Piyanist
ve besteci Fazıl Say, 13 Mart 2010'da Almanya'da Dortmund Konzerthaus'da dünya prömiyeri gerçekleşen eseri
İstanbul Senfonisi'ni, ilk kez Ankaralı dinleyicileri için çaldı. Say, önceki günkü Ankara konserinde yeni senfonisinin
Mezopotamya adını taşıyacağını da açıkladı. Bilkent Konser Salonu'nda Şef Gürer Aykal'la birlikte Bilkent Senfoni Orkestrası eşliğinde gerçekleşen konserde, Fazıl Say ayrıca George Gershwin'in
Rhapsody in Blue adlı yapıtını yorumladı ve
Katibim türküsünü kendi yaptığı piyano düzenlemesi ile çaldı. Say, konserde
İstanbul Senfonisi eserini şöyle anlattı: "
İstanbul Senfonisi, Nostalji, Tarikat, Sultanahmet Camii, Hoş Giyimli Genç Kızlar Adalar Vapurunda, Haydarpaşa Garından Anadolu'ya Gelenler Üzerine, Âlem Gecesi ve Final olmak üzere yedi farklı temadan oluşuyor. Yapıtta Türk enstrümanlarının yoğun bir şekilde kullanılması dikkat çekiyor. Yapıt 1920 ve 1940'lardan başlayarak günümüze kadar uzanıyor. Final bölümünde de 15 milyon nüfuslu bugünkü megapole gelindiği aktarılıyor. Bugünün İstanbul'u, 'romantizmin kalmadığı, stres ve sıkıntının hakim olduğu' bir megapol olarak tanımlanıyor. Kentin yoğun nüfusu, trafiği ve gürültüsüyle yaşamın zorlaştığı bir şehir olduğu anlatılıyor." Senfoni başlamadan önce Şef Gürer Aykal bir sürpriz yaparak Say'ı sahneye davet etti ve neşeli bir söyleşi yaptı. "Her zaman bestecilerle eserlerini yorumlarken bir arada bulunma şansımız olmuyor. Bugün Say aramızda o yüzden eserini anlatmasını isteyeceğim" diyen Aykal, "Niçin İstanbul Senfonisi?" diye sordu. Say ise ilginç bir yanıt verdi: "Aslında tuhaftır
İstanbul Senfonisi' ni Almanlar istedi benden. Mozart'ın
Prag, Şostakoviç'in
Leningrad adlı yapıtları bu şehirleri anlatan önemli eserler. Ben de
İstanbul Senfonisi ile yedi tepeli şehri geçmişten günümüze notalarla anlattım. Türk enstrümanlarının konçerto gibi yorumlandığı bir eser o yüzden bir ilk." Şef Aykal'ın, "Peki sizi çok eleştirenler var. Bu eser için de eleştirenler oldu mu?" sorusu Say'ı güldürdü. Say, "Son yıllarda yaptığım besteler büyük beğeni topluyor. Sanatı seçmeyenleri de bilemiyorum" karşılığını verdi.
AYAKTA ALKIŞLANDI
İstanbul Senfonisi dakikalarca ayakta alkışlanırken, orkestra tarafından iki kez bis yapıldı. Seyircinin isteği üzerine senfoninin Hoş Giyimli Genç Kızlar Adalar Vapurunda ve Sultanahmet Camii bölümleri orkestra tarafından yeniden yorumladı. Dakikalarca ayakta alkışlanan Say, üç kez bis yaptı. Say'ı izlemeye gelenler arasında müzik eleştirmeni babası Ahmet Say da vardı.