X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Cemalettin GÜRSOY: Özel eğitim ile engeller aşılıyor (2)
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Cemalettin GÜRSOY: Özel eğitim ile engeller aşılıyor (2)

  • Giriş Tarihi: 15.9.2013

Çarşamba günkü yazımda özel çocuklarımızın "özel eğitim"lerinden bir bölüm aktarmıştım.
Bugünkü yazımda da yarım kalan konuya devam edelim.

İşitme engelli çocuklar
İşitme engelli çocukların bir bölümü çok küçükten ya da doğuştan sağır olmak yüzünden konuşmayı öğrenemez ve "sağır dilsiz" olarak büyür.
Bazı çocuklar ise, ağır işitmelerine karşın konuşulanı anlayan ve yanıt verebilme yetisini kazanmış.
İşitme bozukluğu beraberinde iletişimsizliği getirir. Elektronik işitme araçları ile konuşmalar ve sesler yükseltilir.
Böylece ağır işitenlerin daha rahat duyması sağlanır. Bu çocuklarımız eğitmenler gözetiminde "dudaktan okuma" öğretilir. Bu süreç içinde dudakları izleyerek ses çıkarma alıştırmaları yaptırılır ve konuşma öğretilir. Bir başka yöntem de, alfabenin harflerini taklit ederek, parmaklarla yapılan işaretleşmedir. Ayrıca sözcükleri ve kavranılan mimle anlatarak da işaretleşilir. Tam anlamıyla iletişim sağlamak için bu yöntemlerin hepsinden yararlanmak gerekiyor. Zaten bu çocukların eğitimi için dünyada tek olan, Washington'daki Gallaudet College, sağırlar için yükseköğretim kurumunun sistemi kullanılıyor.

Uyum güçlüğü çeken çocuklar

Duygusal bakımdan dengesiz çocuklar çoğunlukla çevreye uyum sağlayamaz. Aile içi sorunların etkisi altında ruhsal dengesi bozulan bu çocuklar arasında aşın saldırgan ve topluma karşı şiddetli tepki gösterenler olduğu gibi, içine kapanık ve ürkek olanlar da vardır. Ciddi biçimde rahatsız olan çocuklar psikiyatri uzmanlarının, özel eğitimcilerin, sosyal hizmet görevlilerinin ve psikologlann ekip halinde çalıştığı özel yatılı okullarda eğitim görürler. Rahatsızlık belirtileri daha az olan çocuklar ise, hafif zekâ geriliklerinde olduğu gibi, öbür çocuklarla aynı sınıflara girip, ayrıca özel eğitim alıyor.
Duygusal dengesi bozuk bu gibi çocuklara, sorunun beyindeki bir işlev bozukluğundan kaynaklandığı düşünülerek, bazen bir psikiyatr gözetiminde yatıştıncı ilaçlar verilip, gerektiğinde psikolojik tedavi uygulanıyor. Özel eğitim programlan kapsamında bu gibi çocuklara mutsuz aile çevresinden uzak bir dinlenme ortamı yaratılmaya çalışılırak akranlarıyla sıcak ilişkiler kurmak için özel çaba gösterilir.

Özel eğitim kurumları
"Özel çocuklar"ımızın "özel eğitim"ine yönelik eğitim programlarının yeterince gelişmemiş olduğu ülkemizde ikisi Ankara'da, öbürleri Gaziantep, İstanbul ve İzmir'de olmak üzere "Körler Okulu ve Yetiştirme Yurdu" olarak da bilinen ve tamamı yatılı olan 5 körler okulu mevcut. Körler okullarının ilk bölümleri iki hazırlık ve 6 ilkokul sınıfından oluşur. Orta bölümünde ise normal ortaokul eğitimi yapılır, el becerileri öğretiliyor.
Sağırlar için yatılı olarak 18 okul bulunuyor.
Ayrıca bu okullara gündüzlü öğrenci de alınıyor. İstanbul, Ankara, Eskişehir'de normal okullar içinde sağırlar için özel sınıflar var. Sağırlar okulunda iki yıl hazırlık, altı yıl ilkokul eğitimi veriliyor. Üç yıllık ortaeğitimde ise çocuklara beceri kazandırma eğitimi veriliyor.
Uyum sorunları bulunan ya da eğitimi güç olan çocuklar için İstanbul'da 70 çocuğa eğitim veren Özel Eğitim İlkokulu ve Yetiştirme Yurdu adıyla bir okul var. Ayrıca zekâ geriliği olan çocuklar için bazı ilkokullarda "alt özel sınıf"lar da mevcut.
Okudunuz iki gündür "Özel çocuklar"ımızın "özel eğitim"lerini sizlerle paylaştım, bir katkım olduysa ne mutlu. Tüm çocuklarımıza "engelsiz eğitim" diliyorum.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.