X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Beslenmenize çok dikkat edin
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Beslenmenize çok dikkat edin

  • Giriş Tarihi: 14.7.2013

Dr. Aytekin Kemik, sahurda sadece su içerek niyetlenmenin ve gece yatmadan önce yemek yemenin zararlı olduğuna dikkat çekti

Ramazan ayında beslenmeyle ilgili açıklamalarda bulunan Mersin İl Halk Sağlığı Müdürü Dr. Aytekin Kemik, sahurda sadece su içerek niyetlenmenin ve gece yatmadan önce yemek yemenin zararlı olduğuna dikkat çekti. Yeterli ve dengeli beslenmenin Ramazan ayında da sürdürülebilmesi için günün oruç tutulmayan bölümünde en az üç öğünü tamamlamak gerektiğini vurgulayan Dr. Kemik, "Hele sahur öğününü hiç atlamamak gerekir. Sahurda sadece su içerek niyetlenmenin veya gece yatmadan önce yemek yemenin zararlı olduğu unutulmamalıdır. Çünkü bu beslenme tarzı yaklaşık 17 saat olan açlığı, ortalama 20-21 saate çıkarmaktadır. Bu da açlık kan şekerinin daha erken saatlerde düşmesine ve buna bağlı olarak günün daha verimsiz geçmesine neden olmaktadır" diye konuştu.

ZARARLI OLDUĞUNU SÖYLEDİ
İftarlarda sofraların çeşitli ve bol olduğuna dikkat çeken Kemik, "İftar sofralarında bir insana yetecek yemeğin 2-3 kat fazlası bulunabilmektedir. Kan şekeri çok düşük olduğundan kısa sürede çok miktarda besin tüketme isteği doğmaktadır. Yapılan en büyük hatalardan birisi de çok hızlı bir şekilde, çok yüksek miktarda besin tüketmektir. Bu yüzden iftara peynir, domates, zeytin gibi kahvaltılıklar veya çorba gibi hafif yemeklerle başlanılması, 10-15 dakika sonra az yağlı et yemeği, sebze yemeği veya salatayla devam edilmesi uygundur. Enerji veren ancak kan şekerini dengeli bir biçimde yükselten besinler tercih edilmelidir" dedi.

PİŞİRİLME YÖNTEMLERİ

Günde 2-2,5 litre su içilmesi gerektiğini kaydeden Kemik, "Suyun dışında yine sıvı ihtiyacını karşılayacak ayran, taze sıkılmış meyve suları, soda, sebze suları da içilmeli. İftarda aşırı şerbetli, yağlı tatlılar yerine sütlü tatlılar veya meyve tatlıları tercih edilmelidir. Ramazan ayında yemeklerin pişirilme yöntemleri de çok önemlidir. Özellikle ızgara, haşlama ve fırında yapılan yemekler tercih edilmeli, kavrulmuş, tütsülenmiş ve kızartılmış besinlerden uzak durulmalıdır. Bu günlerde böbrek, şeker, kalp hastalığı gibi uzun süreli hastalığı olanlar, düzenli ilaç almaları gereken vatandaşlarımız mutlaka oruç tutup tutmayacaklarına doktorlarının tavsiyeleri ile karar vermeliler" şeklinde konuştu.

İFTAR İÇİN NE PİŞİRELİM?

GÜNÜN ÇORBASI

Tarhana çorbası
Malzemeler:
6 yemek kaşığı tarhana 1 litre (5 su bardağı) su ya da et suyu 1 yemek kaşığı domates salçası 4 yemek kaşığı zeytinyağı 1 diş sarımsak, tuz

Yapılışı: Tarhanayı 1 su bardağı su ile karıştırın.Salça, dövülmüş 1 diş sarımsak, yağı çorbayı pişireceğiniz tencereye alın. Sarımsak kokusu çıkıncaya kadar kavurun. Tencereye 4 su bardağı suyu ekleyip kaynatın. Erittiğiniz tarhanayı ilave edip kısık ateşte koyulaşıncaya kadar karıştırıp pişirin.

GÜNÜN YEMEĞİ

Köfteli islim kebabı
Malzemeler:
500 gr. kıyma Yarım ekmek içi (ufalanmış) 3 orta boy soğan Tuz, karabiber 1 yumurta 2-3 diş sarımsak 2 yemek kaşığı salça 2 su bardağı su Domates,Yeşilbiber,1 kg patlıcan

Yapılışı: Tüm malzemeleri köfte yapar gibi yoğurun, ceviz büyüklüğünde parçalar kopararak top yapın, fırın tepsisini çok az yağlayın köfteleri dizerek, fırında pişirin. Patlıcanları önce alacalı soyup daha sonrada boyuna dilimleyin çok ince olmasın yoksa köfteleri sararken problem olabilir. Patlıcanları orta ateşte hafif pembeleşinceye kadar kızartın. Kızaran patlıcanların yağını kağıt havlu ile alın. Bir kaseye kızarmış patlıcanları çaprazlamasına yerleştirin içine 1 adet köfte koyarak patlıcanları köftenin üzerine kapatıp tepsiye ters çevirin üzerine kürdan batırıp domates,yeşil biber ile süsleyin. Tüm malzemeler bitene kadar işlemi tekrarlayın ve kebapların üstünü aşmayacak şekilde salçalı su yapıp tepsiye ekleyin. Önceden 180 derece ısıttığınız fırında 20 dakika pişirin. İsteğe göre krema sıkma torbasına doldurduğunuz patates püresi ile süsleyerek servis yapın.

GÜNÜN TATLISI

Künefe
Malzemeler:
300 gr. tel kadayıf, 200 gr. tereyağı 200 gr. tuzsuz peynir yada dil peyniri 1 yemek kaşığı pekmez, 4 yemek kaşığı kaymak 4 yemek kaşığı çekilmiş yada adet fıstık Şerbeti için: 1,5 su bardağı su,250 gr. toz şeker 2 damla limon suyu

Yapılışı: Toz şeker ve suyu sos tenceresine alın, limon suyunu ekleyin ve karıştırarak kaynatın. Kaynayan şerbetinizi ocaktan alın ve soğumaya bırakın. Tel kadayıfı ince ince didikleyin ve bıçağınızla 2-3 kez üstünden geçin. Künefe kabınızı (porsiyonlar halinde yapacaksanız kalıplarınızı) kalın bir tabaka halinde tereyağı ile yağlayın, kalan tereyağını eritin ve pekmezide ekleyerek kıydığınız kadayıflarla karıştırın. Kadayıfın yarısını boşluk kalmayacak şekilde kabınıza yayın ve üzerini elinizle hafifçe bastırarak sıkıştırın. Ufaladığınız tuzsuz peyniri üzerine yayın ve kalan kadayıfları üzerine koyarak tekrar hafifçe bastırın. Kısık ateşte ya da fırında(fırın da yapacaksanız 200 derece) nar gibi olana kadar 2 kısmını da kızartın. Kızarmış sıcak künefenin üzerine hiç bekletmeden soğumuş olan şerbeti döküp kaymak ve fıstık ile süsleyerek servis yapın.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.