X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Psikiyatrist Yurdakul: “30 Saniye İle Sınav Stresinden Kurtulmak Mümkün”
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Psikiyatrist Yurdakul: “30 Saniye İle Sınav Stresinden Kurtulmak Mümkün”

  • Giriş Tarihi: 11.3.2015 10:58 Güncelleme Tarihi: 12.3.2015 15:45

Üniversiteye girişte önemli bir adım olan YGS için öğrenciler gün sayarken, uzmanlarda çeşitli uyarılarda bulunuyor.
Psikiyatrist Dr. R. Sabri Yurdakul, sınav süresince “Yarım saatte bir 30 saniye gözlerimizi kapayıp arkamıza yaslanarak derin bir nefes almalı ve kendimizi sınav ortamından uzaklaştırmalıyız” dedi.
15 Mart Pazar günü gerçekleşecek olan YGS giderek yaklaşıyor. Öğrenciler ise kaygıyla son haftayı değerlendirmeye çalışıyor. Son haftayı iyi değerlendirmenin sınava mutlaka iyi yansıyacağından bahseden Psikiyatrist Dr. R. Sabri Yurdakul, “Dikkatsizlik sınavda başarıyı en çok düşüren etkenlerin başında gelmektedir. Biliyordum ama yapamadım dememek için dikkatin mutlaka sınav boyunca korunması gerekir. Beyin faaliyetlerinin tümünün bir sonucu olan dikkatin sınav boyunca sürdürülebilmesi için yarım saatte bir 30 saniye gözlerimizi kapayıp, arkamıza yaslayarak derin bir nefes çekmeli ve kendimizi sınav ortamından uzaklaştırmalıyız. Gözlerimizi kapadığımızda gözümüzün önüne beyaz bir sinema perdesi getirmek, tüm dikkatimizi oraya yönlendirmek ve nefes egzersizi yapmak beynimizi ve dikkatimizi toplayıp tekrar sınava yönelmemize faydalı olacaktır” dedi. Sabri Yurdakul, nefes egzersizinin nasıl yapılacağını ise şöyle anlattı: “Bunun için önce 8’e kadar sayıp derin nefes almak, ardından 8’e kadar sayıp bu süre boyunca aldığımız nefesi tutmak ve son alarak da 8’e kadar sayarken yavaşça nefes vermek nefesimize konsantre olmayı ve sınav gerginliğinden 30 saniye bile olsa uzaklaşmamızı sağlayacaktır. Eğer öğrencide dikkat sorunu yoksa bu işe yarayacaktır.”
Kaygıyı Atmak İçin Nefesi Düzeltmek Gerekiyor
Öğrencide dikkat eksikliği varsa sınavdan önce mutlaka çözülmesi gerektiğini belirten Yurdakul, şunları söyledi: “Gerek sadece sınavda dikkat eksikliğini giderecek bir ilaç almak, gerek dikkati bozacak durumlara kendimizi hazırlamak, örneğin deneme sınavlarını gürültülü ortamlarda denemek işe yarayacaktır.” Kaygının da sınav başarısını düşüren etkenlerden biri olduğunu vurgulayan Yurdakul, sözlerini şöyle sürdürdü: “Deneme sınavlarında kaygı düzeyimiz yüksekse, sınavlara girerken beynimizin boşaldığını hissediyor, elimiz ayağımız buz kesiyor, kalbimiz çarpıyor, nefesimiz hızlanıyorsa bunlar kaygının belirtileridir. Kaygı kendiliğinden gitmez, kaygıyı atmak için nefesi düzeltmek gerekir. Yukarıda bahsedilen nefes egzersizini yapmak, sınavın zekâyı değil bilgiyi ölçtüğünü unutmamak, istediğimiz gibi geçmezse tekrar deneme şansımızın olacağını düşünmek kaygımızı azaltacaktır. Hafif kaygının bizi motive edeceğini ama yükseldiği oranda başarımızı düşüreceğini bilmeli, kaygımız yüksekse sınavdan önce bu kaygıyı azaltmak için psikolog ya da psikiyatrist ile bu kaygının üzerine gitmeli, ‘Sınavda bir şey olmaz’ dememeliyiz. Sınavdan önce kaygı varsa bunun sınav sırasında artacağını, yoksa da başlayabileceğini unutmamalıyız”
Sınavda Yapılması Gereken 10 Şey
“1- Aileniz çok stresli olup stresinizi size bulaştırma olasılığı varsa bir başka aile büyüğünden size sınava götürmesini isteyin.
2- Sınav yerinde gittiğinizde kimse ile soru tartışmayın.
3- Sınav salonuna mutlaka erken girin ve sınava kadar olan sürede gerginliğinizi atın. Bunun en güzel yolu hedeflediğiniz bölümü kazandığınızı hayal etmektir. Bu hayal kaygıyı azalttığı gibi motivasyonunuzu artırmaya yardımcı olur.
4- Her yarım saatte bir 30 saniye ara verip gözlerinizi kapayarak, yavaş yavaş 8’e kadar sayıp nefes alıp, ardından 8’e kadar sayıp nefesinizi tutun, sonra 8’e kadar sayarak nefesinizi verin.
5- Baştan sona önce bildiğiniz soruları yanıtlayın. Unutmayın öncelikli hedefimiz bildiğimiz soruları kaçırmamaktır, bilemediğimiz soruları yapmaya çalışmak değil. Bunun için de zor olduğunu hissettiğimiz soruları geri dönmek üzere bırakın, onlara kalan vaktinizde bakın.
6- Yanıtını bildiğiniz soruları hemen cevap anahtarına işaretleyin, soru formuna işaretleyip sonra cevap anahtarını doldururum dediğinizde bir tanesini yanlış geçirirseniz geri kalanının hep yanlış gideceğini unutmayın.
7- Vaktinizi ayarlayın. Ne hızlı ne yavaş gidin. Saati kontrol edip birebir zamana uymaya çalışın.
8- Ne erken bitirin ne geç kalın.
9- Çok ama çok emin olmadığınız soruları silip yerine yenisini işaretlemeyin.
10- Unutmayın sınav bilginizi ölçüyor, zekânızı değil. Önemli olan yapabileceğimizin en iyisini yapmaktır.”