Vatandaşların pratik şekilde işlem gerçekleştirdikleri sanal devlet kapısı son dönemlerde vatandaşlar tarafından oldukça yoğun ve sık bir şekilde kullanılıyor. Dijital platformda kamu kurumları tarafından açılan online kamu hizmetlerinin dağınık vaziyette bulunuyor olması vatandaşların bu hizmetleri bulmaları ve kullanmaları konusunda çeşitlik aksaklıkların yaşanmasına neden oluyor. Ancak 2008 yılında Başbakanlık tarafından e-devlet sistemi kuruldu. Dijital platform üzerinde bulunan tüm kamu kurum ve online hizmetlerini tek portal üzerinde bir araya getiren bu sanal devlet kapısı, Başbakanlık adına Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından yönetiliyor. İçerisinde tüm kamu kurumu ve online hizmetlerinin yer aldığı güvenli ve geniş kapsamlı bir sanal devlet sistemi olarak hizmet veren e-Devlet sistemi üzerinden vatandaşlar 7 gün 24 saat güvenli işlem gerçekleştirebilme imkanına sahip olabiliyor.
E-Devlet sistemi üzerinde işlem yapabilmek için 4 farklı giriş yönteminden herhangi birisini kullanarak sisteme giriş yapma zorunluluğu bulunduruyor. Bu kapsamda sisteme giriş yöntemleri olan 'e-Devlet şifresi ile giriş', 'mobil imza ile giriş', 'elektronik imza ile giriş' ve 'T.C. kimlik kartı ile giriş' giriş yöntemlerinden herhangi birisini kullanarak sisteme giriş yapabilir ve işlemlerinizi kolay bir şekilde gerçekleştirebilirsiniz. Sanal devlet sistemi giriş yöntemleri arasında en çok tercih edilen yöntemlerden birisi olarak e-Devlet şifresi ile giriş ön plana çıkıyor. Özellikle de vatandaşların her PTT şubesinden 3 TL gibi cüzi bir ücret karşılığında alabildikleri kendilerine özel e-Devlet şifresi ile sisteme ilk giriş esnasında isteğe bağlı olarak farklı bir şifre belirlenerek, sonraki girişlerde bu belirlenen özel şifre kullanılabiliyor. Ancak e-Devlet şifresi ile giriş yapılması durumunda sistem içerisinde bazı devlet kurumları veya bazı online hizmetler için daha yüksek güvenlik gerektiğinden işlem yapılamıyor. Bu durum genel olarak adres değişikliği gibi işlemlerde ortaya çıkabiliyor. Bu gibi durumlarda E-Devlet sistemi giriş yöntemleri arasında bulunan mobil imza veya elektronik imza ile giriş yöntemleri kullanılabiliyor.
E-Devlet sistemine giriş işlemlerinde olduğu gibi pek çok farklı alanda da kullanılabilen mobil imza GSM operatörlerinden alınabiliyor. Sanal devlet kapısı tarafından herhangi bir ücretlendirme yapılmayan bu mobil imza için GSM operatörleri üyelik ücretleri alabiliyor. Aynı şekilde elektronik imza içinde sistemde herhangi bir ücretlendirme bulunmuyor. Ancak Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından yetkilendirilen Elektronik Sertifika Sağlayıcıları tarafından belirli bir miktar üyelik ücretleri alınabiliyor. Bu iki giriş yönteminin günümüz modern dünyasında kurumsal açıdan en güvenli teknikler olması, sanal devlet kapısı sistemi içerisinde yer alan bazı üst düzey işlemlerin yapılabilmesi için sistem tarafından girişin bu yöntemlerden birisini kullanarak, yapılması talep ediliyor. Dijital platform üzerinde yer alan sanal devlet sistemi içerisinde ayrıca 174 kamu kurumunun toplam 1.157 online hizmet bulunuyor. Böylelikle vatandaşlar pek çok resmi devlet işlemini dijital platform üzerinde e-Devlet sistemi aracılığı ile yapabilme imkanına kavuşabiliyor. Dijital platform üzerinde güvenli devlet hizmetleri yapabilme imkanı sunan bu sanal devlet kapısı sistemi ile internete erişim sağlanabilen her noktadan oldukça kolay ve pratik bir şekilde işlem gerçekleştirebilme imkanına sahip olunabiliyor. Bu neden ile de günümüzde vatandaşlar tarafından son derece yoğun bir şeklide kullanılan, modern çağın en büyük devlet portallarından birisi olarak öne çıkıyor.
2008 yılında hizmete açıldığı günden bu yana 18 yaşını geçen her Türk Cumhuriyeti vatandaşının kullanıcı olabildiği sanal devlet kapısı içerisinde şu anda aktif olarak yaklaşık 22 milyon civarında kullanıcı bulunuyor ki bu durum 18 yaş sınırını geçen reşit nüfusun hemen hemen yarısını oluşturuyor. Bu nedenle de e-Devlet sistemi oldukça yoğun şekilde kullanılmaya devam ediyor. Türkiye'de vatandaşın en çok işlem gerçekleştirdiği devlet kurumları olarak öne çıkan Adalet Bakanlığı, Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Milli Savunma Bakanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü gibi devlet kurumlarının online hizmetlerini devlet kapısı sistemi üzerinde işlemlerini yapabilme imkanına sahip olabiliyor. Dijital platform üzerinde yer alan sanal devlet kapısı üzerinde yer alan kamu kurumlarının online hizmet uygulamalarından alınan sabıka kaydı belgesi veya öğrenci belgesi gibi resmi evrakların yasal geçerliliği bulunuyor. Böylelikle vatandaşlar, bu şekilde son derece önemli olan ve pek çok alanda gereklilik arz eden belgeleri alabilmek için kurum binalarında uzun saatler sürebilen, yorucu sıra bekleme çilesi ve bürokrasi trafiği ile uğraşmak zorunda kalmadan alabilme imkanına sahip olabiliyor.