Stresli iş ortamı nedeniyle işe gelmeyen, mazeret bulan, rapor alan personel sayısı hiç de az değil. Bunu yapılan araştırmalar da gösteriyor. meQuilibrium'un 1200'den fazla katılımcıyla yaptığı araştırmaya göre stres yüzünden işinden ayrılanların oranı yüzde 40'ın üzerinde. Stres, iş kayıplarının yanı sıra verimi düşürüyor, organizasyonun sağlığını bozuyor. 'Hastayım' mazereti 1. sırada
BAŞARIYI TEHDİT EDİYOR
Araştırmaya göre insanların yüzde 78'i stres oranlarını en yüksek seviyede numaralandırmış. Bunun yanında yüzde 31'i stresten dolayı bir mazeret uydurup işe gitmiyor. Mazeretlerin en başında ise yüzde 81 ile hastalık geliyor. Hastalığı yüzde 32 ile 'kafamı dinlemeye ihtiyacım var' mazereti takip ediyor. Aileyle ilgili acil durumlar ise yüzde 20 ile üçüncü sıradaki mazeret olarak sıralanıyor. meQuilibrium'un CEO'su Jan Bruce, şunları söylüyor: "Çalışanına dikkat eden kurumlar görecekler ki çalışanlar da işlerine dikkat ediyorlar. Hatasız ve kaliteli iş çıkarmak için sorumluluk alıyorlar. Stres, çok başarılı olabilecekleri işleri tehdit ediyor."
ESNEK ÇALIŞAN BAĞLANIYOR
Esnek çalışmanın insanların yeniden iddialı olmalarını, stresle başa çıkmalarını, kendine güvenlerini artırmalarını ve güçlü hissetmelerini sağladığını ifade eden Bruce, bunun üretciliği ve bağlılığı artırıp mazeret uydurup işe gelmeyen çalışan oranını da düşürdüğünü, bunun dolayısıyla işten ayrılmaları da azalttığını vurguluyor. Öyle ki çalışanların yüzde 81'i gerekli esneklik koşulları sağlandığında 30 günlük periyodda işe gelmemezlik yapmıyor. Bu sayede işten ayrılanların oranı ise en az yüzde 50 oranında azalıyor.
STRES DOZAJI AYARLANMALI
Uzmanlar, stresin etkileri konusunda şu tespitleri yapıyor; "Belirli bir seviyede ve kabul edilebilir sınırdaki stres, kişinin verimini bir noktaya kadar artırabilirken aşırıya kaçtığında psikolojik çöküntüyle beraber verimi düşürüyor. Sürekli stresli bir ortamda çalışma, çalışanların bağlılığını, tatminini azaltıyor. Böyle olunca çalışanlar bağlı bulundukları kurumlardan uzaklaşma isteği duyarlar ve işe devamsızlık baş gösterir. Bunun önüne geçmek için kurumların insan kaynakları, personel yönetimi gibi departmanlarının doğru planlamalar yapmaları gerekiyor."
YÖNETİCİLERE BÜYÜK İŞ DÜŞÜYOR
Stres
yönetiminde yöneticilere çok iş düşüyor. Çalışanlarını destekleyen, merkeziyetçi politikadan uzak, bireylere karar alma yetkisi tanıyan, iletişimin rahatça sağlandığı organizasyonel yapılar bu sıkıntıyı azaltmaya yardımcı oluyor. Rol kargaşası içine düşmekten dikkatle kaçınılması gerektiğine vurgu yapan uzmanlar, "Yöneticiler, çalışanlar arasında huzurlu, olumlu, yetenekleri destekleyici bir atmosfer oluşturmalı" diye tavsiye veriyor.