Sabah gün ağarırken, soğuk demir rayların arasında başlar mesai. Akşama kadar her gün git-gel 20 kilometredir alınan mesafe. Demiryolu, birçok bölgede 10-15 km'lik parçalarla bekçilere emanettir. Sorumlu olduğu bölgeyi her gün ağır adımlarla denetleyen demiryolu yol bekçisi, emanete gözü gibi bakmak zorundadır. Devlet Demir Yollarında (DDY) 1975 yılında işçi olarak görev başlayan Mustafa Doğan (57) da o bekçilerden.
UZUN İNCE BİR YOL
Tam yirmi yıl boyunca sorumlu olduğu bölgeyi denetlerken, dünyanın çevresini iki defa dolaşacak kadar, 85 bin kilometre yürüdü Mustafa Doğan. Aşık Veysel'in "Uzun ince bir yoldayım, gidiyorum gündüz gece" sözleri sanki demiryolu bekçileri için söylenmiş. Mustafa Doğan, her sabah, meslekte ilk gün gibi heyecanla yolun başına geçip, yürüdüğü kilometrenin her metresini, ilk metreymiş gibi dikkatlice adımlıyor.
RAYLAR ONDAN SORULUR
Sırtında azığı, bir elinde Almanlardan kalma karpit lambası, bir elinde alet çantası ile rayları, traversleri tutturan binlerce düzeneği, titizlikle gözüyle kontrol eden Mustafa Doğan, yolun sağına soluna dikkat kesiliyor. Heyelan mı oldu, yola taş mı düştü, vida mı gevşedi, somun mu attı? Küçük arızaları el aletlerini kullanarak o an giderir, büyük arızaları ve düzensizlikleri ilgililere bildirir.
24 SAAT HAZIR KITA
1998'deki Adana depremin evde olan Demir, mıntıkasında olmadığı halde koşarak 'devletimizin emaneti' dediği Varda Demiryolu Köprüsü'ne bakmaya gider, sonra gelip evini barkını kontrol eder. Demiryolu bekçisi, 10 saat mesai yapıp 24 saat göreve hazır bekler. Donmak, üşümek, terlemek değil öncelik yolun açık olması, işin tamamlanmasıdır. Yirmi yılın sonunda yol bekçisi Mustafa Doğan, Mustafa Çavuş olur. Arazinin yapısı ve doğa şartlarının çetinliği nedeniyle DDY için tehlikeli ve önemli bir bölge olan Pozantı- Belemedik, Belemedik- Hacıkırı, Hacıkırı-Bucak istasyonları arasında görev yapmaya devam eder Mustafa Çavuş. Belemedik-Hacıkırı istasyonları arasında uzunluğu 4 kilometreyi bulan, uzunlu kısalı tam
Her şey değişti
Şimdi demiryolları yeniden yapılanıyor. "Yol da değişti trenler de" diyor Mustafa Çavuş. Mustafa Doğan, "Çok şey değişti. Buharlıdan sonra ilk 24 bin beygirlik tren çıktı. Sonra İngiliz orta kabinliler, ardından da 22 bin beygirlik lokomotifler… Şimdi ise bu rampada 850 ton yük götüren dizel 33 binlikler var" diyor. En gözdesi de hızlı tren. Adını duyunca bile heyecanlanıyor.