X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Alman Amca unutulmadı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Alman Amca unutulmadı

  • Giriş Tarihi: 11.5.2014

Restorasyonu tamamlanan ve önümüzdeki günlerde seferlere başlaması planlanan teleferiğin geçmişindeki 'Alman Amca' şu sıralar yine hatırlandı. 1958’de Bursa’ya teleferik kurmak için gelen Alman mühendis Sonderman son nefesine kadar bu kentten kopamamıştı. Bursalılar Sonderman’a hâlâ dua ediyor

Türkiye ilk kez teleferiği Bursa'da kullandı. Teleferiğin yapım çalışmaları için İsviçre firmasıyla anlaşılarak 1958'de inşaata başlandı. Bursa'nın teleferiği 29 Ekim 1963'te kullanıma açıldı. Bu tarihi unutmayan Bursa Büyükşehir Belediyesi de 50 yıl sonra restorasyona soktuğu teleferiğin yenilenmiş haliyle açılışını yine 29 Ekim'de gerçekleştirdi. Ancak bazı sorunlar nedeniyle seferler ertelendi. Bu günlerde yeniden seferlere hazırlanan teleferik aynı zamanda dünyanın en uzun teleferik hattı olacak. Yaklaşık 9 km olan bu hatla birlikte şehir merkezinden 22 dakikada muhteşem bir manzara eşliğinde Oteller Bölgesi'ne çıkılacak.

EZAN SESİNE HAYRAN KALDI

Bursa teleferiğinin tarihçesi de ilginç anılar saklıyor. 1958'in ilk aylarında Bursa'ya gelen Alman mühendis Hubert Sonderman, bir ekip kurar ve çalışmalara hızla başlar. 'Alman Amca' olarak hitap edilen Sonderman camilerden yükselen ezan sesini çok sever, bazı sabahlar minarelerin dibine oturarak ezan seslerini kaydeder. Rivayete göre yanında sürekli ayna taşıyan Sonderman, soranlara "Sizin gibi güzel insanlarla çalıştığım için suretimde sizin yansımanızı görmekten mutlu oluyorum" cevabını verir.

TELESİYEJLERİ DE KURDU

O dönemin teknik ve ekonomik şartlarında sarp kayalık yamaçları, dereleri, tepeleri, ormanları aşıp Uludağ'ın zirvesine teleferik hattını ulaştırmak oldukça zordur. Yıllar süren çalışmalardan sonra, Uludağ'ın eteklerinden başlayarak zirvesine kadar uzanan hatta Sonderman ve ekibinin emeği ve azminin bir imzası olan, Türkiye'nin ilk teleferiği 1963'te hizmete girer. Ancak Sonderman Bursa'ya sadece teleferiği değil kalbini de bağlar. Bu kentten ayrılamaz. Uludağ'daki otellerin hepsi Sonderman ile telesiyej projesi yapmak için sıraya girer. Teklifleri kabul eden Sonderman artık Altıparmak Mahallesi'nin bir sakini olur. Mahallenin çocuklarını Ford marka arabasıyla okula taşır. Kente fabrika kurmak isteyen Sonderman olumsuz yanıt alınca "Hiç değilse bu güzel şehirde 2 metrelik mezar yeri verin" der. Sonderman 1976'da danışmanlık yaptığı bir otelde hayatını kaybeder ve Uludağ'ın eteğindeki Emir Sultan Mezarlığı'nda toprağa verilir.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.