeki Eğitim Reformu Girişimi'nin (ERG) dershane analizinde hükümetin özel okula dönüştürme projesiyle gündeme gelen dershanelerin üniversite sınavına girişte öğrenciler arasında fırsat eşitliği sağlamadığı tespit edildi. ERG'nin çeşitle araştırmalardan yola çıkarak hazırladığı "Dershanelerin Kapatılması Eğitimde Kaliteyi ve Fırsat Eşitliğini Sağlar mı?" başlıklı raporda, dershanelerin aileler üzerindeki yükü incelendi. Buna göre 2013'de dershanenin aileye maliyeti 12 bin TL ve ailelerin toplam gelirinin yüzde 15'i dershaneye harcanıyor. Buna karşılık dershanelerin üniversite sınavındaki başarıya etkisini sadece yüzde 7 oranında etkilediği ifade ediliyor.
EŞİTSİZLİK ÜRETİYOR
Dershanelerin Türkiye genelinde dağılımının eşitsizliğe yol açtığı belirtilen raporda, dershanelerin ortaöğretim ve yükseköğretime geçiş sistemi içerisinde eşitsizliğin büyümesine katkı yaptığı kaydedildi. Raporda, 2008'de yapılan bir araştırmaya atfen ise "Dershaneye az kaynak ayrılması durumunda, dershaneye gitme ve üniversiteye yerleşme arasında herhangi bir ilişki bulunmadığı" vurgulandı. Kalitesiz eğitim, disiplinsizlik, kurumsal olmayan yapı gibi dezavanjaları bulunan 'hesaplı' yani daha ucuz dershanelerin üniversiteye kazanmaya etki etmediği ifade edildi.
BAŞARIYA ETKİ % 7
Raporda, Türkiye'de dershaneye gitmenin üniversiteye giriş sınavında elde edilen başarıya etkisinin harcanan para, öğrencinin ebeveyninin sosyal statüsü ve maddi imkanlarına bağlı olarak yüzde 7 olduğu belirtildi.