X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Dünyam Hastanesi- Kardiyoloji Uzmanı Uzm.dr.ertuğrul Emre Güntürk
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Dünyam Hastanesi- Kardiyoloji Uzmanı Uzm.dr.ertuğrul Emre Güntürk

  • Giriş Tarihi: 2.10.2015 08:58 Güncelleme Tarihi: 2.10.2015 09:18
DÜNYAM HASTANESİ KARDİYOLOJİ UZMANI ERTUĞRUL EMRE GÜNTÜRK
Dünyam Hastanesi- Kardiyoloji Uzmanı Uzm.dr.ertuğrul Emre Güntürk

Dünyam Hastanesi Kardiyoloji Uzmanı Uzm. Dr. Ertuğrul Emre Güntürk, "Dünyada her yıl 17.5 milyon kişi kalp hastalıkları nedeniyle yaşamını yitirmekte, bu ölümlerin %80’i düşük ve orta gelirli ülkelerde meydana gelmektedir. Ülkemizde her 7 kişiden 1’i kalp krizi riskiyle karşı karşıya olup her yıl 170 bin kişi koroner kalp hastalığı nedeniyle hayatını kaybetmekte, ölümlerin % 43’ü koroner kalp hastalığına bağlı olarak gerçekleşmektedir. Kalp hastalıkları yalnızca yetişkinleri değil çocukları da tehdit etmekte bugün dünyada yaklaşık 155 milyon çocuk obezite sorunu yaşamaktadır" dedi.
Dünyam Hastanesi Kardiyoloji Uzmanı Uzm. Dr. Ertuğrul Emre Güntürk, "Kalp hastalıklarından korunmanın en etkili yolu hastalığa yol açan yaşam tarzını ve çevresel faktörleri düzeltmek, yüksek risk altındaki kişileri belirleyerek bunlara özel önlemler almaktır. Kalp hastalıklarını etkileyen risk faktörleri ; Yaş (erkeklerde 45 yaş ve üzeri, kadınlarda menopoz sonrası, 55 yaş ve üzeri), Ailede kalp hastalığı bulunması , Sigara kullanımı, Tansiyon yüksekliği ,Kolesterol değerlerinin yüksekliği, HDL kolesterolün düşüklüğü , Şeker hastalığı varlığı (diyabet saptananlarda kalp ve damar hastalığının var olduğu kabul edildiğinden ayrıca değerlendirmeye alınır) olarak sıralanabilir" diye konuştu.
Güntürk, "Saptanmış herhangi bir kalp ve damar hastalığı olanlar ve şeker hastaları yüksek riskli grupta, henüz bir kalp ve damar hastalığı saptanmamış ancak ikiden daha fazla risk faktörü olanlar orta derecede riskli grupta , iki ve daha az sayıda risk faktörü olanlar düşük riskli grupta yer alırlar" diyerek şu bilgileri verdi:
"Bu risk faktörlerinin yanı sıra aşırı şişmanlık (obezite), fiziksel aktivite azlığı, kötü beslenme, sosyal ve psikolojik faktörler de önem taşımaktadır. Kolesterol yüksekliği, tansiyon yüksekliği ve diyabet olanlarda risk katlanarak artmaktadır. Özellikle ülkemizde sigara kalp hastalıkları için en önemli risk faktörlerinden biri olmaya devam etmektedir. Kalp hastalığına bağlı ölümlerin yaklaşık üçte birinin nedenini oluşturan sigaranın azaltılması değil tamamen bırakılması gerekmektedir.
Peki Kalbimizi korumak için neler yapmalıyız?
1. Hareket edelim
Her yıl dünyada yaşanan ölümlerin %6’sı hareketsizlikten kaynaklanmaktadır. Obezite, diyabet ve fiziksel aktivite yetersizliği gibi risk faktörlerinin çocukluk çağında görülmeleri, erişkinlikte kalp hastalığı gelişme riskini büyük oranda artırmaktadır.
Haftada beş kez 30 dakika süreyle yapılan orta zorlukta aktiviteler, kalp hastalığı ve inme riskini azaltır.
· Fiziksel aktivite mutlaka egzersiz yapmayı gerektirmez! Örneğin bahçeyle uğraşırken, yemek pişirirken ya da evi temizlerken çocuğunuzdan yardım etmesini isteyebilirsiniz!
· Gerçekçi hedefler koyun. Aktivite düzeyini yavaş yavaş artırın, zorlamayın. ilk günden maraton koşmasını istemeyin.
· Yakınınızdaki fiziksel aktivite olanaklarını araştırın. Kentinizde uygulamaya konmuş olması olası aktivite programları, yoğun iş temponuzda size yardımcı olabilir.
2. Kalp sağlığına iyi gelen besinler tüketelim
Günümüzde giderek daha fazla insan, şeker, tuz, doymuş yağ ya da trans yağ içeriği yüksek olan işlenmiş gıdalar tüketmektedir. Sağlıksız beslenme alışkanlıkları, dünyada önde gelen 10 ölüm nedeninden 4’ü ile doğrudan bağlantılıdır!
Meyve ve sebzeler açısından zengin olan kalp sağlığı dostu bir beslenme şekli, kalp hastalığı ve inmeden korunmaya yardımcı olur.
· Sevdiğiniz gıdalardan vazgeçmeniz zor olabilir. Şekerli gıdaları birden kesmektense, mesela çikolata ya da şekerleme yerine çeşitli meyveleri tercih edebilirsiniz.
· Sağlıklı gıdaları çocuklar için ilginç hale getirin. Rengarenk gıdaları seçin ve yemek pişirirken bunları kullanın.
· Tuz tüketimini günde beş gramla (bir tatlı kaşığı) sınırlandırın.
· Porsiyonlarınızı gözden geçirin; daha küçük tabaklar kullanın; tüketdiğiniz meyve ve sebze porsiyonlarının et ya da karbonhidratlı gıdalardan daha fazla olmasını sağlayın.
3. Tütüne "hayır" diyelim
Tütün içen her iki kişiden biri, tütünle ilişkili hastalıklar nedeniyle ölmektedir. Günümüzde sigara içen çocukların ve gençlerin sayısı ne yazık ki giderek artmaktadır. Her yıl aralarında çocukların da bulunduğu 600.000’den fazla insan, tütün kullanmadıkları halde pasif içicilik nedeniyle yaşamlarını kaybetmektedir. Bebeklerde tütün dumanına pasif maruziyet nedeniyle ani ölümler yaşanmaktadır.
Sigarayı bırakmak ve sigara dumanına pasif maruziyetten korunmak, kalp hastalığı ve inme riskini azaltır.
· Evinizde sigara içilmesini yasaklamanız, ailenizin geleceği açısından çok önemlidir.
· Çocuklarınıza sigara kullanmanın tehlikelerini anlatın, sigaraya başlamamaları için onlara yardımcı olun.
· Eğer sigarayı bırakmakta zorlanıyorsanız, tavsiyeler almak üzere hekime başvurun. Sigarayı bırakmanıza yardımcı olabilecek destek hizmetlerinden faydalanın.
4. Kan değerlerinizi öğrenelim, kilomuzu kontrol edelim
Dünyanın neresinde olursanız olun yukarıdaki önerileri uygulamanız halinde hem kendinizin hem de ailenizin kalp hastalığı ve inme yükünü hafifletebilirsiniz. Ancak düzenli sağlık kontrollerinden geçmek en az bu adımlar kadar önemlidir.
· Hekime başvurun; kan basıncı, kolesterol ve glukoz düzeylerinizi, kilonuzu ve vücut kütle indeksinizi (VKİ) ölçtürün.
· Toplam KVH riskinizi öğrendikten sonra, kalp sağlığınızı iyileştirmek yönünde daha elle tutulur bir plan yapabilirsiniz. Bu planı evde kolayca görebileceğiniz bir yere koyun! Eğer tedavi almanız gerekiyorsa doktorunuz bu konuda da size tavsiyelerde bulunacaktır.
Çoğunlukla yüksek kan basıncı, yüksek kolesterol, fazla kilo ve obezite, tütün kullanımı ya da diyabet gibi risk faktörlerinin tetiklediği kalp hastalığı ve inme önlenebilir hastalıklardır. Sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazanarak, düzenli egzersiz yaparak ve tütün kullanmayarak bu hastalıklardan büyük ölçüde korunabilirsiniz.
Kalp hastalığı ve inmeyi içeren kardiyovasküler hastalıklar (KVH) nedeniyle insan yaşamı vaktinden önce sona ermektedir.
Kalp hastalığı ve inmenin, yaşlıları, erkekleri ve zengin toplumları daha fazla etkilediği yanlış bilinen bir gerçektir. Her ne kadar erkeklerin ve kadınların karşı karşıya oldukları risk ayrı ayrı hesaplanmamış olsa da, KVH her iki cinsiyeti de etkiler. Aslını sorarsanız, kadınlar arasında bir numaralı ölüm sebebi, her 3 kadından 1’inin ölümüne yol açan kalp hastalığıdır. Her bir dakikada yaklaşık bir ölüm olayı yaşanması çok üzücüdür. Kadınların KVH risklere ilişkin gerçekleri öğrenmeleri, ayrıca kendilerini ve ailelerini bunlara karşı korumaları, artık bir ölüm kalım meselesi olarak görülmelidir.
Çocuklar da risk altında! KVH riskleri, doğum öncesinde fetal dönemde başlamakta ve sağlıksız beslenme, hareketsizlik ve tütün kullanımı sonucu çocukluğun ilerleyen dönemlerinde giderek artmaktadır.
Kalp hastalığı ve inme açısından çocuklar, iki kat risk altında bile olabilirler. Sevdikleri birini hasta görmenin yarattığı duygusal sonuçlara katlanmak zorunda kalabilen çocukların, kalp hastalığı ve inmenin fiziksel sonuçlarından kaynaklanan riskiyle de yüzleşmeleri gerekebilir.
Modern toplumda çocuklar, "kötü" yağ ve şeker içeriği yüksek bol kalorili besinlerle beslenmektedirler. Bilgisayar oyunları gibi kişiyi fiziksel aktivitelerden uzaklaştıran bağımlılıkların yanı sıra, tütün kullanımını teşvik eden reklamlar ya da pasif içicilik nedeniyle çocukların tütün dumanına maruz kalması sağlıklarını olumsuz etkilemektedir. Hem çocuklarımızın iyiliği hem de kendi sağlığımız için KVH risklerden korunmalı ve bir an önce sağlıklı yaşam için harekete geçmeliyiz."