Ak Parti kurulduğu günden bugüne 13 yıllık tarihinde girdiği her seçimde toplumun en geniş kesiminden oy alabilmiş ve sürekli 1. olabilmiş bir siyasi partidir. Mak Danışmanlık olarak pek çok gündem anketimizde sorduğumuz "herhangi bir seçimde Ak Parti'ye oy verdiniz mi? Sorusuna toplumun ilk kez oy kullananlar hariç yaklaşık %80'lik bölümü evet diyordu. Bu sonucu söyle okumak lazım; 7 Haziran seçimlerinde %40.8 oy alabilen Ak Parti demek ki % 80'nin yarısının oyunu korurken diğer yarısını bir şekilde kaybetmişti. Dolayısıyla Türkiye'de ilk kez oy kullananlar hariç % 40'a yakın bir bölümü "eski Ak Partili" idi. Peki herhangi bir seçimde Ak Parti'ye oy vermişken 7 Haziran'da bu insanlar niçin oy vermediler?
Bu kişileri 3 başlık altında topladık: Ak Parti'nin 1. Küstürdükleri, 2. Kızdırdıkları, 3. Üzdükleri…
İşte Ak Parti 1 Kasım seçimlerinde ağırlıklı olarak bu kesimleri yeniden kazanmak suretiyle oy aldı.
Terör olayları toplumun kılcal damarlarından kalbine beynine hayatının her alanını kuşatır. İnsanların kimyasını bozar. Dolayısıyla teröre tepki çok güçlü reflekslere neden olur. Dolayısıyla 7 Haziran öncesi barış söylemi ile cici çocuk modunda sunulan HDP genel başkanı ve üst yönetiminin 7 Haziran'dan sonra korkunç bir şımarıklıkla sırtlarını dağa dayama söylemleri, şehirleri kazma ve hayatı durdurma eylemleri, ülkeyi bölme olarak algılanan özerklik çıkışları vatandaşta çok net tepkilere neden olmuştur. Bu yapılanların Ak Parti'nin 'ek başına hükümetiyle aşılabileceğine inanç da Ak Partiden yana tercih anlamına gelmiştir.
MHP tabanı her siyasi taban gibi iktidar özlemi çok yüksek olan bir tabandır. Hele buna birde 7 Haziran seçimlerinde yakalanan sonuç ile bunun koalisyon ortaklığı ile mümkün olabileceği ihtimali (ki MHP tarihinde en ciddi fırsat) tabanda ciddi heyecan uyandırmıştır. O tarihlerde bizimde yaptığımız kamuoyu yoklamalarında koalisyon ortaklığı konusunda tabanın beklentisi % 90'ların üstünde çıkmıştı. Parti genel merkezi'nin ve özellikle Parti Genel Başkanı'nın HAYIR üzerine kurgulu hiçbir öneri içermeyen tavrı MHP'nin çözülmesi anlamına gelmiştir. Öyle ki seçim süreci biraz daha uzasaydı MHP'nin baraj altına kalması bile şaşırtıcı olmazdı.
3 dönem kuralı nedeniyle 7 Kasım'da AK Parti'den aday olamayan isimlerin yeniden adaylığı sonuçları nasıl etkiledi?
Kesinlikle etkili olmuştur. Özellikle toplumun her kesimi tarafından ekonominin sigortası olarak algılanan Ali BABACAN – Mehmet ŞİMŞEK ikilisi, hastaneye giden herkesin hayırla yad ettiği Recep AKDAĞ, yolları, hızlı trenleri, köprüleri vs. gören insanların kendisine dua ettiği Binali YILDIRIM vd. bu anlamda milletin sıfır risk beklentisine cevap vermiştir. Ak Parti'nin yeni isimleri ile eski isimlerle harmanladığı listeleri kesinlikle başarıyı getirmiştir. Özellikle Ak Parti'nin olağan kongresinde MKYK'da yaptığı değişim Ak Parti'nin güvenli ellerde olduğunu göstermesi bakımından önemli olmuştur.
Ekonomik vaatlerin bu seçimlerde çok etkili olmadığı söyleniyor siz bunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Ekonomik vaatler kesinlikle önemlidir. Zira demokratik siyasetin en önemli ayağı olan kitlelere ulaşmada vaatler ilk sırada yer alır. Bu anlamda siyaset; hayallerinize kitleleri inandırıp desteğini alma sanatıdır. Hatta bizde normal şartlarda seçimlerde insanların siyasi tercihlerinde refahlarını koruma ve yükseltme beklentisi ilk sırada etkendir. Ak Parti 7 Haziran'da felsefi söylemi yüksek, ekonomik vaatlerin çok zayıf kaldığı bir kampanya ile toplumun karşısında kalmış hatta o dönemde CHP'nin vaatleri herkesin dilinde iken Ak Parti somut vaatler sunamamakla suçlanmıştı. Bu dönem tüm imkânlar zorlanarak ama en önemlisi de kaynakları da toplum kesimlerine sunularak güçlü ekonomik vaatler içeren kampanya sunuldu. Zaten vaatlerini yerine getirme konusunda inandırıcılığı çok yüksek bir ekibe sahip Ak Parti bu konuda başarılı olmuştur
Kritik bölgelerde yapılan seçim çalışmaları sonuçları nasıl etkiledi?
Ak Parti çok özel bir seçim stratejisi uyguladı. Bu çalışma özellikle 7 Haziran sonrası başta aday listesi tespiti olmak üzere insanlarla birebir diyalog (çalmadık kapı, dokunmadık gönül kalmasın stratejisi ile) kurulmaya çalışıldı. Ayrıca kitlesel etkisi olan grup liderleriyle; kanaat önderleri, muhtarlar, STK temsilcileriyle yakın temaslar kuruldu.
Siyasi Partilerin aday listelerinde yaptıkları değişikliklerin sonuçlara etkisi ne oldu?
Burada ciddi liste değişikliğine giden tek parti Ak Parti oldu. Ak Parti bu değişiklikte 7 Haziranda aldığı oyları bir laboratuvar hassasiyeti ile inceleme fırsatı buldu. Sıkıntılı yerleri, çok az oyla kaybettiği ya da çok az oyla kazandığı yerlerde listeleri 3 dönemlik siyasi tecrübesi yüksek isimlerle takviye etti ya da değişikliğe gitti. Ayrıca değişen konjonktürel nedenlerle MHP-BBP-Saadet tabanına sıcak gelecek isimler öne çıkarıldı. Bunlar da vatandaş tercihinde etkili oldu. CHP-MHP-HDP'nin liste değişikliğine gitmemesi 7 Haziran'da aldıkları oyları artırma iddiasının olmadığını gösterdi.
Son olarak bu başarı; ümmetin umudu haline gelen milletin adamı sıfatına devletin başkanı Recep Tayyip ERDOĞAN'a ve bir karınca misali çabayla toplumun her kesimine ulaşma gayretiyle çok ciddi bir çalışkanlık örneği gösteren Ahmet DAVUTOĞLU'na her türlü içerden ve dışarıdan saldırı, ihanet ve kalleşliğe rağmen milletin güvenidir.
Kaynak: Sabah.com.tr